dc.contributor.author | Tsai, Natalia | |
dc.date.accessioned | 2014-05-12T11:59:52Z | |
dc.date.available | 2014-05-12T11:59:52Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4472 | |
dc.description.abstract | Niniejszy artykuł poświęcony jest problemowi wykorzystania poezji konkretnej
w glottodydaktyce. Wydaje się bowiem, że wielu nauczycieli języków obcych nie docenia potencjału
drzemiącego w tego typu utworach. Mogą one tymczasem sprawdzić się w pracy ze słuchaczami
reprezentującymi różne kręgi kulturowe (wynika to m.in. z faktu, że tendencja do nadawania
wyrazom i tekstom form wizualnych inspirowanych realnymi kształtami ma charakter uniwersalny).
W tekście poruszony zostaje problem odbioru wierszy konkretnych i tworzenia własnych tekstów
nimi inspirowanych. Omówione są ponadto korzyści wynikające z wprowadzenia takich utworów
na zajęcia językowe. Całość zamyka opis lekcji przeprowadzonej z cudzoziemcami uczącymi się
polskiego w łódzkim Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców (SJPdC). | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | poezja konkretna | pl_PL |
dc.subject | poezja wizualna | pl_PL |
dc.subject | odbiorca | pl_PL |
dc.subject | interpretacja | pl_PL |
dc.subject | alfabet | pl_PL |
dc.subject | literatura | pl_PL |
dc.subject | concrete poetry | pl_PL |
dc.subject | visual poetry | pl_PL |
dc.subject | receiver | pl_PL |
dc.subject | interpretation | pl_PL |
dc.subject | alphabet | pl_PL |
dc.subject | literature | pl_PL |
dc.title | Czarno na białym. Poezja konkretna na zajęciach językowych | pl_PL |
dc.title.alternative | In black and white. Concrete poetry in foreign language classroom | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 329-338 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Adler J., Ernst U., 2003, Text als Figur. Visuelle Poesie von der Antike bis zur Moderne, VCH Acta
Humaniora, Wienheim. | pl |
dc.references | Dictionary of 20th Century Art, 1974, eds. B. Myers, S. Myers, New York. | pl |
dc.references | Du Mont’s kleines Sachwörterbuch zur Kunst des 20. Jahrhunderts. Von Anti-Kunst bis Zero, 1973,
red. K. Thomas, Köln. | pl |
dc.references | Dziamski G., 2009, Stanisława Dróżdża gry z językiem, „Odra”, nr 11, s. 122–134. | pl |
dc.references | Finlay I. H., 2000, Poezja konkretna. Concrete Poetry. Prace na papierze z kolekcji Stanisława
Dróżdża. Works on Paper from the Collection of Stanisław Dróżdż, Bielsko-Biała. | pl |
dc.references | Havel V., 1995, Antikody, Wrocław. | pl |
dc.references | Heidsieck B., 2004, Postawiono mnie na nogi, więc zostaję, [w:] Alphabet. Wystawa poezji wizualnej
i dźwiękowej. Exhibition of Visual and Sound Poetry, Poznań, s. 26–29. | pl |
dc.references | Janowska I., 2010, Tekst i jego rozumienie w podejściu zadaniowym, [w:] Teksty i podteksty
w nauczaniu języka obcego jako obcego – 2, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, „Acta Universitatis
Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców”, t. 17, s. 561–569. | pl |
dc.references | Komorowska H., 2005, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl |
dc.references | Łubowicz E., 2009, Rzeczywistość jest tekstem, [w:] S. Dróżdż, Początekoniec. Pojęciokształty.
Poezja konkretna. Prace z lat 1967–2007, Wrocław, s. 147–173. | pl |
dc.references | Majewicz A., 2004, Alfabety wśród systemów pisma, [w:] Alphabet. Wystawa poezji wizualnej
i dźwiękowej. Exhibition of Visual and Sound Poetry, Poznań, s. 4–13. | pl |
dc.references | Oksfordzka ilustrowana encyklopedia sztuki, 1994, red. J. J. Norwich, Łódź. | pl |
dc.references | Sławek T., 1994, «Poza» tekstami Stanisława Dróżdża, [w:] S. Dróżdż, Pięciokształty, Wrocław. | pl |
dc.references | Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki drugiej połowy XX wieku, 2002, red. M. Giżycki,
Gdańsk. | pl |
dc.references | Słownik pojęć współczesnych, 1999, red. A. Bullock, O. Stallybrass, S. Trombley, Katowice. | pl |
dc.references | Słownik sztuki, 2008, red. S. Ząbczyńska, Kraków. | pl |
dc.references | Słownik terminów literackich, 1998, red. J. Sławiński, Wrocław. | pl |
dc.references | Sosnowski L., 2000, «W hołdzie…» poecie obrazów, „Estetyka i Krytyka”, nr 1, s. 175–178. | pl |
dc.references | Tambor J., 2007, Fonetyka i fonologia współczesnego języka polskiego, Warszawa. | pl |
dc.references | Williams E., 2004, Poezja kaligramatyczna i konkretna, [w:] Alphabet. Wystawa poezji wizualnej
i dźwiękowej. Exhibition of Visual and Sound Poetry, Poznań, s. 20–25. | pl |
dc.references | Xu J., 2008, How to Teach Poetry: Teaching Poetry to University Students Using Two Poems as
Examples, [w:] English Education and English for Specific Purposes, eds. L. Huang, L. T. Li,
Taipei, s. 269–285. | pl |