Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorZwiernik, Jolanta
dc.contributor.editorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorBonar, Jolanta
dc.contributor.editorBuła, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T08:13:53Z
dc.date.available2023-05-08T08:13:53Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationZwiernik J., Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-231-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46965
dc.description.abstractRozważania podjęte w niniejszym tekście są kontynuacją problematyki zogniskowanej wokół badań dzieci, jaką prezentowałam we wcześniejszych publikacjach. W ostatnim czasie odnotować można istotną zmianę, wskazującą na nowe znaczenia nadawane dzieciom uczestniczącym w badaniach, która jest odzwierciedleniem zmiany sposobu postrzegania miejsca dzieci w społeczeństwie i ich roli wobec rówieśników i dorosłych, co znajduje swoje odbicie w sposobach badania dzieciństwa. Prześledzenie stopnia zaangażowania dzieci w proces badawczy pozwala na dostrzeżenie istotnych przeobrażeń dotyczących charakteru badań, przejawiających się w ich terminologii.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofHoryzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectedukacja wczesnoszkolnapl_PL
dc.subjectbadania dziecipl_PL
dc.titlePartycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjnypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number47-61pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationDolnośląska Szkoła Wyższa, Wydział Nauk Pedagogicznych, Instytut Pedagogiki, Katedra Wczesnej Edukacji, Pedeutologii i Badań nad Dzieciństwempl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-232-1
dc.referencesChristensen P., James A. (2000), Research with Children. Perspectives and Practices, Falmer Press, London, https://books.google.pl/books?id=MlZOj92NsqsC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false (dostęp: 17.11.2018).pl_PL
dc.referencesClark A. (2005), Talking and Listening to Children, [w:] Children’s spaces, red. W. Dudek, Architectural Press, Oxford.pl_PL
dc.referencesClark J. (2004), Participatory Research with Children and Young People: Philosophy, Possibilities and Perils, On-line Journal – Dr. Michael Brody, https://www.researchgate.net/publication/233341556_Participatory_research_with_children_and_young_people_philosophy_possibilitiesand_perils (dostęp: 17.11.2018).pl_PL
dc.referencesDahlberg G., Moss P., Pence A. (2013), Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny, przekł. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesGawlicz K., Röhrborn B. (2014), Edukacja przedszkolna: pytanie o demokrację, Biuro Rzecznika Praw Dziecka, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHill M. (1997), Participatory Research with Children, „Child and Family Social Work” t. 2, nr 3, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-2206.1997.00056.x/abstract (dostęp: 23.03.2017).pl_PL
dc.referencesKehily M. J. (red.), (2008), Wprowadzenie do badań nad dzieciństwem, przekł. ks. M. Kościelniak, Wydawnictwo WAM, Kraków.pl_PL
dc.referencesKellett M. (2005), Children as Active Researches: A New Research Paradigm for the 21st Century?, Centre for Childhood, Development and Learning, The OpenUni- versity, http://eprints. ncrm.ac.uk/87/1/ MethodsReviewPaperNCRM-003.pdf (dostęp: 18.03.2017).pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2015), Wyjść poza instytucjonalną standaryzację dziecka. Nowe inspiracje teoretyczne dla wczesnej edukacji, „Studia Pedagogiczne” t. LXVIII: Dzieciństwo i wczesna edukacja: kontrowersje, problemy i poszukiwania, red. D. Klus-Stańska, D. Szyling, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D., Gawlicz K. (2013), Powrót do wyzwolonego dzieciństwa. Wstęp do wydania polskiego, [w:] G. Dahlberg, P. Moss, A. Pence, Poza dyskursem jakości w instytucjach wczesnej edukacji i opieki. Języki oceny, przekł. K. Gawlicz, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKonwencja o Prawach Dziecka, https://brpd.gov.pl/konwencja-o-prawach-dziecka (dostęp: 27.04.2017).pl_PL
dc.referencesKöpp I., Lippitz W. (2001), „Moje nieczyste sumienie jest właściwie superwrażliwe”. Badania nad dzieciństwem w Niemczech, [w:] Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych, red. J. Piekarski, D. Urbaniak-Zając, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesLalak D. (2010), Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMcCartan C., Schubotz D., Murphy J. (2012), The Self-Conscious Researcher – Post-Modern Perspectives of Participatory Research with Young People, Forum: Qualitative Social Research, t. 13, nr 1, art. 9, http://www.qualitative-research.net/index.php/fqs/article/view/1798/0 (dostęp: 18.04.2017).pl_PL
dc.referencesPilch T. (2010), Strategia badań ilościowych, [w:] Podstawy metodologii badań w pedagogice, red. S. Palka, GWP, Sopot.pl_PL
dc.referencesPunch S. (2002), Research with Children: The Same or Different from Research with Adults?, „Childhood” nr 3 (9), http://dreamscanbe.org/Reasearch%20Page%20Docs/Punch%20%20research%20with%20children.pdf (dostęp: 17.11.2018).pl_PL
dc.referencesWoodhead M., Faulkner D. (2000), Subjects, objects or participants? Dilemmas of psychological research with children, [w:] P. Christensen, A. James (red.), Research with Children Perspectives and Practice, Falmer Press, London, https://books.google.pl/books?id=MlZOj92NsqsC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false (dostęp: 17.11.2018).pl_PL
dc.referencesZwiernik J. (2012), Podejście mozaikowe w badaniu doświadczania przez dzieci życia codziennego w instytucjach wczesnej opieki i edukacji, „Przegląd Badań Edukacyjnych” nr 2 (15), red. M. Chomczyńska-Rubacha.pl_PL
dc.referencesZwiernik J. (2015), Podejścia badawcze w poznawaniu wiedzy dziecka, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 1 (69), red. M. Malewski.pl_PL
dc.referencesZwiernik J. (2017), Badania z dziećmi. Dziecięcy obraz szkoły, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” nr 1 (77), red. M. Malewski.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-231-4.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe