dc.contributor.author | Talaga, Robert | |
dc.date.accessioned | 2024-02-12T08:02:17Z | |
dc.date.available | 2024-02-12T08:02:17Z | |
dc.date.issued | 2023-12-22 | |
dc.identifier.issn | 0208-6069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/50248 | |
dc.description.abstract | The general framework for spending the EU budget, adopted by authorized institutions, is to contribute to the implementation of the strategic development goals set by individual Member States. It is up to national legislators to develop and specify such regulations, who remain authorized to issue relevant normative acts in accordance with the applicable institutional and procedural autonomy (Galetta 2010). In the Polish legal system, the legislator adopts appropriate statutory regulations for each successive programming period of the EU budget. Under the cohesion a co-financing agreement and on the basis of an administrative decision has been retained. So far, the concept introduced in this way had different meanings depending on the content of the provisions formulated by the EU legislator and the national legislator. Therefore, it was necessary to take into account the definition of „beneficiary” contained in both separate provisions of national law and European law, often also taking into account the specificity of the purpose of individual funds. The legal definitions introduced in this respect had a specific scope of validity. However, it was not always identical to the intentions of the national legislator. At the same time, there were systemic factors which, on the one hand, extended the scope of application of the introduced legal definitions, and, on the other hand, limited them. | en |
dc.description.abstract | Ogólne ramy wydatkowania unijnego budżetu, przyjęte przez upoważnione do tego instytucje, mają przyczynić się do realizacji wyznaczonych strategicznych celów rozwojowych przez poszczególne państwa członkowskie. Rozwinięcie i uszczegółowienie takich uregulowań należy do krajowych legislatorów, którzy pozostają upoważnieni do wydania stosownych aktów normatywnych zgodnie z obowiązującą autonomią instytucjonalną i proceduralną (Galetta 2010). W polskim systemie prawnym ustawodawca przyjmuje stosowne uregulowania ustawowe na każde kolejne okresy programowania unijnego budżetu. W ramach polityki spójności zachowano takie samo określenie i rozumienie podmiotu uzyskującego środki publiczne na podstawie umowy o dofinansowanie oraz na podstawie decyzji administracyjnej. Tak wprowadzone pojęcie dotychczas posiadało różne znaczenia w zależności od treści przepisów sformułowanych przez ustawodawcę unijnego i ustawodawcę krajowego. Istniała zatem konieczność uwzględnienia definicji „beneficjenta” zawartych zarówno w odrębnych przepisach prawa krajowego, jak i prawa unijnego niejednokrotnie również z uwzględnieniem specyfiki przeznaczenia poszczególnych funduszy. Wprowadzone w tym względzie definicje legalne miały określony zakres obowiązywania. Nie zawsze pozostawał on jednak identyczny z intencjami krajowego ustawodawcy. Jednocześnie występowały czynniki systemowe, które z jednej strony rozszerzały zakres zastosowania wprowadzonych definicji legalnych, a z drugiej strony je ograniczały. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Iuridica | en |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | European funds | en |
dc.subject | cohesion policy | en |
dc.subject | legal definition | en |
dc.subject | beneficiary | en |
dc.subject | fundusze unijne | pl |
dc.subject | polityka spójności | pl |
dc.subject | definicja legalna | pl |
dc.subject | beneficjent | pl |
dc.title | Systemowe uwarunkowania zakresu zastosowania definicji legalnej „beneficjenta” w ramach polityki spójności | pl |
dc.title.alternative | Systemic Determinants of the Scope of Application of the Legal Definition of „Beneficiary” under the Cohesion Policy | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 87-104 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-2782 | |
dc.references | Ajdukiewicz, Kazimierz. 2006. Język i poznanie. Wybór pism z lat 1920–1936. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Andrzejewski, Marek. 2008. „Z wędrówek po pograniczu cywilistyki i prawa administracyjnego, czyli o ewolucji prawa pomocy społecznej”. W Księga Jubileuszowa Profesora Tadeusza Smyczyńskiego. Red. Marek Andrzejewski, Lechosław Kociucki, Małgorzata Łączkowska, Anna Natalia Schultz. 505–509. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. | pl |
dc.references | Bartoszewicz, Michał. 2018. „Definicje legalne w świetle zasady określoności prawa”. W Dookoła Wojtek… Księga pamiątkowa poświęcona Doktorowi Arturowi Wojciechowi Preisnerowi. Red. Ryszard Balicki, Mariusz Jabłoński. 355–364. Wrocław: Prace Naukowe Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl |
dc.references | Bielska-Brodziak, Agnieszka. 2008. „Kłopoty z definicjami legalnymi”. W System prawny a porządek prawny. Red. Olgierd Bogucki, Stanisław Czepita. 159–174. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. | pl |
dc.references | Borowicz, Konrad. 2008. Zasady prowadzenia polityki rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Sejmowe. | pl |
dc.references | Borszowski, Paweł. 2017. „Definiowanie pojęć w prawie podatkowym jako ograniczenie obszaru nieostrości”. Wrocławsko-Lwowskie Zeszyty Prawnicze 8: 193. | pl |
dc.references | Brzeziński, Bogumił. 2002. Szkice z wykładni prawa podatkowego. Gdańsk: Ośrodek Doradztwa i Doskonalenia Kadr. | pl |
dc.references | Galetta, Diana-Urania. 2010. Procedural Autonomy of EU Member States: Paradise Lost? A Study on the „Functionalized Procedural Competence” of EU Member States. Heidelberg–Dordrecht–London–New York: Springer Verlag. https://doi.org/10.1007/978-3-642-12547-8 | pl |
dc.references | Halasz, Artur. 2019. Definicje pojęć prawnych w ustawodawstwie dotyczącym podatków obrotowych. Wrocław: E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego. | pl |
dc.references | Halasz, Artur. 2020. „Stosowanie definicji pojęć prawnych w prawie podatkowym – w poszukiwaniu woli ustawodawcy”. Acta Universitatis Wratislaviensis. Przegląd Prawa i Administracji 120(1): 599–607. | pl |
dc.references | Karwatowicz, Grzegorz. Marta Lamch-Rejowska. 2013. Zamówienia publiczne w projektach współfinansowanych ze środków unijnych. Wrocław: Presscom. | pl |
dc.references | Kmieciak, Zbigniew. 2015. „Idea procedur administracyjnych trzeciej generacji (na przykładzie postępowania w sprawach dofinansowania projektów w ramach programów operacyjnych)”. Państwo i Prawo 5: 3–16. | pl |
dc.references | Kohtamäki, Natalia. 2019. Prawo hybrydowe w porządku normatywnym Unii Europejskiej. Warszawa–Pułtusk: Oficyna Wydawnicza ASPRA. | pl |
dc.references | Malinowski, Andrzej. 2006. Polski język prawny. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Lexis Nexis. | pl |
dc.references | McCormick, John. 2010. Zrozumieć Unię Europejską. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl |
dc.references | Morawski, Lech. 2014. Zasady wykładni prawa. Toruń: Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierownictwa. | pl |
dc.references | Nowicki, Paweł. 2012. „Zamówienia publiczne jako instrument gwarantujący efektywność wydatków w realizacji projektów unijnych”. W Zamówienia publiczne jako instrument sprawnego wykorzystania środków unijnych. Red. Elżbieta Adamowicz, Jacek Sadowy. 139– 159. Gdańsk–Warszawa: Urząd Zamówień Publicznych. | pl |
dc.references | Piwowarczyk, Agnieszka. 2016. „Umowa o dofinansowanie projektu w kontekście dodatkowych obowiązków w zakresie procedur udzielania zamówień publicznych”. Przegląd Naukowy Disputatio 21: 95–106. | pl |
dc.references | Piwowarczyk, Agnieszka. 2017. Procedury zamówień publicznych w projektach współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.references | Piwowarczyk, Agnieszka. 2019. „Wdrażanie Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w procedurach Prawa zamówień publicznych”. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego 11: 8–13. https://doi.org/10.33226/0137-5490.2019.11.2 | pl |
dc.references | Płeszka, Krzysztof. 1988. „Hierarchia w systemie prawa”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace z nauk politycznych 33: 53. | pl |
dc.references | Płowiec, Witold. 2006. Koncepcja aktu prawa wewnętrznego w Konstytucji RP. Poznań: Wydawnictwo UAM. | pl |
dc.references | Podkowik, Jan. 2012. „Charakter prawny wytycznych dotyczących programów operacyjnych finansowanych ze środków UE”. Zeszyty Naukowe Sądownictwa Administracyjnego 4: 69–86. | pl |
dc.references | Pohl, Łukasz. Maciej Zieliński. 2011. „W sprawie rzetelności wiedzy o wykładni”. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 1: 10. | pl |
dc.references | Poździk, Rafał. 2014. „Zasady wdrażania funduszy unijnych w latach 2014–2020”. Europejski Przegląd Sądowy 12: 4–10. | pl |
dc.references | Prandota-Prandecka, Ewa. 2008. „Kontrakt socjalny jako narzędzie rozwiązywania trudnej sytuacji życiowej beneficjenta pomocy społecznej – zagadnienia wybrane”. W Umowy w administracji. Red. Jan Boć, Ludmiła Dziewięcka-Bokun. Wrocław: Kolonia Limited. | pl |
dc.references | Saługa, Paweł. 2008. „Sposoby wyodrębniania definicji legalnych”. Państwo i Prawo 5: 76–86. | pl |
dc.references | Sawczuk, Wojciech. 2017. „Stosowanie przez sądy administracyjne aktów pozostających poza konstytucyjnym systemem źródeł prawa – na przykładzie aktów regulujących politykę rozwoju”. W Kontrola konstytucyjności prawa a stosowanie prawa w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego i Naczelnego sądu Administracyjnego. Red. Jakub Królikowski, Jan Podkowik, Jarosław Sułkowski. 253–276. Warszawa: Wolters Kluwer. | pl |
dc.references | Sobczak, Jacek. 2016. „Prawodawstwo samorządu województwa w zakresie prowadzenia polityki rozwoju w świetle orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego”. Studia Iuridica Lublinensia 4: 221–234. | pl |
dc.references | Stahl, Małgorzata. 2013. „Prawne formy działania administracji publicznej – ugody, porozumienia administracyjne, umowy publicznoprawne, publiczne, administracyjne, umowy cywilne”. W Prawo administracyjne. Pojęcia, instytucje, zasady w teorii i orzecznictwie. Red. Małgorzata Stahl. Warszawa: Lex a Wolters Kluwer Business. | pl |
dc.references | Szoplińska, Agata. 2002. „Polityki wspólnotowe”. W Wprowadzenie do prawa Wspólnot Europejskich (Unii Europejskiej). Red. Andrzej Wróbel. 572–573. Kraków: Zakamycze. | pl |
dc.references | Szostak, Ryszard. 2012. „O niektórych uwarunkowaniach efektywności zamówień publicznych finansowanych ze środków europejskich”. W Zamówienia publiczne jako instrument sprawnego wykorzystania środków unijnych. Red. Elżbieta Adamowicz, Jacek Sadowy. 139– 159. Gdańsk–Warszawa: Urząd Zamówień Publicznych. | pl |
dc.references | Świstak, Marek. 2015. „Polityka regionalna”. W Wybrane polityki publiczne Unii Europejskiej. Stan prawny i perspektywy. Red. Marek Świstak, Jan Wiktor Tkaczyński. 57–97. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Talaga, Robert. 2012. „Wytyczne Ministra Rozwoju Regionalnego w zakresie prowadzenia polityki rozwoju”. W Legislacja administracyjna. Teoria, orzecznictwo, praktyka. Red. Zofia Duniewska, Małgorzata Stahl. 320–333. Warszawa: LEX a Wolters Kluwer business. | pl |
dc.references | Talaga, Robert. 2022. „Definicja legalna beneficjenta środków publicznych wydatkowanych w ramach polityki spójności”. Acta Iuris Stetinensis 1(37): 125–143. https://doi.org/10.18276/ais.2022.37-07 | pl |
dc.references | Wierczyński, Grzegorz. 2003. „Komentarz do § 9 Załącznika Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2002 roku w sprawie ‘zasad techniki prawodawczej’”. W Zasady techniki prawodawczej. Komentarz do rozporządzenia. Red. Jarosław Warylewski. Warszawa: Dom Wydawniczy ABC. | pl |
dc.references | Wierczyński, Grzegorz. 2016. Redagowanie i ogłaszanie aktów normatywnych. Komentarz. Warszawa: Wolters Kluwer. | pl |
dc.references | Wlaźlak, Katarzyna. 2009. „O swoistych źródłach prawa administracyjnego – wybrane problemy badawcze”. W Nowe kierunki działań administracji publicznej w Polsce i Unii Europejskiej. Red. Paweł Chmielnicki, Anna Dybała. 114–117. Warszawa: LexisNexis. | pl |
dc.references | Wronkowska, Sławomira. Zygmunt Ziembiński. 2001. Zarys teorii prawa. Poznań: Wydawnictwo Ars Boni et Aequi. | pl |
dc.references | Zieliński, Maciej. 2002. Wykładnia prawa. Zasady. Reguły. Wskazówki. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis. | pl |
dc.references | Żurawik, Artur. 2021. Wykładnia w prawie gospodarczym. Warszawa: Wydawnictwo C.H. Beck. | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 20.04.2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 260 ze zm.). | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 6.12.2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 225). | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 11.07.2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020 (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 818). | pl |
dc.references | Ustawa z dnia 28.04.2022 r. o zasadach realizacji zadań finansowanych ze środków europejskich w perspektywie finansowej 2021–2027 (Dz.U. z 2022 r. poz. 1079). | pl |
dc.references | Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20.06.2002 r. w sprawie „Zasad techniki prawodawczej” (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 283). | pl |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 30.07.2004 r. w sprawie przyjęcia strategii wykorzystania Funduszu Spójności na lata 2004–2006 (Dz.U. nr 176 poz. 1827). | pl |
dc.references | Rozporządzenie z dnia 8.09.2004 r. Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004–2006” (Dz.U. nr 207 poz. 2177 ze zm.). | pl |
dc.references | Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19.10.2005 r. w sprawie wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004–2006” w zakresie działania „Pilotażowy Program Leader +” (Dz.U. nr 217 poz. 1838). | pl |
dc.references | Orzeczenie TK z 18.10.1994 r., K 2/94, OTK ZU 1994, poz. 36. | pl |
dc.references | Wyrok NSA z 10.05.2007 r., II FSK 739/06, LEX nr 339589. | pl |
dc.references | Wyrok NSA z 23.08.2007 r., II OSK 1118/06, LEX 352065. | pl |
dc.references | Wyrok NSA z 7.01.2009 r., I OSK 1872/07, LEX nr 528052. | pl |
dc.references | Wyrok NSA z 9.12.2009 r., II FSK 1145/08, LEX nr 565811. | pl |
dc.references | Wyrok NSA z 26.08.2010 r., II OSK 1297/09, LEX nr 1613214. | pl |
dc.references | Wyrok NSA z 27.11.2015 r., II OSK 2253/15, LEX nr 2002180. | pl |
dc.references | Wyrok WSA w Warszawie z 25.06.2008 r., V SA/Wa 45/08, LEX nr 566662. | pl |
dc.references | Postanowienie WSA w Poznaniu z 17.08.2006 r., III SA/Po 460/06 LEX nr 911169. | pl |
dc.references | Postanowienie WSA w Poznaniu z 17.08.2006 r., III SA/Po 545/06 LEX nr 911262. | pl |
dc.contributor.authorEmail | r.talaga@wsa.poznan.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-6069.105.06 | |
dc.relation.volume | 105 | |