Walory przyrodnicze i kulturowe gminy Szadek w edukacji geograficznej – projekt ścieżki dydaktycznej
Abstract
The article presents a project for an educational trail in the municipality of Szadek, integrating natural assets (e.g., the Jamno reserve, the Pichna valley, peat bogs) and cultural assets (medieval market square, Gothic church, traditional village, insurgents’ grave). It emphasizes the role of field education in developing key competences, pro‑environmental attitudes, and students’ regional identity. The proposed route enables practical exploration of the environment, observation of natural and cultural phenomena, and alignment with the core geography curriculum. The article highlights that educational trails foster learning through experience, integrate various fields of knowledge, strengthen bonds with the region, and that their design can involve both teachers and students. Artykuł prezentuje projekt ścieżki dydaktycznej w gminie Szadek, integrującej walory przyrodnicze (np. rezerwat Jamno, dolina Pichny, torfowiska) i kulturowe (średniowieczny rynek, gotycki kościół, tradycyjna wieś, mogiła powstańców). Podkreśla rolę edukacji terenowej w rozwijaniu kompetencji kluczowych, postaw proekologicznych i tożsamości regionalnej uczniów. Proponowana trasa umożliwia praktyczne poznanie środowiska, obserwację zjawisk przyrodniczych i kulturowych oraz realizację podstawy programowej geografii. Artykuł wskazuje, że ścieżki dydaktyczne sprzyjają nauce przez doświadczenie, integrują różne dziedziny wiedzy i budują więź z regionem, a ich projektowanie może angażować nauczycieli i uczniów.
Collections
