Czytelnik jako współtwórca lokalnej gazety na przykładzie „Nowego Życia Pabianic”
Abstract
The analysis shows different ways of engaging the reader in the creation of a newspaper.
Such engagement is the most pronounced in local press, where the bond between the
newspaper and the target reader is naturally much stronger than in national media. The
New Life of Pabianice has been in circulation for over 21 years and different forms of
readers’ expression have been fostered on its pages. Analiza pokazuje sposoby angażowania się w czytelnika tworzenie gazety, polegają-
ce na pisaniu tekstów. Owo zaangażowanie najbardziej widoczne jest w czasopismach
lokalnych, które znajdują się najbliżej swoich odbiorców. „Nowe Życie Pabianic” ukazuje
się od ponad 21 lat, na łamach tej gazety zdążyły więc rozwinąć się rozmaite formy
wypowiedzi czytelników.
Do tradycyjnych należą listy do redakcji i amatorskie formy poetyckie czy prozatorskie.
Nowe formy to tzw. „migawki ze słuchawki”, czyli głosy opinii publicznej. Kolejny przejaw
współuczestniczenia w przekazywaniu treści to tzw. dziennikarstwo obywatelskie.
Nowe formy wypowiedzi, związane także z rozwojem Internetu, uwidoczniają
skłonność do wchodzenia czytelnika w rolę dziennikarza. Dziennikarz kształtujący opinię
publiczną zyskuje partnera-czytelnika, przedstawiciela opinii publicznej. Ten swoisty
paradoks staje się kolejnym przejawem demokratyzacji mediów i społeczeństwa.