dc.contributor.author | Zwiernik, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T08:13:53Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T08:13:53Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Zwiernik J., Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.04 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-231-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46965 | |
dc.description.abstract | Rozważania podjęte w niniejszym tekście są kontynuacją problematyki zogniskowanej
wokół badań dzieci, jaką prezentowałam we wcześniejszych publikacjach. W ostatnim czasie odnotować można istotną zmianę,
wskazującą na nowe znaczenia nadawane dzieciom uczestniczącym w badaniach,
która jest odzwierciedleniem zmiany sposobu postrzegania miejsca dzieci w społeczeństwie
i ich roli wobec rówieśników i dorosłych, co znajduje swoje odbicie
w sposobach badania dzieciństwa. Prześledzenie stopnia zaangażowania dzieci
w proces badawczy pozwala na dostrzeżenie istotnych przeobrażeń dotyczących
charakteru badań, przejawiających się w ich terminologii. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | edukacja wczesnoszkolna | pl_PL |
dc.subject | badania dzieci | pl_PL |
dc.title | Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 47-61 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Dolnośląska Szkoła Wyższa, Wydział Nauk Pedagogicznych, Instytut Pedagogiki, Katedra Wczesnej Edukacji, Pedeutologii i Badań nad Dzieciństwem | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-232-1 | |
dc.references | Christensen P., James A. (2000), Research with Children. Perspectives and Practices, Falmer Press, London, https://books.google.pl/books?id=MlZOj92NsqsC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false (dostęp: 17.11.2018). | pl_PL |
dc.references | Clark A. (2005), Talking and Listening to Children, [w:] Children’s spaces, red. W. Dudek, Architectural Press, Oxford. | pl_PL |
dc.references | Clark J. (2004), Participatory Research with Children and Young People: Philosophy, Possibilities and Perils, On-line Journal – Dr. Michael Brody, https://www.researchgate.net/publication/233341556_Participatory_research_with_children_and_young_people_philosophy_possibilitiesand_perils (dostęp: 17.11.2018). | pl_PL |
dc.references | Dahlberg G., Moss P., Pence A. (2013), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny, przekł. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Gawlicz K., Röhrborn B. (2014), Edukacja przedszkolna: pytanie o demokrację, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hill M. (1997), Participatory Research with Children, „Child and Family Social Work” t. 2, nr 3, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2206.1997.00056.x/abstract (dostęp: 23.03.2017). | pl_PL |
dc.references | Kehily M. J. (red.), (2008), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przekł. ks. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Kellett M. (2005), Children as Active Researches: A New Research Paradigm for the 21st Century?, Centre for Childhood, Development and Learning, The OpenUni- versity, http://eprints. ncrm.ac.uk/87/1/ MethodsReviewPaperNCRM-003.pdf (dostęp: 18.03.2017). | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2015), Wyjść poza instytucjonalną standaryzację dziecka. Nowe inspiracje teoretyczne dla wczesnej edukacji, „Studia Pedagogiczne” t. LXVIII: Dzieciństwo i wczesna edukacja: kontrowersje, problemy i poszukiwania, red. D. Klus-Stańska, D. Szyling, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D., Gawlicz K. (2013), Powrót do wyzwolonego dzieciństwa. Wstęp do wydania polskiego, [w:] G. Dahlberg, P. Moss, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny, przekł. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Konwencja o Prawach Dziecka, https://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka (dostęp: 27.04.2017). | pl_PL |
dc.references | Köpp I., Lippitz W. (2001), „Moje nieczyste sumienie jest właściwie superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, [w:] Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Lalak D. (2010), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | McCartan C., Schubotz D., Murphy J. (2012), The Self-Conscious Researcher – Post-Modern Perspectives of Participatory Research with Young People, Forum: Qualitative Social Research, t. 13, nr 1, art. 9, http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1798/0 (dostęp: 18.04.2017). | pl_PL |
dc.references | Pilch T. (2010), Strategia badań ilościowych, [w:] Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, GWP, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Punch S. (2002), Research with Children: The Same or Different from Research with Adults?, „Childhood” nr 3 (9), http://dreamscanbe.org/Reasearch%20Page%20Docs/Punch%20%20research%20with%20children.pdf (dostęp: 17.11.2018). | pl_PL |
dc.references | Woodhead M., Faulkner D. (2000), Subjects, objects or participants? Dilemmas of psychological research with children, [w:] P. Christensen, A. James (red.), Research with Children Perspectives and Practice, Falmer Press, London, https://books.google.pl/books?id=MlZOj92NsqsC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false (dostęp: 17.11.2018). | pl_PL |
dc.references | Zwiernik J. (2012), Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 2 (15), red. M. Chomczyńska-Rubacha. | pl_PL |
dc.references | Zwiernik J. (2015), Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 1 (69), red. M. Malewski. | pl_PL |
dc.references | Zwiernik J. (2017), Badania z dziećmi. Dziecięcy obraz szkoły, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 1 (77), red. M. Malewski. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-231-4.04 | |