Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorNowakowska, Maria Magdalena
dc.date.accessioned2014-05-15T11:03:00Z
dc.date.available2014-05-15T11:03:00Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4510
dc.description.abstractW artykule została przedstawiona konfrontacja obrazu Polski i Polaka, prezentowanego w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, z obrazem tychże, widzianym oczyma studentów lublańskiej polonistyki. Okazuje się, że prezentowany wizerunek Polski i Polaka w podręcznikach jest nieprawdziwy, wyidealizowany, co wynikać może z chęci ich pozytywnej prezentacji, zwłaszcza na tle krajów europejskich. Warto też podkreślić, że jest on zgodny z wytycznymi programowymi Unii Europejskiej i zdecydowanie różni się od studenckich wyobrażeń na temat Polski i Polaków, wynikających z funkcjonowania stereotypów. Dlatego przy korzystaniu z takiego podręcznika ważna jest rola nauczyciela, potrafiącego równoważyć dysproporcje między materiałem w nim przedstawionym a tym zyskanym z innych źródeł.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents a comparison of the image of Poland and Poles as seen in selected textbooks for learning Polish as a foreign language, with the image of them as seen by the Polish philology students in Ljubljana. It seems that the presented image of Poland and Poles in textbooks is false, idealized, which may result from the desire to be presented in a positive manner, especially in comparison with other European countries. It should be emphasized that it complies with programming guidelines of the European Union and is very different from the students‟ perceptions regarding Poland and Poles, which results from stereotypes. Therefore, when using such a textbook, the role of a teacher, who can balance the disparities between the material from the textbook and material from other sources, is very important.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectjęzyk polski jako obcy (jpjo)pl_PL
dc.subjectstereotyppl_PL
dc.subjectpodręcznik do nauczania języka polskiego jako obcegopl_PL
dc.subjectglottodydaktykapl_PL
dc.subjectPolish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectstereotypepl_PL
dc.subjecttextbooks in Polish as a foreign languagepl_PL
dc.subjectglottodidacticspl_PL
dc.titlePolak i Polska w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego w konfrontacji z postrzeganiem tychże przez Słoweńcówpl_PL
dc.title.alternativePoles and Poland in selected Polish as a foreign language textbooks in comparison with their perception by the Slovenespl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number141-148pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesDąbrowska A., 1998, Czy istnieje w podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców wyraźny obraz Polski i Polaka? (Próba znalezienia stereotypów), [w:] Język a kultura, t. 12: Stereotyp jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. J. Anusiewicz, J. Bartmński, Wrocław, s. 278–295.pl
dc.referencesGałyga D., 2006, Ach ten język polski. Ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących, Kraków.pl
dc.referencesJanowska A., Pastuchowa M., 1999, Dzień dobry. Podręcznik do nauki języka polskiego dla początkujących, Katowice.pl
dc.referencesKowalewski J., 2008, Sześciu pijaków szukało budki z piwem. Analiza treści kulturowych w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”, nr 1, s. 21–32.pl
dc.referencesMałolepszy M., Szymkiewicz A., 2010, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków.pl
dc.referencesPiekot T., Żurek A., 2007, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, [w:] I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M., Poprawa, Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław 2008, s. 206–219.pl
dc.referencesSerafin B., Achtelik A., 2005, Miło mi panią poznać. Język polski w sytuacjach komunikacyjnych, Katowice.pl
dc.referencesStankiewicz K., Żurek A., 2010, Obraz Polki/Polaka w serii podręczników do nauczania języka polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku”, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego jako obcego – 2, Jubileusz 50-lecia Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ, red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, s. 495–505.pl
dc.referencesSzelc-Mays, M., 2011 (i wcześniejsze), Coś wam powiem, Kraków.pl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska