Show simple item record

dc.contributor.authorWalczak-Duraj, Danuta
dc.contributor.editorWalczak-Duraj, Danuta
dc.date.accessioned2022-01-24T13:53:32Z
dc.date.available2022-01-24T13:53:32Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.citationWalczak-Duraj D., Instytucjonalizacja standardów etycznych w gospodarce rynkowej, [w:] Etyka a moralność. Aksjonormatywny kontekst współczesnej pracy i wybranych zawodów, Walczak-Duraj D. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010, s. 49-73, https://doi.org/10.18778/7525-488-4.04pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-7525-488-4
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40481
dc.description.abstractArticle focuses on presentation of main solutions and trends concerning institutionalisation of ethical standards created on different bases than by legal regulations, functioning in market economy, based on liberal ideas. Those trends are presented mainly through ethical context of contemporary enterprises, especially corporations, and become more and more visible. Moreover, growing complexity of institutional regulations results from inscribing them into two large theoretical concepts, finding their practical operationalisations on the level of activities of numerous companies. Those two main concepts include the ideas of stakeholders and of corporate social responsibility (CSR). Description of main axes of regulations of ethical behaviour concerns such solutions as: ethical procedures, ethical leadership, ethical guidebooks, ethical education and training, the position of ethics officer in a company, ethical audition and ethical codes.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofWalczak-Duraj D. (red.), Etyka a moralność. Aksjonormatywny kontekst współczesnej pracy i wybranych zawodów, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectethical standardspl_PL
dc.subjectmarket economypl_PL
dc.subjectstakeholderspl_PL
dc.subjectcorporate social responsibilitypl_PL
dc.titleInstytucjonalizacja standardów etycznych w gospodarce rynkowejpl_PL
dc.title.alternativeInstitutionalisation of Ethical Standards in Market Economypl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2010pl_PL
dc.page.number49-73pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesAckerman Robert, 1975, The Social Challenge to Business, Harvard University Press, Cambridge.pl_PL
dc.referencesAdamczyk Jadwiga, Nitkiewicz Tadeusz, 2007, Programowanie zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesAdamczyk Jadwiga, 2009, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesA Sustainable Europe for a Better World: A European Union Strategy for Sustainable Development, COM (2001) 264 final, 2001, Brussels.pl_PL
dc.referencesBaudrillard Jean, 2001, Przed końcem, przeł. R. Lis, Sic!, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBoulding Kenneth E., 1995, Etyka i biznes, [w:] Grosfeld J. (wybór i tłum.), Ponad ekonomią, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesBuchholtz Robert A., 1990, Essentials of Public Policy for Management, Prentice Hall, New York.pl_PL
dc.referencesCarroll Archie B., 1993, Business and Society: Ethics and Stakeholder Management, College Division South-Western Publishing Co, Cincinnati, Ohio.pl_PL
dc.referencesCrozier Michel, 1993, Przedsiębiorstwo na podsłuchu. Jak uczyć się zarządzania postindustrialnego, przeł. K. Bolesta-Kukułka, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesFreeman Edwards R., 1984, Strategic Management: A Stakeholder Approach, Pitman, Boston.pl_PL
dc.referencesFrederick William C., 1970, Corporate Social Resposiveness: The Modern Dilemma, Reston Publishing Co., New York.pl_PL
dc.referencesFrederick William C., Davis Keith, Post James E., 1988, Business and Society. Corporate Strategy, Public Policy, Ethics, McGraw-Hill Publishing Company, New York–Toronto.pl_PL
dc.referencesGasparski Wociech, Lewicka-Strzałecka Anna, Rok Bolesław, Sulczewski Grzegorz, 2003, Europejskie i światowe standardy etyki oraz społecznej odpowiedzialności w działalności gospodarczej, [w:] Gasparski W. (red.), Europejskie standardy etyki i społecznej odpowiedzialności biznesu, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHampden-Turner Charles, Trompenaars Alfons, 1998, Siedem kultur kapitalizm: USA, Japonia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja, Holandia, przeł. D. Gostyńska, Wydawnictwo ABC, Warszawa.pl_PL
dc.referencesHayek Friedrich von, 1962, Law, Legislation and Liberty, The University of Chicago Press, Chicago.pl_PL
dc.referencesJanisch Monika, 1993, Das Strategische Anspruchsgruppenmangement: Vom Shareholder Value zum Stakeholder Value, Verlag Paul Haupt, Bern.pl_PL
dc.referencesKang Yibin Ch., Wood Donna J., 1995, Before Profit Social Responsibility Turning the Economic Paradigm Upside Down, „Business and Society”, Proceedings.pl_PL
dc.referencesKlimczak Bożena, 1996, Etyka gospodarcza, Akademia Ekonomiczna im. Oskara Langego, Wrocław.pl_PL
dc.referencesKotler Philip, 1998, Konkurencyjność a charakter społeczny, [w:] Hesselbein F., Goldsmith M., Bechard R. (red.), Organizacja przyszłości, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesLewicka-Strzałecka Anna, 1999, Etyczne standardy firm i pracodawców, PWE, Warszawa.pl_PL
dc.referencesMendel Tadeusz, 2002, Partycypacja w zarządzaniu współczesnymi organizacjami, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, Poznań.pl_PL
dc.referencesMitchell Ronald K., Agle Bradley R., Wood Donna J., 1997, Toward a Theory of Stakeholder Identification and Salience: Defining the Principle of Who and What Really Counts, „Academy of Management Review”, Vol. 22, No. 4.pl_PL
dc.referencesRawls John, 1998, Liberalizm polityczny, przeł. A. Romaniuk, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesRodriguez Manuel A, Ricard John E., 2002, Towards the Sustainable Business, „Revista de Antiguos Alumnos”, no. 85., IESE Universidad Navarra.pl_PL
dc.referencesSeitel Frazer P., 2003, Public relations w praktyce, przeł. M. Albigowski, J. Dąbrowski, A. Święch, Wydawnictwo Felberg SJA, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSen Amartya, 1999, Development as freedom, Oxford University Prees, Oxford.pl_PL
dc.referencesSmith Adam, 1989, Teoria uczuć moralnych, przeł. D. Petsch, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSmith Adam, 2007, Badania nad naturą i przyczynami bogactwa narodów, Wyd. 2, PWN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesStark Andrew, 1993, What’s the Master with Business Ethics?, „Harvard Business Review”, May–June.pl_PL
dc.referencesWalczak-Duraj Danuta, 2002, Ład etyczny w gospodarce rynkowej. Doświadczenia polskiej transformacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.pl_PL
dc.referencesWalczak-Duraj Danuta, 2007, Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa w perspektywie Nowej Ekonomii, [w:] Urbańczyk E. (red.), Strategie wzrostu wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Kreos, Szczecin.pl_PL
dc.referencesYoung Stephen, 2005, Etyczny kapitalizm: jak na powrót połączyć prywatny interes z dobrem publicznym, przeł. W. Kisiel, Wrocław: METAmorfoza, Wrocław.pl_PL
dc.referenceswww.fdncenter.orgpl_PL
dc.referenceswww.mori.compl_PL
dc.identifier.doi10.18778/7525-488-4.04
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe