Educational Aspects of Counsellogy
Abstract
Counsellogy is a young subdiscipline of the social sciences and humanities. It is dedicated to the study of counseling and guidance. The paper argues that this scholarly field stands in a twofold relation to education. The very object of research is one of these links. The other is provided by the interdisciplinarity of knowledge, which is produced, accumulated and generalized by various humanities scholars, as well as researchers from other disciplines. Crucially, both the use of counseling interventions and engagement in shared interdisciplinary scholarship-generating research on counseling are intrinsically educational. Poradoznawstwo jest młodą subdyscypliną nauk społecznych i humanistycznych, której przedmiotem badań jest poradnictwo. W artykule pokazano, że z edukacją wiąże się ono dwojako. Po pierwsze poprzez przedmiot swoich badań. Po drugie ze względu na interdyscyplinarność tworzonej wiedzy, gromadzonej i uogólnianej przez przedstawicieli nie tylko nauk humanistycznych, ale i innych. Zarówno korzystanie z poradnictwa, jak i podejmowanie wspólnej interdyscyplinarnej pracy naukotwórczej na jego temat ma charakter edukacyjny.
Collections
