Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPrivas-Bréauté, Virginie
dc.date.accessioned2015-05-25T17:43:23Z
dc.date.available2015-05-25T17:43:23Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/9147
dc.description.abstractArtykuł omawia dwie sztuki autorstwa Anne Devlin, przedstawiające losy kobiet w zdominowanym przez mężczyzn oraz naznaczonym piętnem politycznej przemocy społeczeństwie Irlandii Północnej. Autorka wykorzystuje teorie feministyczne oraz posługuje się odniesieniami biblijnymi, by pokazać, w jaki sposób ukazywany jest w tych utworach proces kształtowania się kobiecej tożsamości w jej wymiarze indywidualnym i społecznym. Przy okazji autorka wpisuje omawiane utwory w szersze spektrum literatury irlandzkiej, postulując jednocześnie zmianę paradygmatu interpretacyjnego, który do tej pory zdominowany był zarówno przez literackie reprezentacje męskich postaci, jak i przez wpływ męskiej krytyki teatralnej i literackiej.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2
dc.subjectIrish dramapl_PL
dc.subjectIrish women playwrightspl_PL
dc.subjectNorthern Irish theatrepl_PL
dc.titleThe Trinity of a New Age: Three struggling Women in Anne Devlin’s “Ourselves Alone” (1986) and “After Easter” (1994)pl_PL
dc.title.alternativeŚwięta Trójca: postacie kobiet w „Ourselves Alone” (1986) i w „After Easter” (1994) Anne Devlinpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[139]-149pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Lyon 3, Faculté des Langues, 18 Rue Chevreul, 69007, Lyon, Francja.pl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteVirginie Privas-Bréauté zatrudniona jest na Uniwersytecie Lyon 3, zajmuje się nauczaniem języka angielskiego przez dramat i za pomocą technik teatralnych. Uzyskała tytuł doktora na podstawie rozprawy poświęconej dramatom Anne Devlin i Stewarta Parkera. W swoich badaniach zajmuje się problematyką mniejszości narodowych i etnicznych funkcjonujących w ramach języka angielskiego, w szczególności ich reprezentacjami w dramacie północnoirlandzkim i szkockim.pl_PL
dc.referencesAnderson, L.M. “Anne Devlin.” Irish playwrights: 1880–1995: a Research and Production Sourcebook. Eds. B. Schrank and W.W. Demastes. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1997, 93–96.pl_PL
dc.referencesChambers, L., Fitzgibbon, G., and Jordan, E., eds. Theatre Talk: Voices of Irish Theatre Practitioners. Dublin: Carysfort Press, 2001.pl_PL
dc.referencesCottreau, D. “Matriarchy Ascending: The Feminist Mytho-Poetics of Anne Devlin’s After Easter.” Hungarian Journal of English and American Studies1 (Vol. 5, 1999): 199–223.pl_PL
dc.referencesDevlin, A. After Easter. London: Faber and Faber, 1994.pl_PL
dc.referencesDevlin, A. Ourselves Alone. New York: Dramatists Play Service Inc., 1999.pl_PL
dc.referencesDoyle, E. “Women, War and Madness.” Fortnight 334 (December 1994): 37–39.pl_PL
dc.referencesFoley, I. The Girls in the Big Picture, Gender in Contemporary Ulster Theatre. Belfast: The Blackstaff Press, 2003.pl_PL
dc.referencesFrye, N. The Great Code: The Bible and Literature. [Collected Works of Northrop Fry, Vol. XIX]. Victoria University, University of Toronto, 2006.pl_PL
dc.referencesGreene, A. “Women and War: The Plays of Emily Mann, Lavonne Mueller, Shirley Lauro, Naomi Wallace, Shirley Gee, and Anne Devlin.” Women Writing Plays: Three Decades of the Susan Smith Blackburn Prize. Ed. A. Greene. Austin, TX: University of Texas, 2006, 82–92.pl_PL
dc.referencesHarris, C.W. “Stewart Parker.” Irish Playwrights: 1880–1995. A Research and Production Sourcebook. Eds. B. Schrank and W.W. Demastes. Westport, Conn.: Greenwood Press, 1997, 279–299.pl_PL
dc.referencesLlewellyn-Jones, M. Contemporary Irish Drama and Cultural Identity. Bristol: Intellect Books, 2002.pl_PL
dc.referencesLojek, H. “Difference without Indifference: the Drama of Frank McGuinness and Anne Devlin.” Eire-Ireland, a Journal of Irish Studies 2 (Vol. 25, Summer 1990): 56–68.pl_PL
dc.referencesLongley, E. The Living Stream: Literature and Revisionism in Ireland. New Castle Upon Tyne: Bloodaxe Books, 1995.pl_PL
dc.referencesRea, A, “Reproducing the Nation: Nationalism, Reproduction, and Paternalism in Anne Devlin’s Ourselves Alone.” Border Crossing. Ed. K. Kirkpatrick. Tuscaloosa: University of Alabama Press, 2000, 204–226.pl_PL
dc.referencesRoche, A. Contemporary Irish Drama, from Beckett to McGuinness. Dublin: Gill and MacMillan, 1994.pl_PL
dc.referencesWood, Ch. “‘My own Story’: Woman’s Place, Divided Loyalty and Patriarchal Hegemony in the Plays of Anne Devlin.” The Canadian Journal of Irish Studies 1–2 (Vol. 25, 1999): 291–307.pl_PL
dc.contributor.authorEmailvirginie.privas@univ-lyon3.frpl_PL
dc.relation.volume24


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord