Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKubacka, Kamila
dc.date.accessioned2014-05-15T10:32:49Z
dc.date.available2014-05-15T10:32:49Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4509
dc.description.abstractReferat podejmuje temat szczególnego typu komunikacji werbalnej lektorów uczących języka polskiego jako obcego (jpjo) – ustnego poprawiania wypowiedzi studentów. Konfrontuje różne teorie dydaktyczne mówiące o tym, kiedy i w jaki sposób dokonywać korekty, kto jest za nią odpowiedzialny (lektor, student czy pozostali uczestnicy dyskursu) i czy należy poprawiać wszystkie usterki, powstałe w wypowiedzi uczących się, czy tylko te, które utrudniają bądź uniemożliwiają komunikację. Referat zawiera również analizę nagrań dyskursu na lekcji jpjo w Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ (SJPdC) ‒ na podstawie badań własnych ‒ oraz ocenę wpływu korekty ustnej lektorów na wypowiedzi studentów.pl_PL
dc.description.abstractThe paper focuses on the unique type of verbal communication of the teachers of Polish as a foreign language (PFL) which is the correction of student‟s oral statements. The author discusses various didactic theories which explain when and how the corrections should be made, who is responsible for them (lecturer, student or the remaining participants of the discourse) and which of the mistakes should be corrected: only those which make the communication unable or all of them. The paper also includes the analysis of discourses that were recorded during PFL lessons in School of Polish for Foreigners at the University of Lodz (based on private recordings) as well as the analysis of the influence of teacher‟s correction on student‟s speaking.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectkorektapl_PL
dc.subjectautokorektapl_PL
dc.subjectbłąd językowypl_PL
dc.subjectcorrectionpl_PL
dc.subjectself-correctionpl_PL
dc.subjectlanguage mistakepl_PL
dc.titleKorekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.title.alternativeTeacher's correction and the speaking abilities of students learning Polish as a second languagepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number385-396pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesCorder S. P., 1967, The Significance of Learner’s Errors, “IRAL”, nr 4.pl
dc.referencesEsser U., 1982, Psychologische Interpretationsversuche linguistischer Fehler in der produktiven Fremdsprachenverwendung. Arbeitsstudie, Herder Institut, Universität Leipzig.pl
dc.referencesEuropejski System Opisu Kształcenia Językowego, 2003.pl
dc.referencesFaselow J., 1977, The Treatment of Error in Oral Work, “Foreign Language Annals”, No. 5.pl
dc.referencesJuhasz J., 1981, Normensicherheit-Normentoleranz, “Zielsprache Deutsch”, nr 4.pl
dc.referencesKomorowska H., 2001, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa.pl
dc.referencesKönigs F., 1981, Der Einfluss interimsprachlicher Systeme auf die Norm im Fremdsprachenunterricht, “Linguistik und Didaktik”, nr 41.pl
dc.referencesKurcz I., 2002, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.pl
dc.referencesLipińska E., Seretny A., 2005, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.pl
dc.referencesMarcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa.pl
dc.referencesMorreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., 2008, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, Warszawa.pl
dc.referencesPoplucz J., 1978, Organizacja czynności nauczyciela. Zastosowanie teorii czynności i prakseologii do pedagogiki, Warszawa.pl
dc.referencesRancew-Sikora D., 1972, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa 2007.pl
dc.referencesSzulc A., 1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa.pl
dc.referencesWielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, 2008, red. A. Markowski, Warszawa.pl
dc.referencesZarzycka G., 2012, Zarządzanie dyskursem w rozmowie toczącej się na lekcji języka polskiego jako obcego, [w:] Język – poznanie – zachowanie, Łódź (w druku).pl
dc.referencesZawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków.pl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska