Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDobińska, Gabriela Zuzanna
dc.date.accessioned2023-03-07T16:44:42Z
dc.date.available2023-03-07T16:44:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46195
dc.description.abstractCelem badań w ramach niniejszej pracy jest rekonstrukcja złożonych procesów tworzenia oraz podtrzymywania społecznego świata wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Skoncentrowano się na rekonstrukcji tych procesów wraz z ich interakcyjnym kontekstem, a także uchwyceniu ich złożoności poprzez odkrycie sposobów, w jakie pedagodzy interpretują swoje doświadczenia i transferują te interpretacje na podejmowane działania. Analiza świata społecznego wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych umożliwiła poznanie wewnętrznej sieci struktur tożsamościowych, autodefinicyjnych, a także legitymizacyjnych. Ponadto skupiono się na rekonstrukcji procesu tworzenia, zapośredniczenia oraz eksternalizacji wiedzy ukrytej, zawierającej się we wszystkich trzech pytaniach badawczych. Pytania badawcze, na które odpowiedziano w podjętej rozprawie brzmią: w jaki sposób jest konstruowany świat społeczny wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych? W jaki sposób wychowawcy konstruują świat społeczny młodzieżowego ośrodka wychowawczego w relacjach z innymi wychowawcami? W jaki sposób wychowawcy konstruują świat społeczny młodzieżowego ośrodka wychowawczego w relacjach z wychowankami? Jak przebiega proces stawania się wychowawcą młodzieżowego ośrodka wychowawczego usytuowany w kontekście społecznego świata młodzieżowych ośrodków wychowawczych? Do realizacji celu wykorzystano potencjał badań etnograficznych, których procedury analityczne wyznaczały założenia metodologii teorii ugruntowanej. Jakościowa strategia badań zorientowana wokół paradygmatu interpretatywnego określała główny obszar badawczych zainteresowań, czyli wzajemne oddziaływania mające znaczenie dla interpretowania, przeżywania i konstruowania świata społecznego wychowawców w relacjach z wychowankami oraz pozostałymi wychowawcami. Na drodze gromadzenia i analizowania danych empirycznych posłużono się techniką wywiadu swobodnego, etnograficznego oraz konwersacyjnego, a także obserwacji uczestniczącej. Zgromadzono 17 rozmów z wychowawcami oraz odbyto niemalże roczną podróż badawczą do środowiska badanych, odwiedzając młodzieżowy ośrodek wychowawczy oraz współuczestnicząc w wydarzeniach organizowanych poza głównym kontekstem badania, tj. instytucją.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.subjectmłodzieżowe ośrodki wychowawczepl_PL
dc.subjectresocjalizacjapl_PL
dc.subjectwychowawcypl_PL
dc.subjectświat społecznypl_PL
dc.titleŚwiat społeczny wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczychpl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number339pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniupl_PL
dc.contributor.authorEmailgabriela.dobinska@now.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorSzmidt, Krzysztof
dc.dissertation.reviewerAmbrozik, Wiesław
dc.dissertation.reviewerKonopczyński, Marek
dc.dissertation.reviewerLewicka-Zelent, Agnieszka
dc.date.defence2023-04-13
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord