Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorAntas, Jolanta
dc.contributor.authorKozień, Michał
dc.date.accessioned2019-01-15T10:55:09Z
dc.date.available2019-01-15T10:55:09Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/26473
dc.description.abstractIn this article, we analysed non-verbal behaviours and rituals of the representatives of Law and Justice (Prawo i Sprawiedliwość), the party currently ruling in Poland. Having analysed video material, we noticed three main tendencies in non-verbal rituals of public speeches on the Polish political scene. Firstly, public speeches by the Law and Justice politicians are characterised by a poor variety of gestures, which are mostly limited to adaptive behaviours, aiming at increasing the comfort of the speaker rather than enriching their verbal message. Secondly, we noticed that most of the so-called obscene emblems, that is gestures expressing contempt, disregard and lack of respect, are used in places where that should not be the case, that is in Parliament and political contexts, which leads us to the conclusion that the ruling party has given up the rules of political correctness. Thirdly, we noticed patent violations of practices and rituals that are rooted in culture as well as the mixing of the sacred and the profane.en_GB
dc.description.abstractW artykule poddaliśmy analizie niewerbalne zachowania i niewerbalne rytuały przedstawicieli Prawa i Sprawiedliwości, partii aktualnie rządzącej. Na podstawie naszych obserwacji i analizowanych materiałów filmowych zauważyliśmy trzy nowe podstawowe tendencje w niewerbalnych rytuałach wystąpień publicznych na polskiej scenie politycznej. Po pierwsze, wystąpienia polityków obecnej władzy charakteryzuje ubogość gestyczna w publicznej narracji, która ogranicza się na ogół do zachowań adaptacyjnych, mających na celu zwiększenie komfortu mówcy kosztem uplastycznienia jego werbalnych wywodów. Po drugie, zauważyliśmy, że większość tak zwanych emblematów obscenicznych, czyli gestów wyrażania pogardy, braku szacunku czy lekceważenia, pojawia się w przestrzeni, w której nie powinny się zdarzać – w parlamencie i sytuacjach publicznych, z czego wnioskujemy, że partia rządząca zrezygnowała z zasad politycznej poprawności. Po trzecie, zaobserwowaliśmy na tej scenie jawne łamanie i zaburzanie zakorzenionych w kulturze obyczajów i rytuałów, a także mieszanie dwóch sfer rytuałów: sacrum i profanum.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.rightsThis work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.pl_PL
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0pl_PL
dc.subjectnon-verbal communicationen_GB
dc.subjectritualsen_GB
dc.subjectgesturesen_GB
dc.subjectpolitical public statementsen_GB
dc.subjectkomunikacja niewerbalnapl_PL
dc.subjectrytuałypl_PL
dc.subjectgestypl_PL
dc.subjectpubliczne przekazy politycznepl_PL
dc.titleGesty i rytuały niewerbalne oraz ich znaczenie w obecnej polityce polskiejpl_PL
dc.title.alternativeGestures and Non-Verbal Rituals and Their Meaning in Contemporary Polish Politicsen_GB
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number113-128
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Teorii Komunikacji, Uniwersytet Jagielloński
dc.contributor.authorAffiliationKatedra Teorii Komunikacji, Uniwersytet Jagielloński
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBirdwhistell R., Introduction to Kinesics, Louisville 1952 (obecnie dostępne tylko w postaci mikrofilmu: Ann Arbor, Michigan, University Microfilms).pl_PL
dc.referencesBirdwhistell R., Kinesics and Context: Essays on Body Motion Communication, Philadelphia 1970.pl_PL
dc.referencesDurkheim É., Elementarne formy życia religijnego: system totemiczny w Australii, przeł. A. Zadrożyńska, Warszawa 1990.pl_PL
dc.referencesEkman P., Friesen W.V., Unmasking the Face: a Guide to Recognizing Emotions from Facial Clues, Englewood Cliffs–New York 1975.pl_PL
dc.referencesKnapp M., Hall J., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, przeł. L. Śliwa, Wrocław 2000.pl_PL
dc.referencesPease A., Język ciała. Jak czytać myśli ludzi z ich gestów, przeł. E. Wiekiera, Kraków 1992.pl_PL
dc.referencesRadcliffe-Brown A.R., The Andaman Islanders, Glencoe, Illinois 1948 [1922].pl_PL
dc.referencesRajewski M., Badania rytuału w antropologii brytyjskiej, [w:] Rytuał. Przeszłość i teraźniejszość, red. M. Filipiak, M. Rajewski, Lublin 2006, s. 99–115.pl_PL
dc.referencesSeklecka A., Rytuały medialne w komunikowaniu masowym. Przypadek polskich telewizyjnych serwisów informacyjnych Fakty TVN i Wiadomości TVP, Toruń 2017.pl_PL
dc.referencesSWPS, Z ręką na sercu jesteś bardziej wiarygodny, http://www.swps.pl/nauka-i-badania/blog-naukowy/1889-z-reka-na-sercu-jestes-bardziej-wiarygodny [dostęp 7.02.2017].pl_PL
dc.contributor.authorEmailpantas@poczta.onet.pl
dc.contributor.authorEmailmichalkozien@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.48.09
dc.relation.volume48pl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako This work is licensed under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 License.