Między teorią socjologiczną i praktyką badawczą krytycznej analizy dyskursu - na przykładzie studium przypadku z obszaru systemu szkolnictwa wyższego
Streszczenie
Przykład empiryczny z badań nad procesami komunikowania i przemianami
w tym zakresie we współczesnych uniwersytetach stanowi ilustrację do rozważań
autorki odnośnie wzajemnych relacji pomiędzy teorią socjologiczną i praktyką
badawczą krytycznej analizy dyskursu, tu rozumianych jako wykorzystanie istniejącej
teorii w badaniu empirycznym. Wnioski badawcze, sprowadzające się do
unaocznienia ‒ przy użyciu wspomnianej odmiany analizy dyskursu ‒ tendencji
do bifurkacji, czyli z jednej strony daleko posuniętej deregulacji, a z drugiej
przeregulowania w obszarze dyskursu szkolnictwa wyższego, prowokują z kolei
zwrotnie do refleksji teoretycznej nad współczesnym społeczeństwem. Owo rozwidlenie,
o którym mowa, dotyczy także społeczeństwa zarówno w odniesieniu
do jego całości pojętej jako komunikacyjny system, jak i jego podsystemów, takich
jak ekonomia, polityka, edukacja. // A case study of a given practice within the higher education system serves here as an illustration of
the author’s reflection on interrelations between sociological theory and research practice of critical discourse
analysis, conceived as the incorporation of theory into research. The empirical results demonstrate the ten
-
dency of bifurcation of symbolic power – its deregulatory and overregulatory manifestations in the discourse
of the higher education system in Poland. The empirical evidence contributes to a theoretical reflection on
contemporary society. These overlapping deregulatory and overregulatory tendencies also exist at the level
of whole society, which is interpreted here as a communication system with a number of subsystems, such
as economy, politics, education.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: