Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSobczak, Barbara
dc.date.accessioned2018-07-04T11:16:11Z
dc.date.available2018-07-04T11:16:11Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25247
dc.description.abstractThe objective of the article is to analyze the persuasive potential of television, which makes it a useful tool of political propaganda. The starting point is a quantitative and qualitative analysis of the materials broadcast on the public television TVP Info on 10.04.2016, the 6th anniversary of the Smolensk airplane crash. It allows for the identification of specific tools of manipulation used by the broadcaster to shape the public opinion (i.a. gatekeeping, framing, emotionalization of the message), as well as the factors that determine the usefulness of television in political propaganda activities, namely: coverage, accessibility, audio-visual nature and the possibility of controlling the message. The audio-visual nature is especially important in this regard. Because of it, persuasion in television is not based on the exchange of arguments and thoughts and therefore not on the logos, but to a large extent on manipulation through images and symbols, and therefore on the rhetorical pathos. The image simplifies reality, it is suggestive (it transmits information in a direct way, does not leave much room for nuance), it gives the illusion of realism (it creates a belief about the authenticity of the presented event), and removes the variety of cognitive authorities (on the television the image itself is the authority).  en_GB
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3
dc.subjecttelevisionen_GB
dc.subjectpersuasionen_GB
dc.subjectmanipulationen_GB
dc.subjectpropagandaen_GB
dc.subjectpoliticsen_GB
dc.subjectgatekeepingen_GB
dc.titleTelewizja jako narzędzie propagandy politycznejpl_PL
dc.title.alternativeTelevision as a tool of political propagandaen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[133]-158
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej, Instytut Filologii Polskiej
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesArystoteles, Retoryka. Retoryka dla Aleksandra, tłum. H. Podbielski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.en_GB
dc.referencesBarańczak S., Słowo, perswazja, kultura masowa, „Twórczość” 1975, nr 7, s. 44–59.en_GB
dc.referencesBarthes R., The Responsibility of Forms. Critical Essays on Music, Art, and Representation, Hill and Wang, New York 1985.en_GB
dc.referencesBourdieu P., O telewizji. Panowanie dziennikarstwa, przeł. K. Sztandar-Sztanderska, A. Ziółkowska, red. M. Jacyno, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.en_GB
dc.referencesBralczyk J., Manipulacja językowa, [w:] Dziennikarstwo i świat mediów, red. Z. Bauer, E. Chudziński, Universitas, Kraków 2004, s. 244–250.en_GB
dc.referencesCwalina W., Falkowski A., Marketing polityczny. Perspektywa psychologiczna, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.en_GB
dc.referencesCzuba K., Media i władza, Ad Astra, Warszawa 1995.en_GB
dc.referencesCzwarta władza? Jak polskie media wpływają na opinię publiczną, red. W. Nentwig, Oficyna Wydawnicza „Głos Wielkopolski”, Poznań 1995.en_GB
dc.referencesDobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Wydawnictwo UWr, Wrocław 1999.en_GB
dc.referencesDobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wydawnictwo UWr, Wrocław 2004.en_GB
dc.referencesEco U., Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, Czytelnik, Warszawa 1999.en_GB
dc.referencesFortuna P., Psychologiczne mechanizmy obrony przed perswazyjnym wpływem telewizji, Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin 2007.en_GB
dc.referencesGarret T., Manipulacja a środki masowego przekazu, „Concilium” 1–0 1971, s. 248–253.en_GB
dc.referencesGrzegorczykowa R., Problem funkcji języka i tekstu w świetle teorii aktów mowy, [w:] Język a kultura, t. 4: Funkcje języka i wypowiedzi, red. J. Bartmiński, R. Grzegorczykowa, Wydawnictwo „Wiedza o Kulturze”, Wrocław 1991, s. 11–28.en_GB
dc.referencesKamińska-Szmaj I., Propaganda, perswazja, manipulacja – próba uporządkowania pojęć, [w:] Manipulacja w języku, red. P. Krzyżanowski, P. Nowak, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2004, s. 13–27.en_GB
dc.referencesKarnowski M., Mistewicz E., Anatomia władzy. Mistewicz kontra Karnowski, Czerwone i Czarne, Warszawa 2010.en_GB
dc.referencesMcLuhan M., Zrozumieć media: przedłużenie człowieka, przeł. N. Szczucka, Wydawnictwa Naukowo- Techniczne, Warszawa 2005.en_GB
dc.referencesMills C.W., Elita władzy, oprac. i red. I. Rafelski, Książka i Wiedza, Warszawa 1961.en_GB
dc.referencesMrozowski M., Media masowe. Władza, rozrywka, biznes, Wydawnictwo Aspra-Jr, Warszawa 2001.en_GB
dc.referencesNowak P., Retoryka a propaganda polityczna, [w:] Retoryka, red. M. Barłowska, A. Budzyńska- -Daca, P. Wilczek, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 207–226.en_GB
dc.referencesPetty R.E., Cacioppo J.T., The Elaboration Likelihood Model of Persuasion, [w:] Advances in Experimental Social Psychology, Vol. 19, (red.) L. Berkowitz, Academic Press, New York 1986, s.123–205.en_GB
dc.referencesPetty R.E., Priester J.R., Mass-media Attitude Change. Implications of the Elaboration Likelihood Model of Persuasion, [w:] Media effects: Advances in Theory and Research, (red.) J. Bryant, D. Zillmann, Erlbaum, Hillsdale, New York 1994, s. 91–122.en_GB
dc.referencesPratkanis A., Aronson E., Wiek propagandy. Używanie i nadużywanie perswazji na co dzień, przeł. J. Radzicki, M. Szuster, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.en_GB
dc.referencesPuzynina J., Język wartości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992.en_GB
dc.referencesRoberts D.F., Macoby N., Effects of mass communication, [w:] Handbook of social psychology (Vol. 2), (red.) G. Lindzey, E. Aronson, Random House, New York 1985, s. 539–598.en_GB
dc.referencesRóżycka M., Panowanie – czy władza – mediów?, [w:] Władza mediów, red. W. Piątkowska-Stepaniak, A. Drosik, Wydawnictwo UO, Opole 2010, s. 49–66.en_GB
dc.referencesSartori G., Homo videns, przeł. J. Uszyński, Telewizja Polska S.A., Warszawa 2005.en_GB
dc.referencesShanto I., Kinder D.B., News that Matters. Television and American Opinion, University of Chicago Press, Chicago 1987.en_GB
dc.referencesSternberg R.J., Psychologia poznawcza, przeł. E. Czerniawska, A. Matczak, Warszawa 2001.en_GB
dc.referencesThomson O., Historia propagandy, przeł. S. Głąbiński, Wydawnictwo „Książka i Wiedza”, Warszawa 2001.en_GB
dc.referencesTokarz T., Obraz jako narzędzie propagandy politycznej, [w:] Przestrzenie wizualne i akustyczne człowieka. Antropologia audiowizualna jako przedmiot i metoda badań, red. A. Janiak, W. Krzemińska, A. Wojtasik-Tokarz, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław 2007, s. 332–343.en_GB
dc.referencesWasilewski J., Skibiński A., Prowadzeni słowami. Retoryka motywacji w komunikacji publicznej, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2008.en_GB
dc.referencesWładza mediów, red. W. Piątkowska-Stepaniak, A. Drosik, Wydawnictwo UO, Opole 2010.en_GB
dc.referencesŻórawski K., Długi stół. Skrypt dla dziennikarzy programów informacyjnych, Telewizja Polska S.A., Warszawa 2004.en_GB
dc.contributor.authorEmailbarbarasobczak@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.41.10
dc.relation.volume41pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord