Książki/Rozdziały
Browse by
Recent Submissions
-
Uczenie się we współpracy w klasie – (nie)możliwe obszary działań nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Jednym z głównych filarów współczesnej edukacji jest idea uczenia się we współpracy wyrażająca się w dzieleniu się wiedzą pomiędzy zaangażowanymi w proces uczenia się uczestnikami interakcji edukacyjnych. Jak pisze J. ... -
Prawdy i mity o miejscu dziecka w centrum działań nauczyciela – w perspektywie nauczycielskich narracji i teorii Pierre’a Bourdieu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Współczesna myśl pedagogiczna wydaje się zobowiązywać nauczyciela do refleksyjnego namysłu nad szerszymi, społecznymi oraz kulturowymi wymiarami jego pracy wraz z równoczesnym emancypowaniem się z ograniczeń mentalnych ... -
Mała astronomia. Wyobrażenia Układu Słonecznego u dzieci 5-letnich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prawidłowe wyobrażenie kulistego kształtu Ziemi, lokalizacji ludzi żyjących na planecie oraz prawidłowe wyobrażenie ruchu Ziemi i Księżyca wokół Słońca pozwala wyjaśnić podstawowe zjawiska astronomiczne, takie jak zjawisko ... -
Wyzwalanie dziecięcych sposobów konceptualizacji świata na przykładzie analizy znaczenia pojęcia horyzont
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Dzieci nieprzerwanie podejmują próbę zrozumienia świata, nieustannie konstruują swoją wiedzę dotyczącą zarówno otaczającej rzeczywistości, jak i ich samych. Źródłem tej wiedzy jest nie tylko to, co mówimy dziecku, ale ... -
Istota i natura uczenia się dzieci w perspektywie ucieleśnionego poznania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Osiągnięcia neuronauk stają się obecnie niezwykle istotnym kontekstem konstruowania i rekonstruowania teorii uczenia się i rozwoju dzieci. Ważnych i coraz bardziej znaczących odniesień do namysłu nad istotą i naturą ... -
Partycypacyjne badania dzieci jako proces emancypacyjny
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Rozważania podjęte w niniejszym tekście są kontynuacją problematyki zogniskowanej wokół badań dzieci, jaką prezentowałam we wcześniejszych publikacjach. W ostatnim czasie odnotować można istotną zmianę, wskazującą na ... -
Strategie badań rozwoju i uczenia się dzieci: podejście kulturowo-historyczne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Metodologiczne problemy badania procesów rozwoju i uczenia się dzieci od wielu już lat interesują zarówno psychologów, jak i pedagogów. Analizując rozwój (zmiany rozwojowe), możemy przyjąć podejście mechanistyczne lub ... -
Formatowanie dziecka i dzieciństwa Kontrowersje wokół rozumienia rozwoju w diagnostycznym paradygmacie pedagogiki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Rozwój jest kategorią o specyficznym sposobie funkcjonowania teoretycznego na gruncie nauk pedagogicznych i psychologii. W większości przypadków jego rekonstrukcja semantyczna każe go wiązać z pozytywnie nacechowanymi ... -
Wstęp
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad ... -
Horyzonty dziecięcych znaczeń. Granice – rozpoznania – perspektywy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Prezentowana publikacja jest zachętą do refleksji na temat napięć oraz nieoczywistości, istoty i znaczenia współczesnych debat nad dzieciństwem i wczesną edukacją. Przedstawione rozważania dotyczą krytycznego namysłu nad ... -
Wspomaganie rozwoju zmysłów dziecka – ścieżka sensoryczna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Obecnie w edukacji poszukuje się nowatorskich rozwiązań organizacyjnych i metodycznych, które skutecznie wspierają rozwój potencjalnych zdolności dziecka. Ich podstawą staje się indywidualizacja pracy z dzieckiem. ... -
Wykorzystanie materiału rozwojowego Marii Montessori do tworzenia stymulującej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Niniejszy artykuł stanowi prezentację praktycznych rozwiązań wykorzystania materiału rozwojowego Marii Montessori do tworzenia stymulującej przestrzeni edukacyjnej w przedszkolu. Naszym celem było dokonanie w nim opisu ... -
Przykład oceniania kształtującego w edukacji wczesnoszkolnej jako element motywowania ucznia do nauki
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)Zadaniem niniejszego opracowania jest próba wprowadzenia w problematykę wykorzystania oceniania kształtującego w praktyce szkolnej. Zaznaczam, że nie da się przedłożyć w tym artykule wszystkich treści związanych z ... -
Pobudzanie rozwoju dziecięcych uzdolnień matematycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Twórcza aktywność uczniów klasy trzeciej szkoły podstawowej w zakresie pisania opowiadań inspirowanych obrazkiem
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Najmłodsi uczniowie filozofują – w horyzoncie dziecięcej dyskusji o prawdzie, wolności i pięknie
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Twórczość jako predyktor mądrości dziecka w starszym wieku przedszkolnym
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Od kształtu koła do wizerunku człowieka – obrazowanie figuratywne dziecka w perspektywie poszukiwań archetypowo-mitycznych symboli kultury
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Twórczość dzieci jako przedmiot sporu romantyków z realistami w świetle najnowszych koncepcji kreatologii pedagogicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019) -
Relacja teoria – praktyka jako element myślenia pedagogów wczesnej edukacji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019)