Wykorzystanie metody "Nonviolent Communication" (NVC) w terapii głosu zaburzonego
Abstract
Interpersonal communication plays a key role in the therapeutic process. Having a basic knowledge of the principles of good communication can significantly improve the quality of therapy. The Nonviolent Communication (NVC) method is based on the principles of active listening, expression of feelings and needs, clear observations and constructive feedback. The use of this method in the therapy of patients with voice disorders makes it possible to identify their needs, personalize the therapeutic process and effectively achieve therapy goals. The NVC contributes to the development of the patient’s communication skills, increased awareness of voice functioning and motivation to make changes. The use of this method and its further development can contribute to a greater understanding and use of its potential in the area of voice disorder therapy, benefiting both patients and therapists. Komunikacja interpersonalna odgrywa kluczową rolę w procesie terapeutycznym. Posiadanie podstawowej wiedzy dotyczącej zasad dobrej komunikacji może znacząco poprawić jakość terapii. Metoda Nonviolent Communication (NVC) opiera się na zasadach aktywnego słuchania, wyrażania uczuć, potrzeb i próśb, formułowania czystych obserwacji oraz konstruktywnej informacji zwrotnej. Wykorzystanie tej metody w terapii pacjentów z zaburzeniami głosu pozwala na identyfikację ich potrzeb, personalizację procesu terapeutycznego oraz skuteczne osiąganie celów terapii. Nonviolent Communication przyczynia się do rozwoju umiejętności komunikacyjnych w celu sprawniejszego przekazywania informacji dotyczących aspektów związanych z procesem rehabilitacji. Stosowanie tej metody i jej dalszy rozwój mogą przyczynić się do większego zrozumienia i wykorzystania jej potencjału w obszarze terapii głosu zaburzonego, przynosząc korzyści zarówno dla pacjentów, jak i terapeutów.
Collections