dc.contributor.author | Kaźmierczak, Monika | |
dc.date.accessioned | 2025-01-07T13:31:32Z | |
dc.date.available | 2025-01-07T13:31:32Z | |
dc.date.issued | 2024-12-23 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/54087 | |
dc.description.abstract | It is not only in Poland that the necessity of supplementing and disseminating knowledge about the still little‑known linguistic and communication phenomenon of cluttering is recognised. This is important both for people who clutter and the environment in which they live. The article discusses the main goals and assumptions of cluttering prevention. The proposed holistic‑socioecological model shows the scale of needs and challenges faced by speech therapists, people who clutter, and their environment. The article stresses that valuable initiatives in the area of cluttering prevention are already underway and that there is a need to continue and expand them in the future. | en |
dc.description.abstract | Nie tylko w Polsce dostrzega się konieczność dopełniania i upowszechniania wiedzy o wciąż mało znanym fenomenie językowo‑komunikacyjnym, jakim jest giełkot. Ma to istotne znaczenie zarówno dla osób z giełkotem, jak i dla środowiska, w którym żyją. W artykule omówiono główne cele i założenia profilaktyki giełkotu. Zaproponowany model holistyczno--socjoekologiczny pokazuje skalę potrzeb i wyzwań, jakie stoją przed logopedami, osobami z doświadczeniem giełkotu oraz ich otoczeniem. W artykule zostało podkreślone to, że cenne inicjatywy w zakresie profilaktyki giełkotu już są podejmowane, jest też potrzeba ich kontynuowania i rozszerzania tego typu działań w przyszłości. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;10 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | cluttering | en |
dc.subject | prevention | en |
dc.subject | holistic-socioecological paradigm | en |
dc.subject | speech therapy/logopaedics | en |
dc.subject | giełkot/mowa bezładna | pl |
dc.subject | profilaktyka | pl |
dc.subject | paradygmat holistyczno-socjoekologiczny | pl |
dc.subject | logopedia | pl |
dc.title | Holistyczno‑socjoekologiczny model profilaktyki giełkotu. Założenia – cele – wyzwania | pl |
dc.title.alternative | Holistic‑Socioecological Model of Cluttering Prevention. Assumptions – Goals – Challenges | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 143-156 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Adams Ch., Boroń A., Cook S., Pakura M., Węsierska K., 2023, Giełkot – co to takiego?, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, https://sites.google.com/view/icacluttering/resourcesdownloads/cluttering‑posters (dostęp: 29.12.2023). | pl |
dc.references | Błachnio K., 1995, System nowoczesnej profilaktyki logopedycznej, „Logopedia”, nr 22, s. 21–31. | pl |
dc.references | Błachnio K., 2001, Vademecum logopedyczne dla studentów pedagogiki, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza. | pl |
dc.references | Boroń A., 2023, Wiedza ma znaczenie! Świadomość giełkotu wśród rodziców, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, http://ica.fcl.org.pl/photo.html (dostęp: 29.12.2023). | pl |
dc.references | Bronfenbrenner U., 1979, The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design, Cambridge: Harvard University Press. | pl |
dc.references | Bronfenbrenner U., 1995, Developmental ecology through space and time: A future perspective, [w:] P. Moen, G.H. Elder Jr., K. Lüscher (red.), Examining lives in context: Perspectives on the ecology of human development, Washington: American Psychological Association, s. 619–647. | pl |
dc.references | Cluttering Conversation, b.r., https://soundcloud.com/paula‑kathy (dostęp: 15.05.2023). | pl |
dc.references | Cluttering Speech, b.r., https://www.facebook.com/groups/56339307698/ (dostęp: 15.05.2023). | pl |
dc.references | DiLollo A., Favreau Ch., 2010, Person‑Centered Care and Speech and Language Therapy, „Seminars in Speech and Language”, Vol. 31(2), s. 90–97. | pl |
dc.references | Espinoza A.K., 2023, Myths about cluttering, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, http://ica.fcl.org.pl/photo.html (dostęp: 29.12.2023). | pl |
dc.references | Georgieva D., 2001, Professional awareness of cluttering: A comparative study (Part two), [w:] H.G. Bosshardt, J.S. Yaruss, H.F.M. Peters (red.), Fluency disorders: Theory, research, treatment and self‑help. Proceedings of the Third World Congress on Fluency Disorders in Nyborg, Denmark, International Fluency Association, Nijmegen: Nijmegen University Press, s. 630–635. | pl |
dc.references | Georgieva D., 2010, Understanding cluttering: Eastern European traditions vs. Western European and North American traditions, [w:] K. Bakker, L. Raphael (red.), Proceedings of the First International Conference on Cluttering, Katarino: International Cluttering Association, s. 230–243. | pl |
dc.references | Golańska J., Jurkowska N., Krzemińska N., Kaźmierczak M., 2023, Predicting cluttering in young adults: preliminary results of students’ self‑assessment/Prognozowanie giełkotu wśród młodych dorosłych – wstępne wyniki badań samooceny studentów, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, https://www.researchgate.net/publication/375084179_Poster_Predicting_cluttering_in_young_adults (dostęp: 29.12.2023). | pl |
dc.references | Grabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii. Wydanie czwarte uzupełnione, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Greenwell T., Walsh B., 2021, Evidence‑Based Practice in Speech‑Language Pathology: Where Are We Now?, „American Journal of Speech‑Language Pathology”, Vol. 30(1), s. 186–198. | pl |
dc.references | GRUPA G (jak GIEŁKOT), b.r., https://www.facebook.com/groups/172674225070364/ (dostęp: 15.05.2023). | pl |
dc.references | Gunia G., 2013, Wspomaganie rozwoju zdolności komunikacyjnych dzieci niesłyszących w świetle rozwoju współczesnych paradygmatów surdologopedii, [w:] E.M. Skorek, K.B. Kochan (red.), Wybrane zagadnienia z teorii i praktyki logopedycznej, Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, s. 23–32. | pl |
dc.references | Gunia G., Lechta V., 2011, Wprowadzenie do logopedii, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl |
dc.references | Hancock T., Perkins F., 1985, The Mandala of Health: A Model of the Human Ecosystem, „Family & Community Health”, Vol. 8, s. 8–10. | pl |
dc.references | ICA – International Cluttering Association, b.r., https://sites.google.com/view/icacluttering (dostęp: 15.05.2023). | pl |
dc.references | Icht M., Zukerman G., Zigdon A., Korn L., 2023, There is more to cluttering than meets the eye: The prevalence of cluttering and association with psychological well‑being indices in an undergraduate sample, „International Journal of Language & Communication Disorders”, Vol. 58(6), s. 2022–2032. | pl |
dc.references | Jarczyk M., Kuros‑Kowalska K., 2023, Postawy i poziom wiedzy rodziców dzieci z klas 1–3 szkoły podstawowej na temat giełkotu, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, http://ica.fcl.org.pl/photo.html (dostęp: 29.12.2023). | pl |
dc.references | Kaczmarek L. (red.), 1981, Program studiów logopedycznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Kaźmierczak M., 2022a, Perspektywa klienta w giełkocie, „Logopaedica Lodziensia”, nr 6, s. 117–134. | pl |
dc.references | Kaźmierczak M., 2022b, Co pacjent/klient może wiedzieć o giełkocie? Kilka refleksji po lekturze książki Too fast for words. How discovering that I don’t stutter but “clutter” changed my life2 Rutgera Wilhelma (Nijmegen: Big Time Publishers 2020, 175 s., ISBN: 979–86–664–4439–9), „Forum Lingwistyczne”, nr 10, s. 1–6. | pl |
dc.references | Kaźmierczak M., 2023a, The impact of the Facebook GROUP G on the popularisation of knowledge on cluttering in Poland/Znaczenie facebookowej GRUPY G dla popularyzacji wiedzy o giełkocie w Polsce, poster zaprezentowany podczas 3rd World Conference on Cluttering, 16–17.09.2023 r. w Katowicach, https://www.researchgate.net/publication/375085431_Poster_The_impact_of_the_fb_GROUP_G_on_the_popularisation_of_knowledge_on_cluttering_in_Poland (dostęp: 29.12.2023). | pl |
dc.references | Kaźmierczak M., 2023b, A proposal for a non‑antagonistic approach to disorder and order in cluttering, „Logopaedica Lodziensia”, nr 7, s. 67–78. | pl |
dc.references | Kaźmierczak M., 2024a, Uwarunkowania diagnozy giełkotu w wieku rozwojowym, „Strefa Logopedy”, nr 58, s. 10–12. | pl |
dc.references | Kaźmierczak M., 2024b, Giełkot – historia i współczesność, „Prace Językoznawcze”, nr 26(1), s. 219–233. | pl |
dc.references | Kaźmierczak M., Golańska J., Jurkowska N., Krzemińska M., 2024, Samoocena polskojęzycznych studentów w kierunku giełkotu – wstępne wyniki badań, „Forum Lingwistyczne” [w druku]. | pl |
dc.references | Krzeszewska P., 2020, Praktyka oparta na dowodach w postępowaniu logopedycznym, „Logopedia”, nr 49(2), s. 233–248. | pl |
dc.references | LOGOLab, b.r., https://www.logolab.edu.pl/ (dostęp: 15.05.2023). | pl |
dc.references | McCurtin A., Murphy C., Roddam H., 2019, Moving Beyond Traditional Understandings of Evidence‑Based Practice: A Total Evidence and Knowledge Approach (TEKA) to Treatment Evaluation and Clinical Decision Making in Speech‑Language Pathology, „Seminars in Speech and Language”, Vol. 40(5), s. 370–393. | pl |
dc.references | Michalik M., 2014, „Zarządzanie jakością” w logopedii – propozycja metodologiczna, [w:] M. Michalik (red.), Nowa Logopedia, t. 5: Diagnoza i terapia logopedyczna osób dorosłych i starszych, Kraków: Collegium Columbinum, s. 77–94. | pl |
dc.references | Myers F.L., 2018, Istota mowy bezładnej a interwencja logopedyczna w giełkocie, [w:] K. Węsierska, K. Gaweł (red.), Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 44–63. | pl |
dc.references | Scaler Scott K., 2023, Debunking Myths About the Speech Fluency Disorder, Cluttering, https://leader.pubs.asha.org/do/10.1044/leader.FTR2.28112023.slp‑cluttering‑id.50/full/ (dostęp: 29.12.2023). | pl |
dc.references | Skorek E.M., 2016, Człowiek z zaburzoną zdolnością komunikacyjną – między zdrowiem a niepełnosprawnością, cz. 1, [w:] J.J. Błeszyński, K.B. Kochan, E.M. Skorek (red.), Edukacyjne oblicza komunikacji: dyskursy interdyscyplinarne, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 33–46. | pl |
dc.references | Skorek E.M., 2017a, Profilaktyka logopedyczna – ustalenia terminologiczne i konceptualne, [w:] E.M. Skorek (red.), Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 7–50. | pl |
dc.references | Skorek E.M., 2017b, Profilaktyka logopedyczna – poziomy i strategie, [w:] E.M. Skorek (red.), Wielowymiarowość przestrzeni profilaktyki logopedycznej, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 51–92. | pl |
dc.references | Skorek E.M., 2017c, Profilaktyka logopedyczna w literaturze polskiej, [w:] E.M. Skorek (red.), Wielowymiarowość przestrzeni w profilaktyce logopedycznej, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 121–148. | pl |
dc.references | Skorek E.M., 2017d, Profilaktyka a logopedia naprawcza versus logopedia prewencyjna, [w:] E.M. Skorek (red.), Wielowymiarowość przestrzeni w profilaktyce logopedycznej, Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii, s. 385–410. | pl |
dc.references | Skorek E.M., 2023, Profilaktyka w logopedii. Wybrane zagadnienia, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”. | pl |
dc.references | St. Louis K.O., Hinzman A.R., 1986, Studies of cluttering: Perceptions of cluttering by speech‑language pathologists and educators, „Journal of Fluency Disorders”, Vol. 11(2), s. 131–149. | pl |
dc.references | St. Louis K.O., Schulte K., 2011, Defining Cluttering: The lowest common denominator, [w:] D. Ward, K. Scaler Scott (red.), Cluttering: Research, Intervention and Education, London: Psychology Press, s. 233–253. | pl |
dc.references | Stuttering Foundation, b.r., https://www.stutteringhelp.org/ (dostęp: 15.05.2023). | pl |
dc.references | Tichenor S.E., Constantino Ch., Yaruss J.S., 2022, A Point of View About Fluency, „Journal of Speech, Language and Hearing Research”, Vol. 65(1), s. 1–8. | pl |
dc.references | Van Zaalen Y., Reichel I.K., 2017, Prevalence of cluttering in two European countries: A pilot study, „Perspectives of the ASHA Special Interest Groups”, Vol. 2, s. 42–49. | pl |
dc.references | Węsierska K., 2012, Profilaktyka logopedyczna w ujęciu systemowym, [w:] K. Węsierska (red.), Profilaktyka logopedyczna w praktyce edukacyjnej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, s. 25–47. | pl |
dc.references | Węsierska K., Sønsterud H (red.), 2021, Dialog bez barier – kompleksowa interwencja w jąkaniu. Wydanie polskie rozszerzone, Chorzów: Wydawnictwo Agere Aude. | pl |
dc.references | Węsierska M., St. Louis K.O., 2018, Postawy polskich i angielskich studentów logopedii wobec giełkotu i osób zmagających się z tym zaburzeniem, [w:] K. Węsierska, K. Gaweł (red.), Zaburzenia płynności mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 142–155. | pl |
dc.references | Węsierska K., Myszka A., Płusajska‑Otto A., St. Louis K.O., 2015, Osoby z giełkotem w społeczeństwie – diagnostyka, świadomość społeczna, postulaty, [w:] K. Węsierska (red.), Zaburzenia płynności mowy. Teoria i praktyka, t. 1, Katowice: KOMLOGO, s. 251–264. | pl |
dc.references | Węsierska K., St. Louis K.O., Wesierska M., Porwoł I., 2021, Changing Polish university students’ attitudes toward cluttering, „Journal of Fluency Disorders”, Vol. 67, s. 1–16. | pl |
dc.references | Wielki słownik języka polskiego PAN, b.r., https://wsjp.pl/ (dostęp: 29.12.2023). | pl |
dc.references | Wilhelm R., 2020, Too fast for words: How discovering that I don’t stutter but clutter changed my life, Nijmegen: Big Time Publishers. | pl |
dc.references | World Health Organizations, 2001, ICF. Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, Geneva, https://ezdrowie.gov.pl/downloadFile/740 (dostęp: 15.05.2023). | pl |
dc.references | Woźniak T., 2017, Logopedia na świecie u progu XXI wieku, [w:] D. Pluta‑Wojciechowska, B. Sambor (red.), Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 65–79. | pl |
dc.contributor.authorEmail | monika.kazmierczak@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.10.09 | |