Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorLaskowska, Elżbieta
dc.date.accessioned2019-01-15T10:55:08Z
dc.date.available2019-01-15T10:55:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26470
dc.description.abstractThe Author analyses a selected text in terms of axiological markedness, including ideological markedness. The text conspicuously declares the sender’s Christian viewpoint. Next, the Author of this paper discusses the results of a questionnaire administered among students of journalism. The respondents answer questions whose aim is to indicate their method of text understanding, check students’ perception of the ideology ascribed to the author of the text under scrutiny, reveal the impressions the text makes as well as to uncover the ideological stand of the respondents. The majority of the respondents think that the author of the text wants to impose his opinion. The ideological stand declared by the students is mostly conservative and liberal, with religious fundamentalism being most often rejected.en_GB
dc.description.abstractAutorka analizuje pod względem nacechowania aksjologicznego, w tym ideolo- gicznego, wybrany tekst. Tekst ten wyraźnie deklaruje światopogląd chrześcijański nadawcy. Następnie autorka artykułu omawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród studentów dziennikarstwa. Badani odpowiadają na pytania mające wskazać sposób rozumienia tekstu, przypisywaną autorowi ideologię, odczucia, jakie budzi tekst, oraz określić postawę ideologiczną badanych. Ankietowani studenci – w odpowiedzi na pytania dotyczące treści – w większości opierają się na tekście. To samo oparcie ma przypisywanie ideologii jego autorowi. Większość badanych uważa, że autor przejawia chęć narzucania swoich przekonań. Ideologiami deklarowanymi są w większości konserwatyzm i liberalizm, a najwięcej odrzuceń ma fundamentalizm religijny.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectaddresseeen_GB
dc.subjectevaluative markednessen_GB
dc.subjectideologyen_GB
dc.subjectodbiorcapl_PL
dc.subjectnacechowanie wartościującepl_PL
dc.subjectideologiapl_PL
dc.titleKilka spostrzeżeń na temat odbioru tekstu nacechowanego ideologiczniepl_PL
dc.title.alternativeSome Remarks on the Receptionof an Ideologically Marked Texten_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number73-86
dc.contributor.authorAffiliationZakład Komunikacji Językowej i Społecznej, Katedra Dziennikarstwa, Nowych Mediów i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAwdiejew A., Gramatyka interakcji werbalnej, Kraków 2004.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Strategie propagandowe i agitacyjne, [w]: Rozmowy o komunikacji 3. Problemy komunikacji społecznej, red. G. Habrajska, Łask 2009, s.9–54.pl_PL
dc.referencesAwdiejew A., Habrajska G., Wprowadzenie do gramatyki komunikacyjnej, t. 2, Łask 2006.pl_PL
dc.referencesHeywood A., Ideologie polityczne, przeł. D. Stasiak, N. Orłowska, M. Habura, Warszawa 2008.pl_PL
dc.referencesLaskowska E., Różne nacechowania wypowiedzi politycznych (na przykładzie tekstów z kampanii wyborczej), [w:] Komunikatywizm – przyszłość nauki XXI w., red. G. Habrajska, Łódź 2016, s. 296–308.pl_PL
dc.contributor.authorEmaillaskowskae@poczta.onet.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.48.06
dc.relation.volume48pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.