Badać – nie wykluczając Rozważania nad „metodologią dostępności”
Streszczenie
W artykule „Badać – nie wykluczając. Rozważania nad metodologią dostępności” autorka podejmuje kwestie związane z praktyczną organizacją badań osób z różnymi niepełnosprawnościami. Analizując różne techniki i narzędzia badawcze, wskazuje, na jakie bariery może się natknąć badacz w przypadku konkretnych niepełnosprawności osób badanych, jak odpowiednio przygotować badania i jakie rozwiązania alternatywne można zastosować, by zaprojektować badanie w sposób uniwersalny, maksymalnie dostępny dla wszystkich. Autorka m.in. pokazuje, w jaki sposób można dostosować badanie do potrzeb osób niewidomych, używając technologii asystujących, zastanawia się nad problematyką wpływu osób pośredniczących w badaniu (np. tłumaczy języka migowego) w przypadku badań skierowanych do osób głuchych oraz rozważa problematyczne kwestie związane z badaniem osób z niepełnosprawnościami psychicznymi (chorujących psychicznie oraz niepełnosprawnych intelektualnie). W podsumowaniu autorka proponuje oddanie głosu ekspertom poprzez włączenie osób z niepełnosprawnościami do projektowania badań dostępnych oraz rekomendacje w zakresie obszarów, o które należy zadbać, by zapewnić uniwersalny, niewykluczający żadnej grupy, dostęp do badania.
Collections
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: