Przeglądaj Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne według daty wydania
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 337
-
Autoformacja w procesie profesjonalizacji nauczycieli — funkcja, sens i znaczenie
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst jest refleksją na temat warunków tworzenia sytuacji przygotowania profesjonalnego w kontekście kształcenia ustawicznego. Analizujemy w nim i charakteryzujemy zagadnienie samokształtowania w procesie przygotowania ... -
Nowe wyzwania dla badań w naukach o wychowaniu: perspektywa działania/aktywności
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W tekście przyjmuje się przypuszczenie, że w związku ze zmianami ekonomicznymi i społecznymi zarówno edukacja, jak też kształcenie, ujmowane jako aktywności profesjonalne, podobnie jak inne pola oddziaływania na Innego ... -
Zdolność komunikowania się ludzi z logicznej i psychologicznej perspektywy
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)W pracy znaczenie wypowiedzi jest rozważane z dwóch punktów widzenia: logicznego i psychologicznego. Podejście logiczne uwzględnia szereg czynników wpływających na finalne znaczenie wypowiedzianych słów. Należą do nich ... -
Nauki o wychowaniu a pedagogika
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Punktem odniesienia do analizy relacji między naukami o wychowaniu a pedagogiką jest niemiecka pedagogika, gdyż to w tym kraju nauki o wychowaniu stanowią odrębną dziedzinę badań. Odwołuję się do genezy powstania nauki ... -
Wprowadzenie - w problematykę pierwszego numeru czasopisma „Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne”
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Głównym przesłaniem pierwszego numeru jest przybliżenie stanowisk teoretycznych i głównych nurtów refleksji na temat nauk o wychowaniu, ich związku z pedagogiką, z metapedagogiką, a także problemów, które zajmują aktualnie ... -
Paradygmat dwoistości jako perspektywa widzenia świata i człowieka
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Celem szkicu jest charakterystyka paradygmatu dwoistości, stanowiącego „nowego typu złożoność, obecną w konkretnych tekstach ważnych dla teorii i praktyki społecznej” (Witkowski 2013: 44) o źródłach głównie socjologicznych ... -
Nauka o wychowaniu w Niemczech — esej krytyczny
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst stanowi analizę aktualnego stanu i rozwoju nauki o wychowaniu w Niemczech, która zdaniem autora traci swą tożsamość, by zostać przejęta przez inne dyscypliny, takie jak socjologia, czy przede wszystkim psychologia, ... -
Katedra UNESCO: Kształcenie i Praktyki Profesjonalne (Chaire UNESCO »Formation et des Pratiques professionnelles») — zakres aktywności
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Pedagogizacja życia społecznego — spojrzenie z oddalenia
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Tekst stanowi sproblematyzowaną odpowiedź na niektóre uwagi zawarte w eseju recenzyjnym Heleny Ostrowickiej. Stanowi także ponowne spojrzenie na zagadnienia pedagogizacji życia społecznego, które było przedmiotem analizy ... -
Działalność Polskiego Stowarzyszenia Montessori (1994–2015)
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
Recenzja: Wörterbuch Rekonstruktive Soziale Arbeit, Regina Rätz, Bettina Völter (red.), Wyd. Barbara Budrich, Opladen, Berlin, Toronto 2015
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015) -
O badaniach „pedagogizacji życia społecznego” kilka słów z poznawczej perspektywy pedagogiki ogólnej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Niniejszy esej jest głosem w dyskusji o pojęciu i badaniach zjawiska pedagogizacji. Zasadnicza część rozważań odnosi się do analiz pedagogizacji życia społecznego prowadzonych w optyce (post)foucaultowskiej. Autorka ... -
Pojęcie resocjalizacji (treatment, social rehabilitation) w perspektywie międzynarodowej i interdyscyplinarnej
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Artykuł podejmuje problematykę przekładalności pojęć i międzynarodowej kompatybilności terminów związanych z obszarem badań nad przestępczością oraz procesami resocjalizacji (zdefiniowano terminy: niedostosowanie ... -
Pedagogika transcendentalna. Kanta filozofia umysłu oraz jego filozofia filozofii jako projekt wychowawczy
(Wydział Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, 2015)Filozofia umysłu, w tym przede wszystkim sama filozofia krytyczna (transcendentalna krytyka rozumu), oraz filozofia filozofii Kanta przedstawione tu zostają jako jedyne w swoim rodzaju przedsięwzięcie wychowawcze. Tytułowa ... -
Une mise en mots de la formation pour adultes
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Referring to the transformations and social conditions that affect also the field of adult education, this text raises the following questions: By what conceptual tools, in the current postmodern context, can adult education ... -
Kultury działania i podzielane sposoby organizacji konstrukcji sensu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The object of the culture of action concept is the framework of thinking of entities and verbalization of activity. There has been observed a diversity of cultures of action in various fields, such as education, social ... -
Dimension sociétale ďinterventions dans le champ de la pratique: le cas du travail social
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The subject of analysis in this article are the links between the field of practice – social work and the socio-pedagogical approach.We assume that social work is a kind of practice of the representatives of social professions ... -
Sozialpädagogik/Sozialarbeit in Deutschland Geschichtsschreibung und Armenpflege
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The history of social pedagogy and social work (for more than 35 years embraced by the common name of “societal work”) is an aspect of the development of the German society. Their existence is determined by the structural ... -
Rozumienie jako powracanie do bycia autentycznego Martin Heidegger i literatura
(Wydział Nauk o Wychowaniu, 2016)Artykuł stanowić będzie próbę hermeneutycznej refleksji nad rozumieniem jako byciem-w-świecie, pojmowanym jako poszukiwanie tożsamości. Tożsamość ujęta będzie z jednej strony jako codzienne zadanie, a z drugiej – rodzaj ... -
Erziehungswissenschaftliche Hauptfachstudiengänge in Deutschland. Zum Wandel von Studium und Disziplin im Zuge der Bolognareform
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)Der Beitrag befasst sich mit den europäischen Hochschulrefomprozessen und fokussiert dabei auf den sogenannten Bolognaprozess im Zuge dessen an den deutschen Universitäten eine flächendeckende Umwandlung der ehemaligen ...