dc.contributor.author | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.author | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Wiśniewska-Kin, Monika | |
dc.contributor.editor | Bonar, Jolanta | |
dc.contributor.editor | Buła, Anna | |
dc.date.accessioned | 2023-05-08T09:19:52Z | |
dc.date.available | 2023-05-08T09:19:52Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.citation | Bonar J., Wiśniewska-Kin M., Wyzwalanie dziecięcych sposobów konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia horyzont, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.06 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8142-231-4 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46967 | |
dc.description.abstract | Dzieci nieprzerwanie podejmują próbę zrozumienia świata, nieustannie konstruują
swoją wiedzę dotyczącą zarówno otaczającej rzeczywistości, jak i ich samych. Źródłem
tej wiedzy jest nie tylko to, co mówimy dziecku, ale też jak to robimy, w jakich
warunkach, kto mówi i kto decyduje o komunikacji. Dzieci tworzą osobiste obrazy
świata, nie tyle słuchając o nim, ile go doświadczając, co oznacza, że nawet słuchanie
jest złożonym procesem doświadczania siebie i innych. Początkowo znaczenia są
hipotetyczne, otwarte na modyfikacje i dopiero stopniowo utrwalają się coraz mocniej
i zaczynają stanowić osobisty „teoretyczny” model świata. Już J. Piaget podkreślał, że proces rozumienia to proces przechodzenia
przez etapy charakteryzujące się różnorodnością pomysłów, które oceni się nieraz
później jako błędne, ale które mimo to wydają się konieczne do uzyskania poprawnych
rozwiązań końcowych. Nadawanie znaczeń wynikających
z gromadzonych doświadczeń nie jest procesem łatwym. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy; | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | konceptualizacja świata | pl_PL |
dc.subject | dziecięce obrazy świata | pl_PL |
dc.title | Wyzwalanie dziecięcych sposobów konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia horyzont | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.page.number | 79-92 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcego | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcego | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8142-232-1 | |
dc.references | Anusiewicz J. (1994), Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Bartmiński J. (2007), Językowe podstawy obrazu świata, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Donaldson M. (1986), Myślenie dzieci, przekł. A. Hunca-Bednarska, E. M. Hunca, Wiedza Powszechna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Eliot L. (1999), What’s Going on in There?: How the Brain and Mind Develop in the First Five Years of Life, Bantam Books, New York. | pl_PL |
dc.references | Flavell J. H. (1976), Metacognitive Aspects of Problem Solving, [w:] The Nature of Intelligence, red. L. B. Resnick, Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ, s. 231–235. | pl_PL |
dc.references | Gopnik A., Meltzoff N. A., Kuhl K. P. (2004), Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci, przekł. E. Haman, P. Jackowski, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (red.), (2004), Światy dziecięcych znaczeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Klus-Stańska D. (2019), Formatowanie dziecka i dzieciństwa. Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki, [w:] M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), Horyzonty dziecięcych znaczeń. t. 1: Granice – Rozpoznania – Perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. | pl_PL |
dc.references | Langacker R. W. (1995), Symboliczny charakter gramatyki, [w:] Wykłady z gramatyki kognitywnej, red. H. Kardela, Wydawnictwo UMCS, Lublin. | pl_PL |
dc.references | Nęcka E. (2005), Psychologia twórczości, GWP, Sopot. | pl_PL |
dc.references | Ożdżyński J. (red.), (1995), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Palka S. (2018), Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Piaget J. (1977), Dokąd zmierza edukacja, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Rybska E., Błaszak M. (2016), Analiza rysunków/szkiców i wypowiedzi werbalnych dzieci na temat budowy anatomicznej człowieka, „Problemy Wczesnej Edukacji” nr 1 (32). | pl_PL |
dc.references | Szczepska-Pustkowska M. (2009), Dociekania filozoficzne z dziećmi, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Szymczak M. (red.), (1978), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8142-231-4.06 | |