Holistyczno‑socjoekologiczny model profilaktyki giełkotu. Założenia – cele – wyzwania
Streszczenie
It is not only in Poland that the necessity of supplementing and disseminating knowledge about the still little‑known linguistic and communication phenomenon of cluttering is recognised. This is important both for people who clutter and the environment in which they live. The article discusses the main goals and assumptions of cluttering prevention. The proposed holistic‑socioecological model shows the scale of needs and challenges faced by speech therapists, people who clutter, and their environment. The article stresses that valuable initiatives in the area of cluttering prevention are already underway and that there is a need to continue and expand them in the future. Nie tylko w Polsce dostrzega się konieczność dopełniania i upowszechniania wiedzy o wciąż mało znanym fenomenie językowo‑komunikacyjnym, jakim jest giełkot. Ma to istotne znaczenie zarówno dla osób z giełkotem, jak i dla środowiska, w którym żyją. W artykule omówiono główne cele i założenia profilaktyki giełkotu. Zaproponowany model holistyczno--socjoekologiczny pokazuje skalę potrzeb i wyzwań, jakie stoją przed logopedami, osobami z doświadczeniem giełkotu oraz ich otoczeniem. W artykule zostało podkreślone to, że cenne inicjatywy w zakresie profilaktyki giełkotu już są podejmowane, jest też potrzeba ich kontynuowania i rozszerzania tego typu działań w przyszłości.
Collections