Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorBonar, Jolanta
dc.contributor.authorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorWiśniewska-Kin, Monika
dc.contributor.editorBonar, Jolanta
dc.contributor.editorBuła, Anna
dc.date.accessioned2023-05-08T09:19:52Z
dc.date.available2023-05-08T09:19:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.citationBonar J., Wiśniewska-Kin M., Wyzwalanie dziecięcych sposobów konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia horyzont, [w:] Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy, M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), WUŁ, Łódź 2019, https://doi.org/10.18778/8142-231-4.06pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8142-231-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/46967
dc.description.abstractDzieci nieprzerwanie podejmują próbę zrozumienia świata, nieustannie konstruują swoją wiedzę dotyczącą zarówno otaczającej rzeczywistości, jak i ich samych. Źródłem tej wiedzy jest nie tylko to, co mówimy dziecku, ale też jak to robimy, w jakich warunkach, kto mówi i kto decyduje o komunikacji. Dzieci tworzą osobiste obrazy świata, nie tyle słuchając o nim, ile go doświadczając, co oznacza, że nawet słuchanie jest złożonym procesem doświadczania siebie i innych. Początkowo znaczenia są hipotetyczne, otwarte na modyfikacje i dopiero stopniowo utrwalają się coraz mocniej i zaczynają stanowić osobisty „teoretyczny” model świata. Już J. Piaget podkreślał, że proces rozumienia to proces przechodzenia przez etapy charakteryzujące się różnorodnością pomysłów, które oceni się nieraz później jako błędne, ale które mimo to wydają się konieczne do uzyskania poprawnych rozwiązań końcowych. Nadawanie znaczeń wynikających z gromadzonych doświadczeń nie jest procesem łatwym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofHoryzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectkonceptualizacja światapl_PL
dc.subjectdziecięce obrazy światapl_PL
dc.titleWyzwalanie dziecięcych sposobów konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia horyzontpl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.page.number79-92pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcegopl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Pedagogiki Wieku Dziecięcegopl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8142-232-1
dc.referencesAnusiewicz J. (1994), Lingwistyka kulturowa. Zarys problematyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesBartmiński J. (2007), Językowe podstawy obrazu świata, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesDonaldson M. (1986), Myślenie dzieci, przekł. A. Hunca-Bednarska, E. M. Hunca, Wiedza Powszechna, Warszawa.pl_PL
dc.referencesEliot L. (1999), What’s Going on in There?: How the Brain and Mind Develop in the First Five Years of Life, Bantam Books, New York.pl_PL
dc.referencesFlavell J. H. (1976), Metacognitive Aspects of Problem Solving, [w:] The Nature of Intelligence, red. L. B. Resnick, Lawrence Erlbaum, Hillsdale, NJ, s. 231–235.pl_PL
dc.referencesGopnik A., Meltzoff N. A., Kuhl K. P. (2004), Naukowiec w kołysce. Czego o umyśle uczą nas małe dzieci, przekł. E. Haman, P. Jackowski, Wydawnictwo Media Rodzina, Poznań.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (red.), (2004), Światy dziecięcych znaczeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2010), Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKlus-Stańska D. (2019), Formatowanie dziecka i dzieciństwa. Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki, [w:] M. Wiśniewska-Kin, J. Bonar, A. Buła (red.), Horyzonty dziecięcych znaczeń. t. 1: Granice – Rozpoznania – Perspektywy, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesLangacker R. W. (1995), Symboliczny charakter gramatyki, [w:] Wykłady z gramatyki kognitywnej, red. H. Kardela, Wydawnictwo UMCS, Lublin.pl_PL
dc.referencesNęcka E. (2005), Psychologia twórczości, GWP, Sopot.pl_PL
dc.referencesOżdżyński J. (red.), (1995), Językowy obraz świata dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków.pl_PL
dc.referencesPalka S. (2018), Wiązanie podejść metodologicznych w pedagogice teoretyczno-praktycznej, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.pl_PL
dc.referencesPiaget J. (1977), Dokąd zmierza edukacja, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRybska E., Błaszak M. (2016), Analiza rysunków/szkiców i wypowiedzi werbalnych dzieci na temat budowy anatomicznej człowieka, „Problemy Wczesnej Edukacji” nr 1 (32).pl_PL
dc.referencesSzczepska-Pustkowska M. (2009), Dociekania filozoficzne z dziećmi, [w:] Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzymczak M. (red.), (1978), Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8142-231-4.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe