Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego
Streszczenie
Referat podejmuje temat szczególnego typu komunikacji werbalnej lektorów
uczących języka polskiego jako obcego (jpjo) – ustnego poprawiania wypowiedzi studentów. Konfrontuje
różne teorie dydaktyczne mówiące o tym, kiedy i w jaki sposób dokonywać korekty, kto jest
za nią odpowiedzialny (lektor, student czy pozostali uczestnicy dyskursu) i czy należy poprawiać
wszystkie usterki, powstałe w wypowiedzi uczących się, czy tylko te, które utrudniają bądź uniemożliwiają
komunikację. Referat zawiera również analizę nagrań dyskursu na lekcji jpjo w Studium
Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ (SJPdC) ‒ na podstawie badań własnych ‒ oraz ocenę
wpływu korekty ustnej lektorów na wypowiedzi studentów. The paper focuses on the unique type of verbal communication of the teachers of Polish as a
foreign language (PFL) which is the correction of student‟s oral statements. The author
discusses various didactic theories which explain when and how the corrections should be
made, who is responsible for them (lecturer, student or the remaining participants of the
discourse) and which of the mistakes should be corrected: only those which make the
communication unable or all of them. The paper also includes the analysis of discourses that
were recorded during PFL lessons in School of Polish for Foreigners at the University of
Lodz (based on private recordings) as well as the analysis of the influence of teacher‟s
correction on student‟s speaking.
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: