Verfassungsgerichtsbarkeit in sozialistischen Staaten Europa
Streszczenie
Problem instytucjonalnych form kontroli zgodności prawa z konstytucją
w państwach socjalistycznych budzi coraz większe zainteresowanie. Przyjmowane są
tutaj bardzo zróżnicowane system y kontroli konstytucyjności prawa. W początkowym
okresie istnienia państw socjalistycznych doktryna oraz praktyka konstytucyjna
nie dopuszczały możliwości powoływania organów pozaparlamentarnych w postaci
sądów konstytucyjnych, do których należałaby kontrola konstytucyjności ustaw i innych
aktów normatywnych. System wyłącznej samokontroli parlamentu w zakresie kontroli konstytucyjności
ustaw istniał we wszystkich państwach socjalistycznych do 1963 r., kiedy to nowa
konstytucja Jugosławii przewidziała powołanie sądów konstytucyjnych zarówno na
szczeblu federacji, jak i w republikach związkowych. Sądy konstytucyjne w Jugosławii
rozpoczęły swoją działalność w lutym 1964 r. i przejawiają ożywioną aktywność. W 1972 r. zostały powołane również sądy konstytucyjne na szczeblu dwu krajów
autonomicznych: Wojwodiny i Kosowa.
Także ustawa konstytucyjna o federacji czechosłowackiej z 27 października 1968 r.
przewiduje po-wołanie podobnych organów na szczeblu federacji i dwu republik
związkowych. W Czechosłowacji, pomimo istnienia konstytucyjnej regulacji sądownictwa
konstytucyjnego, instytucja ta nie została do tej pory powołana do życia.
Trzecim państwem socjalistycznym, którego konstytucja przewiduje istnienie sądu konstytucyjnego jest Polska — po nowelizacji konstytucji w dniu 26 marca 1982 r.
Trybunał Konstytucyjny w PRL podjął swą działalność z dniem 1 stycznia 1986 r., tj.
dopiero po uchwaleniu ustawy o Trybunale Konstytucyjnym w dniu 29 kwietnia
1985 r. oraz uchwały Sejmu w sprawie szczególnego trybu postępowania przed
Trybunałem w dniu 31 lipca 1985 r.
Collections