dc.contributor.author | Skura-Madziała, Anna | |
dc.date.accessioned | 2013-07-09T15:46:27Z | |
dc.date.available | 2013-07-09T15:46:27Z | |
dc.date.issued | 2009-05-15 | |
dc.identifier.issn | 1899-2226 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/2316 | |
dc.description.abstract | The attitude towards death and dying reflects the society’s view on a human being as a subject.
Due to the progress in medical science a growing interest has been observed in the problem of death, including the right to dignified dying. One of the issues connected with the phenomenon of dying is the problem of
euthanasia seen as one’s right to decide on one’s own death in extreme cases.
The question of the legality of euthanasia is becoming a subject of consideration more and more often,
which is a result of a celebratory culture of death and the obsolescence of faith and religious practice.
The aim of the following report is to show the attitude of major religions of the world towards euthanasia.
What arguments of religious nature are against the legality of mercy killing?
Both Christian and non-Christian religions rise to speak on the matter. All religions stress their veto over
mercy killing, justifying their view in various ways.
Christians claim that God is the donor and lord of life; a man cannot decide on ending human life as he or
she is only the user, not the owner of it. Judaism assumes that human life has an absolute value, is sacred, untouchable, as God’s gift. Islam, quoting Koran, also preserves life as God’s gift. According to Buddhist ethics, the
annihilation of both one’s own and someone else’s life is the worst of evil deeds.
Will the arguments of religious nature mean enough to stop the legality of euthanasia? | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Archidiecezjalne Wydawnictwo Łódzkie | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Annales. Etyka w życiu gospodarczym;Nr 2 | |
dc.subject | death | pl_PL |
dc.subject | euthanasia | pl_PL |
dc.subject | religions of the world | pl_PL |
dc.subject | Christian ethics | pl_PL |
dc.title | Religie świata i ich stanowisko wobec eutanazji | pl_PL |
dc.title.alternative | Religions of the World and their Positions on Euthanasia | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.references | Aries P., Człowiek i śmierć, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1989. | |
dc.references | Benzenhöfer U., Der gute Tod? Euthanasie und Sterbehilfe in Geschichte und Gegenwart,
Verlag, C.H. Beck, München 1999. | |
dc.references | Bołoz W., Czy życie może być życia warte. Eutanazja dobrowolna, „Rzeczpospolita” 2001, nr
3, luty. | |
dc.references | Bowker J., Sens śmierci, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1996. | |
dc.references | Chyrowicz B., Eutanazja i spór o argumenty, [w:] Eutanazja: prawo do życia – prawo do
wolności, red. B. Chyrowicz, Lublin: TN KUL 2005. | |
dc.references | Cordé de K., Opieka hospicyjna w terminalnej fazie choroby nowotworowej [w:] Żyć godnie
do końca. Materiały z Polsko-Niemieckiego Sympozjum Poświęconego Opiece Paliatywnej,
red. S. Skobel, Łódź 2000. | |
dc.references | Dyk W., Etyczny wymiar człowieka, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin 2002. | |
dc.references | Galarowicz J., Być ziarnem pszenicznym. Nowa książeczka o człowieku, Wydawnictwo MAREK
DEREWIECKI, Kęty 2006. | |
dc.references | Golser K., Stanowisko Nauczycielskiego Kościoła na temat pomocy w umieraniu i eutanazji
[w:] Eutanazja w dyskusji, red. P. Morciniec, Redakcja wydawnictw WT UO, Opole
2001. | |
dc.references | Griffin R., An Uninvited offer of Euthanasia [w:] A Good Ending, Good For All? Care for
Carers Working in Paliative Care, red. H. Van der Ploeg, F. Baar, A. Stoppelenburg,
TRED publisher, Tilburg 2003. | |
dc.references | Guzik A., Prawo do dobrej śmierci, „Prawo i życie” 1999, nr 14. | |
dc.references | Jakobovits I., Jawish Medical Ethics, Bloch Publishing, New York 1975. | |
dc.references | Jan Paweł II, Encyklika Veritatis splendor, Pallotinum, Poznań 1993. | |
dc.references | Jankélévitch V., To, co nieuchronne, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 2005. | |
dc.references | Koran, PWN, Warszawa 1986. | |
dc.references | Księga Ezechiela 18, 4 [w:] Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Brytyjskie
i Zagra-niczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1990. | |
dc.references | Machinek M., Śmierć w dyspozycji człowieka. Teologia moralna wobec problemów etycznych
u kresu życia ludzkiego, Wydawnictwo Hosianum, Olsztyn 2001. | |
dc.references | Mądrość Syracha 25, 4, 6 [w:] Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu,
Brytyjskie i Zagra-niczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1990. | |
dc.references | Müller A., Prawo do eutanazji, Homo Dei 2, 2001. | |
dc.references | Ogryzko M.-Wiewiórkowska, Instrumentalizacja śmierci [w:] Problemy Współczesnej Tanatologii,
red. J. Kolbuszowski, tom VIII, Wrocławskie Towarzystwo Naukowe, Wrocław
2003. | |
dc.references | Pierwsza Księga Mojżeszowa 9,5 [w:] Biblia to jest Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu,
Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1990. | |
dc.references | Ratzinger J., Wprowadzenie w chrześcijaństwo, Znak, Kraków 1996. | |
dc.references | Siemianowski A., Śmierć i perspektywa nadziei, Gniezno 1992. | |
dc.references | Swetoniusz G-T., Żywoty Cezarów, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław–
Warszawa–Kraków–Gdańsk–Łódź 1987. | |
dc.references | Szeroczyńska M., Eutanazja i wspomagane samobójstwo na świecie, Universitas, Kraków
2004. | |
dc.references | Ślipko T., Zarys etyki ogólnej, Wydawnictwo WAM, Kraków 2002. | |
dc.references | Thomas L.-V., Doświadczenie śmierci: jego granice i rzeczywistość [w:] Antropologia śmierci,
red. S. Cichowicz, J. Godzimirski, Polskie Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
1993. | |
dc.relation.volume | 12 | |