Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHabrajska, Grazyna
dc.date.accessioned2019-01-15T10:55:08Z
dc.date.available2019-01-15T10:55:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26468
dc.description.abstractThe article presents the analysis of persuasive texts produced in different codes. The way of analysis of this texts is the same, independently of used code. Verbal, visual and verbal-visual texts, if they got to influence recipients attitudes or behaviour, need to use discourse knowledge and ability of standardization of arguments. Discourse knowledge is necessary to interpret and understand message. It allows to evoke general background and particular situation, so to set out communicative situation, in which each persuasion is embed. It also gives an area, which general rules refer to. Standardization of arguments allows to define the persuasion aim.en_GB
dc.description.abstractW artykule przestawione zostały analizy przykładów tekstów perswazyjnych realizowanych w różnych kodach. Sposób analizy tych tekstów, niezależnie od zastosowanego kodu, jest taki sam. Zarówno w przypadku tekstów werbalnych, jak i wizualnych czy wizualno-werbalnych, jeśli mają wpływać na postawy lub zachowania odbiorców, konieczne są wykorzystanie wiedzy dyskursywnej i umiejętność standaryzacji argumentów, które trzeba wyodrębnić z tekstu. Wiedza dyskursywna niezbędna jest do interpretacji i zrozumienia komunikatu. Umożliwia ona przywołanie tła ogólnego i sytuacji konkretnej – czyli określenie sytuacji komunikacyjnej, w jakiej osadzona jest każda perswazja. Wskazuje także na obszar, do którego nawiązują reguły ogólne, stanowiące pierwszą przesłankę w argumentacji aksjologicznej. Natomiast standaryzacja argumentów pozwala na sprecyzowanie celu perswazyjnego.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectcommunicativismen_GB
dc.subjectdiscourseen_GB
dc.subjectpersuasionen_GB
dc.subjectargumentationen_GB
dc.subjectadvertisementen_GB
dc.subjectmemen_GB
dc.subjectkomunikatywizmpl_PL
dc.subjectdyskurspl_PL
dc.subjectperswazjapl_PL
dc.subjectargumentacjapl_PL
dc.subjectreklamapl_PL
dc.subjectmemypl_PL
dc.titleKomunikacyjna analiza tekstu perswazyjnegopl_PL
dc.title.alternativeCommunication Analysis of Persuasive Texten_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number39-55
dc.contributor.authorAffiliationZakład Teorii i Praktyki Komunikacji, Katedra Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Łódzki
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAwdiejew A., Argumentacja aksjologiczna w komunikacji publicznej, [w:] Rozmowy o komunikacji 2. Motywacja psychologiczna i kulturowa w komunikacji, red. G. Habrajska, Łask 2008, s. 29–40.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w:] Rozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2009, s. 9–54.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.pl_PL
dc.referencesCialdini R.B., Zasady wywierania wpływu na ludzi, przeł. A. Romanek, Gliwice 2011 (wcześniejsze wydania 2003–2008).pl_PL
dc.referencesLewiński P., Retoryka jako narzędzie opisu komunikatów reklamowych, [w:] Manual –reklama, red. M. Wszołek, Kraków 2017, s. 35–120.pl_PL
dc.referencesNowicka M., Tworzenie rzeczywistości w studio telewizyjnym. Analiza dyskursu medialnego z elementami analizy performatywnej, [w:] Rozmowy o komunikacji 5. Kategorialne aspekty komunikacji, red. G. Habrajska, Łódź 2011, s. 108–125.pl_PL
dc.referencesTokarz M., Argumentacja, perswazja, manipulacja, Gdańsk 2006.pl_PL
dc.contributor.authorEmailgrazyna.h@hotmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.48.04
dc.relation.volume48pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.