Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFilipczak-Białkowska, Anita
dc.date.accessioned2019-01-15T10:55:03Z
dc.date.available2019-01-15T10:55:03Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26457
dc.description.abstractInformation gap is the effect of interpretation appeared when rises the space between receivers knowledge needed to understand the communicate and the knowledge that receiver already has (his interpretative base). This space could be unfavourable for the receiver, but beneficial for the sender. The mechanism helps him to navigate receivers behaviour for seeking additional information, that will help the last to fill unpleasant information gap.In the article is being tested the hypothesis that utterances constructed in special way could generate information gap and because of that, they could release higher curiosity than utterances full of information needed to understand the meaning of the utterance. According to the results of language analysis the survey was held. Results of questionnaire validated the hypothesis – more interesting are this utterances that could generate information gap.en_GB
dc.description.abstractW artykule przyjmuje się, że luka informacyjna to pojawiający się w procesie interpretacji efekt, powstający wówczas, gdy tworzy się przestrzeń między wiedzą niezbędną do przeprowadzenia operacji dopełnienia sensu w procesie interpretacji komunikatu a wiedzą już posiadaną przez odbiorcę (jego bazą interpretacyjną). Ta przestrzeń może być niekorzystna z punktu widzenia odbiorcy, ale korzystna dla nadawcy. Jest to bowiem mechanizm, który pozwala nadawcy sterować działaniem odbiorcy w kierunku poszukiwania przez tego ostatniego dodatkowych informacji, które pozwolą zapełnić lukę informacyjną.W artykule testuje się hipotezę, że komunikaty charakteryzujące się określoną konstrukcją generują lukę informacyjną i przez to są postrzegane jako wywołujące większe zaciekawienie niż komunikaty pełne informacyjnie. Przedstawione są także rezultaty przeprowadzonego przez autorkę badania językowego oraz sporządzonej na potrzeby badania ankiety. Przyjęta hipoteza badawcza została potwierdzona w badaniu – większym zainteresowaniem cieszyły się tytuły, które generowały lukę informacyjną.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectinformation gapen_GB
dc.subjectsocial impacten_GB
dc.subjectcuriosityen_GB
dc.subjectheadlineen_GB
dc.subjectpressen_GB
dc.subjectluka informacyjnapl_PL
dc.subjectwywieranie wpływupl_PL
dc.subjectciekawośćpl_PL
dc.subjectnagłówek prasowypl_PL
dc.titleLuka informacyjna jako czynnik wyzwalający zaciekawienie odbiorcy (na podstawie analizy nagłówków artykułów zamieszczonych w wybranych portalach internetowych)pl_PL
dc.title.alternativeInformation Gap as the Factor of Realising Receivers Curiosity (According to Headlines of Articles Published on Selected Web Portals)en_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number245-262
dc.contributor.authorAffiliationZakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAwdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków 2007.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 1, Łask 2004.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.pl_PL
dc.referencesCialdini R.B., Wywieranie wpływu na ludzi. Teoria i praktyka, przeł. B. Wojciszke, Gdańsk 2004.pl_PL
dc.referencesFalkowski A., Tyszka T., Psychologia zachowań konsumenckich, Gdańsk 2009, s. 15–45.pl_PL
dc.referencesFilipczak-Białkowska A., Strategies for Organising the Attention of Receivers in E-mail Marketing, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2017, nr 5(43), s. 159–171.pl_PL
dc.referencesFiske S.T., Taylor S.E., Social Cognition: From Brains to Culture, New York 2013.pl_PL
dc.referencesGalewski T., Społeczna luka informacyjna jako bariera rozwoju społeczeństwa informacyjnego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia Informatica” 2014, nr 34, s. 57–67.pl_PL
dc.referencesGrochala B., Dowcip językowy w nagłówkach „Gazety Wyborczej”, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Linguistica” 2005, nr 43, s. 25–35.pl_PL
dc.referencesKasiak M., Artykuł publicystyczny w prasie i w Internecie. Analiza porównawcza, „Rocznik Bibliologiczno-Prasoznawczy” 2016, t. 8/19, s. 189–206.pl_PL
dc.referencesLoewenstein G., The Psychology of Curriosity: Review and Reinterpretation, „Psychological Bulletin” 1994, vol. 116, no. 1, s. 75–98.pl_PL
dc.referencesMakiewicz M., Innowacja graficzna jako składnik wizualizacji semantyki w nagłówkach „Gazety Wyborczej”, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Linguistica” 2007, nr 44, s. 87–103.pl_PL
dc.referencesOleński J., Ekonomika informacji. Metody, Warszawa 2003.pl_PL
dc.referencesPałuszyńska E., Nagłówki w „Gazecie Wyborczej” (ekspresywna leksyka, frazematyka, metaforyka), Łódź 2006.pl_PL
dc.referencesPawłowska I., Nagłówek w sieci: budowa i funkcja nagłówków prasowych na przykładzie internetowego portalu miejskiego e-sosnowiec.pl, „Rocznik Prasoznawczy” 2010, nr 4, s. 105–118.pl_PL
dc.referencesPiber-Dąbrowska K., Sędek G., Spostrzeganie bez uprzedzeń i stereotypów – zarys problematyki, „Psychologia Społeczna” 2006, nr 2, s. 7–12.pl_PL
dc.referencesPisarek W., Poznać prasę po nagłówkach! Nagłówek wypowiedzi prasowej w oświetleniu lingwistycznym, Kraków 1967.pl_PL
dc.referencesSadowska A., Tytuły prasowe – ich budowa i funkcja, „Acta Universitas Lodziensis. Folia Polonica” 2007, nr 9, s. 401–413.pl_PL
dc.referencesWala Ł., Dezinformacja społeczeństwa realizowana przez media internetowe a jej społeczna akceptacja, „Annales. Etyka w życiu gospodarczym” 2015, t. 18, nr 1, s. 115–124.pl_PL
dc.contributor.authorEmailanita.filipczak@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.48.17
dc.relation.volume48pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.