Prace doktorskie i habilitacyjne | PhD Dissertations and Postdoctoral Thesis
Przeglądaj według
Dostęp do pełnego tekstu niektórych prac doktorskich, zgodnie z podpisaną przez autora pracy licencją może zostać ograniczony. Oznacza to, że pełen tekst pracy będzie dostępny dla uprawnionych użytkowników tylko z komputerów na terenie Biblioteki Uniwersytetu Łódzkiego.
Najnowsze pozycje
-
Rola emocjonalnego podłoża łez w procesie spostrzegania społecznego
(2025)Three experimental studies (N = 340), preceded by two pilot studies (N = 130), tested the effects of emotional tears visible on faces on perceived communion (warmth and morality) and agency (assertiveness and competence). ... -
Autonarracje i skrypty. Zastosowanie arteterapii w kontekście rozwijania rodzicielskiej świadomości wychowania
(2024)Praca opisuje doświadczenie rodzicielstwa, przeżycia związane z nową sytuacją życiową młodych w swej roli rodziców oraz narracje tożsamościowe tworzone w momencie wchodzenia w rolę rodzica. Badania jakościowe w perspektywie ... -
Praca terapeutyczna w poradniach leczenia uzależnień. Studium społeczno-pedagogiczne
(2024)Tematem pracy doktorskiej jest ,,Praca terapeutyczna w poradniach leczenia uzależnień, Studium społeczno-pedagogiczne”. Metodą badawczą, organizującą zbieranie materiału jak też i jego analizę jest klasyczny wariant teorii ... -
Kategoria spotkania w myśli pedagogicznej Otto Friedricha Bollnowa
(2024)Niniejsza dysertacja jest próbą fenomenologiczno-hermeneutycznego przedstawienia i zrozumienia kategorii spotkania w myśli pedagogicznej Otto Friedricha Bollnowa. Autorka, sięgając do źródeł niemieckich i angielskich, ... -
Książka obrazkowa Iwony Chmielewskiej jako źródło edukacji estetycznej dziecka
(2024)The subject of the considerations undertaken in this work is a picturebook by Iwona Chmielewska, understood as an authentic work of art addressed to a potential audience - a child. Among other cultural texts, the picturebook ... -
Identyfikacja i wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Perspektywa nauczycieli wczesnej edukacji
(2024)The presented dissertation is situated in the field of social sciences in the discipline of pedagogy. It explores teachers' implicit theories regarding the conceptualization of giftedness, the identification of gifted ... -
Przymus tworzenia w narracjach artystów. Perspektywa psychopedagogiczna
(2023)Centralnym przedmiotem rozważań w dysertacji pt. „Przymus tworzenia w narracjach artystów. Perspektywa psychopedagogiczna” jest charakterystyka silnej potrzeby tworzenia – przymusu tworzenia – oraz znaczenie tej potrzeby ... -
Wybrane zasoby osobiste a funkcjonowanie szkolne wczesnych adolescentów
(2023)Przedmiotem niniejszej dysertacji są opinie badanych uczniów szkoły gimnazjalnej na temat ich funkcjonowania szkolnego i zasobów osobistych. Celem przeprowadzonych badań było rozpoznanie związku między wybranymi zasobami ... -
Trauma dziecięca a objawy depresji i tendencje samobójcze u kobiet i mężczyzn. Rola wczesnych nieadaptacyjnych schematów i powodów do życia
(2023)Cel: Ogólnym celem niniejszej pracy było określenie związków między doświadczeniem traumy w dzieciństwie a nasileniem objawów depresji i tendencji suicydalnych z uwzględnieniem mediującej roli czynników poznawczych (tj. ... -
Satysfakcja z życia rodzinnego a tożsamość osobista matek i ojców osób z zespołem Downa w cyklu życia rodziny
(2023)Przedstawiane badania stanowią przejaw zainteresowań naukowych rodzinami osób z zespołem Downa z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym i znacznym. W badaniach starano się ustalić, czy zmienia się ... -
Uwarunkowania adaptacji do niepełnosprawności u dziecka oraz uczucia związane z rodzicielstwem rodziców dzieci ze spektrum autyzmu oraz rodziców dzieci chorych na padaczkę
(2023)Celem głównym badania było określenie, jakie czynniki są związane z przystosowaniem rodziców do niepełnosprawności u ich dziecka oraz określenie roli uczuć rodziców, których doświadczają w związku z realizacją swojej roli ... -
Metoda projektów w edukacji przedszkolnej - analiza dyskursu
(2023)W literaturze przedmiotu metoda projektów jawi się jako innowacyjna alternatywa dla zakorzenionego w polskiej dydaktyce transmisyjnego modelu nauczania. W publikacjach z zakresu wczesnej edukacji dominuje narracja afirmująca ... -
Pamięć o Holokauście w doświadczeniach i praktyce edukacyjnej nauczycieli podejmujących tematykę Zagłady
(2023)Podjęta w rozprawie problematyka badawcza została zbudowana wokół trzech kluczowych zagadnień: Holokaustu, pamięci i edukacji. Przedmiotem przeprowadzonych w orientacji jakościowej badań jest pamięć o Holokauście jako ... -
Dynamika relacji między rodzicami zmagającymi się z chorobą nowotworową dziecka
(2023)Bliskie związki są istotnym wskaźnikiem szczęścia i dobrostanu jednostki oraz systemu rodzinnego. Choroba dziecka powoduje szereg zmian w życiu rodziców i w sposób szczególny wpływa na jakość ich relacji. Niekiedy pewne ... -
Wyznaczniki negatywnych i pozytywnych skutków wtórnej ekspozycji na traumę u funkcjonariuszy Policji
(2023)Police officers, except where they are at risk of repercussions directly experienced trauma may also experience the stress of giving help people who have experienced such situa-tions. Such exposure to the trauma of others ... -
Kurator rodzinny w terenie. Rytuały interakcyjne odgrywane w roli zawodowej
(2023)Celem przeprowadzonych badań była analiza działań kuratora rodzinnego podejmowanych na rzecz osiągania celów zawodowych w relacjach z nadzorowanymi w ich naturalnym środowisku życia. W głównym polu widzenia znalazł się ... -
Świat społeczny wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych
(2022)Celem badań w ramach niniejszej pracy jest rekonstrukcja złożonych procesów tworzenia oraz podtrzymywania społecznego świata wychowawców młodzieżowych ośrodków wychowawczych. Skoncentrowano się na rekonstrukcji tych procesów ... -
Psychospołeczne uwarunkowania negatywnych i pozytywnych skutków zdarzeń traumatycznych doświadczonych przez młodzież
(2022)Doświadczanie sytuacji traumatycznych jest zjawiskiem powszechnym, również w grupie dzieci i młodzieży. Nastolatki są, podobnie jak osoby dorosłe, narażone na negatywne konsekwencje tych zdarzeń, w tym na zespół stresu ... -
Edukacja młodzieży w prasie społeczno-kulturalnej i pedagogicznej Królestwa Polskiego w latach 1905–1914
(2022)Zasadniczym celem dysertacji jest rekonstrukcja publicystycznego obrazu kształcenia, wychowania, opieki i socjalizacji młodzieży w przededniu I wojny światowej oraz przedstawienie najważniejszych obszarów dyskusji medialnej ... -
Cechy „Ciemnej Triady” a agresja proaktywna i reaktywna młodych dorosłych w świetle modelu społeczno-emocjonalnego przetwarzania informacji
(2022)Celem przeprowadzonych badań było znalezienie związków pomiędzy cechami „Ciemnej Triady” (czyli subklinicznym narcyzmem w dwóch jego formach: wielkościowym i wrażliwym, a także subkliniczną psychopatią i makiawelizmem) a ...