Przeglądaj Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców T. 29 według tytułu
Wyświetlanie pozycji 1-20 z 25
-
Analiza potrzeb językowych a dydaktyka polszczyzny zawodowej i specjalistycznej z perspektywy języka medycznego. Badanie pilotażowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The contemporary labor market requires the use foreign languages in various contexts, which are often very specific and typical for particular projects or positions. Analysis of language needs has grown to become more ... -
Czy polszczyzna odziedziczona jest językiem zagrożonym?
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)Languages can be categorized in different ways. In the article, I refer to their vitality, bearing in mind, above all, Polish as a heritage language. I am trying to answer the question whether it is an endangered language. ... -
Fenomen kłamstwa jako inspiracja do stworzenia zadań na zajęcia jpjo
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)Lying is a phenomenon that affects everyone, regardless of gender, origin, occupation, social status or interests. It has been investigated from a wide range of research perspectives, and each of them pays attention to ... -
Glottodydaktyczna „podróż” online do Gruzji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The subject of the article is the analysis of an online didactic project – promotional and educational – conducted thanks to the cooperation of the Embassy of the Republic of Poland in Georgia, the Polish Institute in ... -
Glottodydaktyczne spotkania z Olgą Tokarczuk i jej twórczością. Opis wybranych form włączania treści literackich do nauczania języka polskiego jako obcego studentów zagranicznych na kierunkach humanistycznych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article discusses Polish as a foreign language (PFL) classes using the method of teacher introspection and a study of two cases of didactic events. Their participants were humanists: foreign students of the Faculty of ... -
Gramatyka w praktyce i teorii. O serii podręczników do nauki języka polskiego jako obcego Gramatyka dla praktyka. Funkcjonalne ćwiczenia gramatyczne z języka polskiego jako obcego dla obcokrajowców na poziomie A1, A2, B1
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the review is the critical analysis of a series of grammar textbooks Gramatyka dla praktyka by Kamila Dembińska, Karolina Fastyn-Pleger, Agnieszka Małyska and Marta Ułańska. The author discusses the methodological ... -
Inspiracje (glotto)dydaktyczne w procesie kształcenia
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article presents the assumptions, theses, concepts and stipulations discussed in the texts included in volume 29 of the „Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców” scientific journal. The ... -
Interkomprehensja w nauczaniu języka polskiego jako obcego (jpjo) Słowian wschodnich
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is devoted to the learning and teaching of Polish as a foreign language based on the lexical and grammatical similarities between Polish and East Slavic languages. After an introduction to the theoretical scope ... -
„Karuzela plakatowa” jako technika rozwijania działań językowych
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The „poster carousel” is an interesting didactic technique. It is a task-based form of work inspired by poster sessions, i.e. discussions held at posters. Tony Lynch and Joan Maclean in the article A case of exercising: ... -
Klasyka polskiej powieści w działaniach językowych na lekcjach języka polskiego jako obcego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article concerns the incorporation of literary texts for foreign language learning. It consists of two sections. In the first section, the theoretical considerations are focusing on issues related to literature’s place ... -
Komunikacyjny start. O zależności występowania form adresatywnych w podręcznikach do języka polskiego jako obcego od ich koncepcji metodycznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article discusses the relationship between the occurrence and representation of forms of address in contemporary coursebooks for teaching Polish as a foreign language at A0–B1 levels with their methodical concept. The ... -
Learning Polish with Duolingo: A case study in Taiwanese academic setting
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)Duolingo is one of the most popular applications used for learning foreign languages and, as such, has attracted attention of numerous scholars around the world. Majority of them, however, have focused on how the app ... -
Miejsce słowotwórstwa w nauczaniu języka polskiego jako obcego – głos w dyskusji
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is a voice in the discussion on teaching Polish word formation as a foreign language. The author notes that in teaching Polish as a foreign language, there are two positions regarding teaching derivations: ... -
Nauczanie kultury oraz języka przez obrazy i słowa (na przykładzie multimodalnego projektu „Lubimy Lublin”)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)In modern Polish language courses, integrated teaching of both language and culture is quite a popular option. This fact is backed up by numerous publications which serve that purpose. In the following article, we are ... -
Po co amerykańskiemu logopedzie język i kultura polska? Kilka refleksji na marginesie projektu „Polska brzmi znajomo”
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article collects and summarizes conclusions and reflections from the implementation of the project Poland Sounds Familiar. The project is an interesting example of the use of knowledge and skills in the field of Polish ... -
Reportaż jako gatunek wypowiedzi w glottodydaktyce (na przykładzie reportaży Ryszarda Kapuścińskiego)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the article is to show reportage as a genre of speech to be used in teaching Polish as a foreign language in the context of genre studies. The author assumes that reportage used in teaching Polish to foreigners, ... -
Stereotypy etniczne we współczesnej kulturze. Uwagi po lekturze książki „O Polakach i Słoweńcach – w kręgu językowo-kulturowych stereotypów” autorstwa Marii Wacławek i Marii Wtorkowskiej (Lublana 2022)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the review article is to critically analyze and evaluate the scientific monograph by Maria Wacławek and Maria Wtorkowska entitled: About Poles and Slovenes – in the circle of linguistic and cultural stereotypes, ... -
Studium porównawcze testów biegłości językowej w części Rozumienia ze słuchu (poziom B1)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The subject matter of the description and analyses in this article is the testing of listening comprehension proficiency as a part of standardized proficiency tests whose function is to determine and evaluate the language ... -
Tekst publicystyczny w rozwijaniu kompetencji komunikacyjnej na poziomie C2. Elementy systemu komunikowania publicznego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The article is the second part of a cycle on the use of journalistic text in developing communication competence in receiving public messages at C2 level. The first part of the article presents the theory of public ... -
Tematyka mniejszości etnicznych w ujęciu glottodydaktycznym – rozważania teoretyczne i badanie ankietowe
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-12-29)The aim of the article was to present the issue of ethnic minorities in Poland in the context of teaching Polish language and culture as foreign ones. The text describes the most important aspects related to such communities ...