Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 30
Przeglądaj według
SPIS TREŚCI
1.Cele i kierunki rozwoju glottodydaktyki polonistycznej – rozważania na koniec 2023 rokuMichalina Biernacka, Beata Grochala
2.Cele uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego na studiach polskich dla cudzoziemców. Analiza potrzeb językowych studentów i implikacje dydaktyczne
Dominika Bucko, Marzena Wawrzeń
3.Studia polskie z językiem angielskim na Uniwersytecie Łódzkim – interwencja kryzysowa czy pomysł na przyszłość?
Beata Grochala
4.Rola nauczyciela języka w kształtowaniu kompetencji socjokulturowej obcokrajowców w kraju docelowym (na przykładzie chińskich polonistów studiujących w Polsce)
Emilia Kubicka, Filip Olkiewicz, Małgorzata Berend
5.Glottodydaktyczna świadomość lingwistyczna nauczycieli szkół publicznych uczących osoby z doświadczeniem migracji
Mateusz Gaze
6.W kierunku rozumienia struktury języka, czyli po co i jak kształtować świadomość morfologiczną chińskojęzycznych studentów uczących się języka polskiego
Iwona Kaproń-Charzyńska
7.Analiza wskaźników kompetencji fonologicznej w odniesieniu do propozycji zawartej w "CEFR Companion Volume" (2020)
Adriana Prizel-Kania
8.Realizacje grafemów "ą" i "ę" w piśmie Polaków i cudzoziemców uczących się języka polskiego jako drugiego (na przykładzie studentów z Ukrainy)
Iwona Dembowska-Wosik
9.Bez gramatyki nie można być szczęśliwym, czyli o warunkach niezbędnych do osiągnięcia „stanu przepływu” w kontekście glottodydaktyki polonistycznej
Beata Terka
10.Streszczenie jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej
Anna Dunin-Dudkowska
11.Uczenie się języka polskiego z wykorzystaniem Duolingo przez tajwańską studentkę – strategie nauki i przydatność aplikacji
Natalia Tsai
12.Wybrane aspekty pisania w percepcji i doświadczeniach uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie B2 (na podstawie badania ankietowego)
Małgorzata Banach
13."Gamifikacja", "grywalizacja" czy "gryfikacja" – aktywizacja uczniów podczas zajęć zdalnych
Paulina Kaźmierczak
14.Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję
Iwona Janowska
15.Nauka języka polskiego poprzez działania projektowe (na podstawie projektu „Polskie Cztery Pory Roku w Charkowie”)
Sofiia Butko, Małgorzata Gębka-Wolak
16.Działania mediacyjne przeznaczone dla poziomu C1 – implikacje praktyczne
Anna Rabczuk
17.Rozwijanie działań mediacyjnych od poziomu podstawowego – na przykładzie kursu języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologii
Michalina Beata Biernacka
18.Kompetencje uczniów w zakresie języka polskiego jako odziedziczonego i jako ojczystego w ujęciu komparatywnym – podsumowanie projektu badawczego
Ewa Lipińska, Anna Seretny
19.Nauczyciele przyrody a język edukacji szkolnej (JES – Przyroda). Świadomość językowa i strategie dydaktyczne
Katarzyna Chamienia
20.Jak logopeda może wspomagać rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dziecka uczącego się jpjo/jpj2 (w odniesieniu do dzieci z Ukrainy)
Renata Marciniak-Firadza
21.Świadomość logopedów w zakresie glottodydaktycznej perspektywy kształcenia językowego dzieci z doświadczeniem migracji
Rafał Młyński
22.Dzienniki czasu wojny studentów z Ukrainy. Próba memoryzacji świata i siebie
Grażyna Zarzycka
23."Bóg, honor, ojczyzna"? O stosunku Polaków do państwa i narodu w polskich i słoweńskich badaniach ankietowych
Maria Wacławek, Maria Wtorkowska
24.Językowy obraz "wolności" w wypowiedziach polskich i ukraińskich studentów
Anna Sokół-Klein
25.Co było pierwsze – jajko czy kura, czyli rozważania chronologiczne nad początkami nauczania języka polskiego jako obcego w Łodzi i Warszawie
Piotr Kajak
Najnowsze pozycje
-
Językowy obraz "wolności" w wypowiedziach polskich i ukraińskich studentów
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The aim of the article is to show the linguistic image of freedom in the utterances of Polish and Ukrainian students studying at the Faculty of Philology of the University of Lodz and to analyze the changes in the way of ... -
Co było pierwsze – jajko czy kura, czyli rozważania chronologiczne nad początkami nauczania języka polskiego jako obcego w Łodzi i Warszawie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The following text is not only a contribution to the history of teaching Polish as a foreign language in Warsaw and Lodz, but also further historical research on Polish glottodidactics, especially in the first years after ... -
Dzienniki czasu wojny studentów z Ukrainy. Próba memoryzacji świata i siebie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article analyzes eleven, written in Polish as a target language, journals of students from Ukraine, participants of Polish studies with English, a field of study created at the Faculty of Philology of the University ... -
"Bóg, honor, ojczyzna"? O stosunku Polaków do państwa i narodu w polskich i słoweńskich badaniach ankietowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The motto of the Polish Army referred to in the title belongs to the key concepts of Polish culture; it is activated in the minds of Poles and non-Poles. The concept of state and nation is inseparably connected with the ... -
Świadomość logopedów w zakresie glottodydaktycznej perspektywy kształcenia językowego dzieci z doświadczeniem migracji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)More and more children who will become or are bilingual attend Polish schools. Special groups are foreign and Polish students. They have specific educational needs, and they require learning Polish as a second language. ... -
Jak logopeda może wspomagać rozwój kompetencji językowych i komunikacyjnych dziecka uczącego się jpjo/jpj2 (w odniesieniu do dzieci z Ukrainy)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)Ukrainian citizens are by far the most numerous group of foreigners in Poland, accounting for just over 80% of all foreigners settling in the country. One of the consequences of migration flows to Poland, mainly related ... -
Kompetencje uczniów w zakresie języka polskiego jako odziedziczonego i jako ojczystego w ujęciu komparatywnym – podsumowanie projektu badawczego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The language competences in the Polish of teenage heritage language learners so far have not been compared to the skills of their Polish peers. Such an attempt was made at the Institute of Polish Language and Culture for ... -
Nauczyciele przyrody a język edukacji szkolnej (JES – Przyroda). Świadomość językowa i strategie dydaktyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article refers to a study conducted in 2021 among primary school science teachers who are working with children with migration backgrounds. The study explored teachers’ language awareness regarding the language of ... -
Działania mediacyjne przeznaczone dla poziomu C1 – implikacje praktyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)Mediation, mediation activities, as well as mediation strategies, have become an important issue in both scientific reflection and foreign language teaching practice. The vast majority of researchers agree that the Common ... -
Rozwijanie działań mediacyjnych od poziomu podstawowego – na przykładzie kursu języka polskiego jako obcego dla studentów stomatologii
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The aim of this paper was to present how to support mediation activities and strategies at the A1 level. An example was a course of Polish as a foreign language for dental students who study at the Foreign Languages Center ... -
Działania mediacyjne w certyfikacji znajomości języka polskiego jako obcego. Czas na (r)ewolucję
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)At the beginning of the 21st century, most institutional language examinations in Europe were aligned to the descriptions of language proficiency contained in the Common European Framework of Reference for Languages ... -
Nauka języka polskiego poprzez działania projektowe (na podstawie projektu „Polskie Cztery Pory Roku w Charkowie”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article presents the concept and tasks implemented as part of the didactic and scientific “Polskie cztery pory roku w Charkowie. Spotkania z polską kulturą, językiem i historią” project. The project uses a task-based ... -
Wybrane aspekty pisania w percepcji i doświadczeniach uczących się języka polskiego jako obcego na poziomie B2 (na podstawie badania ankietowego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article focuses on B2 learners’ perception and experiences of writing in Polish as a foreign language. It presents the results of a questionnaire survey of 55 foreigners studying Polish at the upper intermediate level ... -
"Gamifikacja", "grywalizacja" czy "gryfikacja" – aktywizacja uczniów podczas zajęć zdalnych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article has a theoretical and practical dimension. It addresses the issue of ways to activate foreigners during distance learning. It discusses a variety of nomenclatures describing the process of transferring game ... -
Uczenie się języka polskiego z wykorzystaniem Duolingo przez tajwańską studentkę – strategie nauki i przydatność aplikacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The present study investigated language learning strategies applied by a female Taiwanese university student mastering Polish at the intermediate level, using Duolingo to supplement regular instruction in class. A case ... -
Streszczenie jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)Summary is one of the basic mediation activities, widely used in everyday language communication. It is an important skill in learning a foreign language since it allows for improvement of other language and intellectual ... -
Bez gramatyki nie można być szczęśliwym, czyli o warunkach niezbędnych do osiągnięcia „stanu przepływu” w kontekście glottodydaktyki polonistycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)M. Csikszentmihalyi, as a result of many years of research, has attempted to answer the eternal question about the conditions of happiness (2022). He defined the state of optimal experience, which is also the state of peak ... -
Realizacje grafemów "ą" i "ę" w piśmie Polaków i cudzoziemców uczących się języka polskiego jako drugiego (na przykładzie studentów z Ukrainy)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The article discusses the variants of the ą and ę graphemes used by Ukrainians learning Polish as a second language. A forensic handwriting analysis study of the two graphemes as written by native speakers of Polish served ... -
W kierunku rozumienia struktury języka, czyli po co i jak kształtować świadomość morfologiczną chińskojęzycznych studentów uczących się języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The purpose of the article is to draw attention to the possibilities of forming morphological awareness as an element of metalinguistic consciousness, which plays an important role in perception and linguistic production ... -
Analiza wskaźników kompetencji fonologicznej w odniesieniu do propozycji zawartej w "CEFR Companion Volume" (2020)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2023-12-07)The first part of the article discusses the proposed description of phonological control which has been added and further developed in the updated version of CEFR Companion Volume (2020). In the first version of the document ...