Umiejętności kształcone za pomocą podręczników do geografii w Polsce, Anglii, Francji i Niemczech (Saksonii)
Streszczenie
Celem opracowania jest określenie podobieństw i różnic w zakresie umiejętności
kształconych za pomocą podręczników do geografii w wybranych krajach europejskich.
Analizie porównawczej poddano zestawy podręczników z: Polski, Anglii, Francji i Niemiec
(Saksonii) przeznaczone dla etapu edukacyjnego ISCED (International Standard
Classification of Education) 2. Materiał badawczy stanowiły przede wszystkim zadania
zawarte w podręcznikach, ponieważ determinują one czynności podejmowane przez
uczniów, a tym samym zawierają informację na temat rodzaju kształconych umiejętności.
Podstawową metodą badawczą była analiza treści. W toku badań wyodrębniono
szereg kategorii zadań, do których przyporządkowano wszystkie zawarte w podręcznikach
polecenia. Jako kryteria podziału przyjęto: rodzaj materiałów wykorzystywanych
w zadaniu oraz charakter wykonywanych czynności. W pracy sformułowano kilka
wniosków, spośród których najistotniejszy mówi, że najszersze spektrum umiejętności
kształci się dzięki podręcznikom angielskim i niemieckim. The aim of the work is to determine the similarities and differences in the scope of
skills developed through geography textbooks in selected European countries. In the
analysis textbooks from Poland, England, France and Germany (Saxony) for ISCED 2
level have been examined. Questions accompanying standard textbook content
constituted the main research material. In the author’s opinion the instructions influence
the activities undertaken by students. Thus they contain the information concerning the
type and scope of the developed skills. A bunch of methods have been applied, among
which the most important was content analysis derived from sociology. As a result a set
of question categories have been created. The fundamental criterion of the categories
delimitation was the character of activities performed by students. Once the list of
categories was complete, all the instructions form the textbooks were matched into the
categories. This enabled a semi-qualitative comparisons between countries. The research
led to the formulation of several crucial conclusions. The most general one states that the
largest scope and variety of skills could potentially be developed through the English
and German textbooks.
Collections