Vertical Marketing Management in Marketing Channels (Conflict and Power Problems)
Streszczenie
Pionowe zarządzanie marketingowe jest rozumiane jako systematyczne
i zorientowane na cel przedsiębiorstwa koordynowanie działalności marketingowej podmiotów, znajdujących się na rożnych poziomach
rynku. Siła przetargowa tych podmiotów, a także relacje zachodzące między nimi istotnie się zmieniły. Handel staje się wiodącym uczestnikiem kanału rynkowego i zaczyna odgrywać dominującą rolę w procesie integracji wertykalnej. Równocześnie konflikty między uczestnikami kanału rynkowego, wywołujące skłonność do sprzecznych ich zachowań, ulegają nasileniu. Wynika to w części z wzrastającego znaczenia handlu i zmian relacji między siłą przetargową poszczególnych uczestników kanału rynkowego.
Przedstawiono dziedziny i przyczyny występowania najczęstszych
konfliktów, podając ich typologię z uwzględnieniem przeciwstawnych
dążeń producentów i handlu. Na tym tle, przyjmując rożne kryteria
klasyfikacyjne, wyróżniono 5 podstawowych typów zarządzania marketingowego. Wykorzystano materiał empiryczny odnoszący się do rożnych form integracji wertykalnej między handlem a przemysłem w RFN.
Collections