Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDobrosz-Michiewicz, Karolina
dc.date.accessioned2018-07-04T11:16:12Z
dc.date.available2018-07-04T11:16:12Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/25251
dc.description.abstractThe paper presents the results of empirical experimental research on the influence of ambiguity of communication on the message persuasive effect. The results obtained have led, in principle, to the following conclusions regarding cognitive ambiguity phenomena in communication:1) The higher the message ambiguity means the higher the consensus of the recipients with the communicated content; ambiguity in communication constitutes a specific inhibitor of audience opposition to communicated content.2) The rule above does not apply to communication in the case of previously polarized attitudes of the audience (ambiguity as a strategy of maintaining the status quo– with its help we will not be convinced until now, but we also do not discourage us).3) The limitation for the use of ambiguity as a communication strategy calculated on the persuasive effect is the coexistence of messages operating at different levels of ambiguity; The presence of a message that operates the ambiguity of the base level in the message weakens the effect of higher order ambiguity on the agreement reached by the persuasive message.4) Attitudes shaped by messages operating at a higher level of conceptualization of ambiguity are less resistant to change.en_GB
dc.description.sponsorshipArtykuł powstał w ramach projektu badawczego finansowanego z dotacji dla młodych naukowców w roku 2016pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;3
dc.subjectambiguityen_GB
dc.subjectcognitive phenomenaen_GB
dc.subjectmental categorizationen_GB
dc.subjectambiguity and pesrsuationen_GB
dc.subjectcognitive grammar and cognitive semanticsen_GB
dc.subjectmultilevelled ambiguityen_GB
dc.titleWieloznaczność poznawcza jako strategia komunikacyjnapl_PL
dc.title.alternativeCognitive ambiguity phenomena as a communication strategyen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2017; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2017pl_PL
dc.page.number[213]-220
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBull P., Slipperypoliticians?, „The Psychologist” 2003, nr 16 (11), s. 592–595.en_GB
dc.referencesCamden C., Moltey M.T., Wilson A., White lies in interpersonalcommunication. A taxonomy and preliminaryinvestigation of socialmotivations, “Western Journal of Speech Communication” 1984, nr 48(4), s. 309–325.en_GB
dc.referencesCwalina W., Wieloznaczność poznawcza w komunikacji, [w]: Psychologia poznawcza w praktyce: ekonomia, biznes, polityka, red. A. Falkowski, T. Zaleśkiewicz, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.en_GB
dc.referencesDobrosz-Michiewicz K., Funkcjonalne aspekty komunikowania wieloznacznego – ocena nadawcy komunikatu, [w:] Communicationdesing: badanie i projektowanie komunikacji 5, red. M. Wszołek [w druku].en_GB
dc.referencesDobrosz-Michiewicz K., Struktura wieloznaczności poznawczej(na podstawie komunikowania w polityce), „Acta Universitas Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2016, nr 2 (32), s. 187–205.en_GB
dc.referencesFalkowski A., Podobieństwo poznawcze w kategoryzacji percepcyjnej. Badania empiryczne w egzemplarzowym modelu kategoryzacji, „Przegląd Psychologiczny” 1990, nr 33, s. 293–312.en_GB
dc.referencesFerreira F., Bailey K.G.D., Ferraro V., Good-enoughrepresentation in languagecomprehension, “CurrentDirections in Psychological Science” 2002, nr 11(1), s. 11–15.en_GB
dc.referencesKardela H., (Nie)podobieństwo w morfologii: amalgamaty kognitywne, [w:] Kognitywistyka. Podobieństwo, red. H. Kardela, Z. Muszyński, M. Rajewski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006, s. 195–211.en_GB
dc.referencesTabakowska E., Gramatyka i obrazowanie. Wprowadzenie do językoznawstwa kognitywnego, Polska Akademia Nauk, Warszawa 1995.en_GB
dc.referencesTabakowska E., Językoznawstwo kognitywne a poetyka przekładu, przeł. A. Pokojska, Univeristas, Kraków 2001.en_GB
dc.referencesTabakowska E., Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, Universitas, Kraków 2001.en_GB
dc.referencesTaylor J.R., Kategoryzacja w języku. Prototypy w teorii językoznawczej, Univeristas, Kraków 2001.en_GB
dc.contributor.authorEmailkarolina.dobrosz@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.41.14
dc.relation.volume41pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord