Show simple item record

dc.contributor.authorPuciato, Daniel
dc.date.accessioned2021-02-16T07:40:52Z
dc.date.available2021-02-16T07:40:52Z
dc.date.issued2020-06-01
dc.identifier.issn0867-5856
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33523
dc.description.abstractWybór lokalizacji hotelu jest jedną z kluczowych decyzji gospodarczych. We współczesnej ekonomii coraz częściej kwestionuje się klasyczne czynniki, za podstawy uznając niedoskonałą konkurencję, ograniczoną racjonalność zachowań oraz pozyskiwanie informacji w niepełnym zakresie lub brak umiejętności ich wykorzystania. Znalazło to również odzwierciedlenie w teorii lokalizacji, w ramach której powstał nurt behawioralny. Jego zwolennicy zakładają występowanie pozaekonomicznych, subiektywnych czynników podejmowania decyzji lokalizacyjnych. Wciąż nierozpoznane empirycznie są jednak mieszczące się w tym nurcie przesłanki decydujące o wyborze lokalizacji hoteli. W kontekście tak sformułowanych luk badawczych celem artykułu jest próba identyfikacji behawioralnych czynników lokalizacji hoteli z województwa opolskiego. W pracy wykorzystano cztery główne metody badawcze: przegląd literatury, dokumentacyjną, sondażu diagnostycznego oraz indywidualnych przypadków. Uzyskane wyniki badań potwierdziły istotne znaczenie podejścia behawioralnego w procesie wyboru lokalizacji hoteli niezależnych z województwa opolskiego. Wiąże się to z wyborem lokalizacji wtórnej lub pierwotnej. W tym drugim przypadku, w sytuacji gdy zastosowanie podejścia obiektywnego nie wiązało się z uzyskaniem pewności, że postanowienia są słuszne, czynniki behawioralne odgrywały najważniejszą rolę w procesie decyzyjnym lub stanowiły jego uzupełnienie. Za kluczowe w tym kontekście należy uznać takie czynniki behawioralne, jak: intuicja, naśladownictwo, doświadczenie, miejsce pochodzenia i zamieszkania, przypadek oraz wpływ osób znaczących.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesTuryzm/Tourism;1en
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectlokalizacjapl
dc.subjecthotelepl
dc.subjectczynniki behawioralnepl
dc.subjectwojewództwo opolskiepl
dc.titleBehawioralne czynniki lokalizacji hoteli – studium przypadku obiektów z województwa opolskiegopl
dc.typeArticle
dc.page.number97-106
dc.contributor.authorAffiliationPolitechnika Opolska, Wydział Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii, Katedra Turystyki i Rekreacjipl
dc.identifier.eissn2080-6922
dc.referencesAlbert Tóth, A., Rechnitzer, J. (2018). Choice of location in the hotel industry. Tér és Társadalom, 32 (3), 128–142. DOI: https://doi.org/10.17649/TET.32.3.3054pl
dc.referencesAlexander, N., Lockwood, A. (1996). Internationalization: A comparison of the hotel and retail sectors. The Service Industries Journal, 16 (4), 458–473. DOI: https://doi.org/10.1080/02642069600000041pl
dc.referencesBudner, W. (2004). Lokalizacja przedsiębiorstw. Aspekty ekonomiczne, przestrzenne i środowiskowe. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.pl
dc.referencesButler, R. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. The Canadian Geographer, 24 (1), 5–12. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1541-0064.1980.tb00970.xpl
dc.referencesCheng, S. (2018). Autocratic multi attribute group decision making for hotel location selection based on interval-valued intuitionistic fuzzy sets. Information Sciences, 427, 77–87. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ins.2017.10.018pl
dc.referencesChou, T., Hsu, C., Chen, M. (2008). A fuzzy multi-criteria decision model for international tourist hotel’s location selection. International Journal of Hospitality Management, 27 (2), 293–301. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2007.07.029pl
dc.referencesChristaller, W. (1964). Some considerations of tourism location in Europe: The peripheral regions underdeveloped countries – recreations areas. Papers, Regional Science Association, 12 (2), 95–105. DOI: https://doi.org/10.1007/BF01941243pl
dc.referencesDamborsky, M., Wokoun, R. (2010). Location factors of small and medium entrepreneurship under the economic conditions of the Czech Republic. E&M Ekonomie a Management, 13 (2), 32–43.pl
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2019). Pobrane z: www.stat.gov.pl (7.06.2019).pl
dc.referencesGodlewska, H. (2005). Lokalizacja działalności gospodarczej. Warszawa: Wyższa Szkoła Menedżerska w Warszawie. Griffin, D., Tversky, A. (1992). The weighing of evidence and the determinants of confidence. Cognitive Psychology, 24 (3), 411–435. DOI: https://doi.org/10.1016/0010-0285(92)90013-Rpl
dc.referencesHotelling, H. (1929). Stability in competition. Economic Journal, 39 (1), 41–57. DOI: https://doi.org/10.2307/2224214pl
dc.referencesJu, P., Zhang, H., Wang, J. (2018). A projection-based outranking method with multi-hesitant fuzzy linguistic term sets for hotel location selection. Cognitive Computation, 10, 737–751. DOI: https://doi.org/10.1007/s12559-018-9552-2pl
dc.referencesKahneman, D. (2011). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Warszawa: Media Rodzina.pl
dc.referencesKowalczyk, A. (2001). Geografia hotelarstwa. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.pl
dc.referencesKuciński, K. (2009). Geografia ekonomiczna. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.pl
dc.referencesKundu, S., Contractor, F. (1999). Country location choices of service multinationals: An empirical study of the international hotel sector. Journal of International Management, 4, 299–317. DOI: https://doi.org/10.1016/S1075-4253(99)00017-4pl
dc.referencesLeśniewska-Napierała, K., Napierała, T. (2017). Funkcja hotelarska w rewitalizacji obszarów wiejskich. Studium przypadków w województwie pomorskim. Turyzm/Tourism, 27 (2), 65–76. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.06pl
dc.referencesMariotti, S., Mutinelli, M., Piscitello, L. (2008). The internationalization of production by Italian industrial districts’ firms: Structural and behavioural determinants. Regional Studies, 42 (5), 719–735. DOI: https://doi.org/10.1080/00343400701543264pl
dc.referencesMatczak, A. (2017). Zmiany w liczbie i pojemności hoteli w Polsce. Turyzm/Tourism, 27 (2), 77–87. DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.27.2.07pl
dc.referencesMinisterstwo Sportu i Turystyki (2019). Pobrane z: www.msit.gov.pl (12.06.2019).pl
dc.referencesMiossec, J. (1977). Un modele de lespace touristique. L’Espace Géographique, 6 (1), 41–48. DOI: https://doi.org/10.3406/spgeo.1977.1690pl
dc.referencesPopovic, G., Stanujkic, D., Brzakovic, M., Karabasevic, D. (2019). A multiple-criteria decision-making model for the selection of a hotel location. Land Use Policy, 84, 49–58. DOI: https://doi.org/10.1016/j.landusepol.2019.03.001pl
dc.referencesPuciato, D. (2015). Przesłanki lokalizacji hoteli w Polsce. Praca doktorska. Warszawa: SGH.pl
dc.referencesPuciato, D. (2016). Attractiveness of municipalities in South-Western Poland as determinants for hotel chain investments. Tourism Management, 57, 245–255, DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2016.06.019pl
dc.referencesPuciato, D., Dziedzic, E. (2017). The attractiveness of the municipalities of the south-western Polish for hotel investors. Tourism Economics, 23 (3), 702–711. DOI: https://doi.org/10.5367/te.2016.0539pl
dc.referencesPuciato, D., Gawlik, A., Goranczewski, B. (2016). The origin of capital as a factor influencing location of new hotels on the example of Poland. International Journal of Contemporary Management, 15 (4), 31–55. DOI: https://doi.org/10.4467/24498939IJCM.16.023.6704pl
dc.referencesPuciato, D., Gawlik, A., Goranczewski, B., Oleśniewicz, P., Woś, B., Jandová, S., Markiewicz-Patkowska, J., Sołtysik, M. (2017). The factors influencing the decision on the location of hotels depending on their size in Poland. E&M Ekonomie a Management, 20 (2), 216–225. DOI: https://doi.org/10.15240/tul/001/2017-2-016pl
dc.referencesPuciato, D., Oleśniewicz, P., Gawlik, A., Markiewicz-Patkowska, J., Widawski, K., Słaby, T., Kasprzak, R., Mróz-Gorgoń, B. (2019). Location factors for budget, medium standard and luxury hotels based on the example of hotels operating in Poland.pl
dc.referencesOperation Research and Decisions, 29 (1), 61–73. DOI: https://doi.org/10.5277/ord190104pl
dc.referencesRen, L., Qiu, H., Ma, C., Lin, P. (2018). Investigating accommodation experience in budget hotels. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 30 (7), 2662–2679. DOI: https://doi.org/10.1108/IJCHM-11-2016-0625pl
dc.referencesRomero-Martinez, A., Garcia-Muina, F., Chidlow, A., Larimo, J. (2019). Formal and informal institutional differences between home and host country and location choice: Evidence from the Spanish Hotel Industry. Management International Review, 59 (1), 41–65. DOI: https://doi.org/10.1007/s11575-018-0369-8pl
dc.referencesThaler, R., Sunstein, C. (2017). Impuls. Jak podejmować właściwe decyzje dotyczące zdrowia, dobrobytu i szczęścia. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i Spółka.pl
dc.referencesTownroe, P. (1972). Some behavioural considerations in the industrial location decision. Regional Studies, 6 (3), 261–272. DOI: https://doi.org/10.1080/09595237200185221pl
dc.referencesUssi, M., Wei, J. (2011). The location determinants for hotel foreign direct investment in Zanzibar. Management and Service Science, 8, 105–112.pl
dc.referencesWłodarczyk, B. (2017). Hotele w przestrzeni miejskiej Łodzi. Turyzm/Tourism, 25 (2), 63–76.pl
dc.referencesYang, Y., Wong, K., Wang, T. (2012). How do hotels choose their location? Evidence from hotels Beijing. International Journal of Hospitality Management, 31 (3), 675–685. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.09.003pl
dc.referencesZhank, H., Guillet, B., Gao, W. (2012). What determines multinational hotel groups’ locational investment choice in China. Hospitality Management, 31 (2), 350–359. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.05.008pl
dc.referencesZielonka, P. (2011). Giełda i psychologia. Behawioralne aspekty inwestowania na rynku papierów wartościowych. Warszawa: CeDeWu.pl
dc.referencesŻakowska, S., Podhorodecka, K. (2018). Rozmieszczenie walorów turystycznych a lokalizacja noclegowej bazy turystycznej w województwie łódzkim. Turyzm/Tourism, 28 (2), 79–91, DOI: https://doi.org/10.18778/0867-5856.28.2.09pl
dc.contributor.authorEmaild.puciato@po.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0867-5856.30.1.10
dc.relation.volume30


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0