dc.contributor.author | Kubacka, Kamila | |
dc.date.accessioned | 2014-05-15T10:32:49Z | |
dc.date.available | 2014-05-15T10:32:49Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4509 | |
dc.description.abstract | Referat podejmuje temat szczególnego typu komunikacji werbalnej lektorów
uczących języka polskiego jako obcego (jpjo) – ustnego poprawiania wypowiedzi studentów. Konfrontuje
różne teorie dydaktyczne mówiące o tym, kiedy i w jaki sposób dokonywać korekty, kto jest
za nią odpowiedzialny (lektor, student czy pozostali uczestnicy dyskursu) i czy należy poprawiać
wszystkie usterki, powstałe w wypowiedzi uczących się, czy tylko te, które utrudniają bądź uniemożliwiają
komunikację. Referat zawiera również analizę nagrań dyskursu na lekcji jpjo w Studium
Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ (SJPdC) ‒ na podstawie badań własnych ‒ oraz ocenę
wpływu korekty ustnej lektorów na wypowiedzi studentów. | pl_PL |
dc.description.abstract | The paper focuses on the unique type of verbal communication of the teachers of Polish as a
foreign language (PFL) which is the correction of student‟s oral statements. The author
discusses various didactic theories which explain when and how the corrections should be
made, who is responsible for them (lecturer, student or the remaining participants of the
discourse) and which of the mistakes should be corrected: only those which make the
communication unable or all of them. The paper also includes the analysis of discourses that
were recorded during PFL lessons in School of Polish for Foreigners at the University of
Lodz (based on private recordings) as well as the analysis of the influence of teacher‟s
correction on student‟s speaking. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | korekta | pl_PL |
dc.subject | autokorekta | pl_PL |
dc.subject | błąd językowy | pl_PL |
dc.subject | correction | pl_PL |
dc.subject | self-correction | pl_PL |
dc.subject | language mistake | pl_PL |
dc.title | Korekta nauczycielska a wypowiedź ustna studentów uczących się języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.title.alternative | Teacher's correction and the speaking abilities of students learning Polish as a second language | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 385-396 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Corder S. P., 1967, The Significance of Learner’s Errors, “IRAL”, nr 4. | pl |
dc.references | Esser U., 1982, Psychologische Interpretationsversuche linguistischer Fehler in der produktiven
Fremdsprachenverwendung. Arbeitsstudie, Herder Institut, Universität Leipzig. | pl |
dc.references | Europejski System Opisu Kształcenia Językowego, 2003. | pl |
dc.references | Faselow J., 1977, The Treatment of Error in Oral Work, “Foreign Language Annals”, No. 5. | pl |
dc.references | Juhasz J., 1981, Normensicherheit-Normentoleranz, “Zielsprache Deutsch”, nr 4. | pl |
dc.references | Komorowska H., 2001, Metodyka nauczania języków obcych, Warszawa. | pl |
dc.references | Königs F., 1981, Der Einfluss interimsprachlicher Systeme auf die Norm im Fremdsprachenunterricht,
“Linguistik und Didaktik”, nr 41. | pl |
dc.references | Kurcz I., 2002, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa. | pl |
dc.references | Lipińska E., Seretny A., 2005, Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl |
dc.references | Marcjanik M., 2007, Grzeczność w komunikacji językowej, Warszawa. | pl |
dc.references | Morreale S. P., Spitzberg B. H., Barge J. K., 2008, Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza
i umiejętności, Warszawa. | pl |
dc.references | Poplucz J., 1978, Organizacja czynności nauczyciela. Zastosowanie teorii czynności i prakseologii
do pedagogiki, Warszawa. | pl |
dc.references | Rancew-Sikora D., 1972, Analiza konwersacyjna jako metoda badania rozmów codziennych, Warszawa
2007. | pl |
dc.references | Szulc A., 1984, Podręczny słownik językoznawstwa stosowanego, Warszawa. | pl |
dc.references | Wielki słownik poprawnej polszczyzny PWN, 2008, red. A. Markowski, Warszawa. | pl |
dc.references | Zarzycka G., 2012, Zarządzanie dyskursem w rozmowie toczącej się na lekcji języka polskiego jako
obcego, [w:] Język – poznanie – zachowanie, Łódź (w druku). | pl |
dc.references | Zawadzka E., 2004, Nauczyciele języków obcych w dobie przemian, Kraków. | pl |