dc.contributor.author | Nowakowska, Maria Magdalena | |
dc.date.accessioned | 2014-05-15T11:03:00Z | |
dc.date.available | 2014-05-15T11:03:00Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4510 | |
dc.description.abstract | W artykule została przedstawiona konfrontacja obrazu Polski i Polaka, prezentowanego
w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego, z obrazem tychże,
widzianym oczyma studentów lublańskiej polonistyki. Okazuje się, że prezentowany wizerunek
Polski i Polaka w podręcznikach jest nieprawdziwy, wyidealizowany, co wynikać może z chęci
ich pozytywnej prezentacji, zwłaszcza na tle krajów europejskich. Warto też podkreślić, że jest on
zgodny z wytycznymi programowymi Unii Europejskiej i zdecydowanie różni się od studenckich
wyobrażeń na temat Polski i Polaków, wynikających z funkcjonowania stereotypów. Dlatego przy
korzystaniu z takiego podręcznika ważna jest rola nauczyciela, potrafiącego równoważyć dysproporcje
między materiałem w nim przedstawionym a tym zyskanym z innych źródeł. | pl_PL |
dc.description.abstract | The article presents a comparison of the image of Poland and Poles as seen in selected
textbooks for learning Polish as a foreign language, with the image of them as seen by the
Polish philology students in Ljubljana. It seems that the presented image of Poland and Poles
in textbooks is false, idealized, which may result from the desire to be presented in a positive
manner, especially in comparison with other European countries. It should be emphasized
that it complies with programming guidelines of the European Union and is very different
from the students‟ perceptions regarding Poland and Poles, which results from stereotypes.
Therefore, when using such a textbook, the role of a teacher, who can balance the disparities
between the material from the textbook and material from other sources, is very important. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | język polski jako obcy (jpjo) | pl_PL |
dc.subject | stereotyp | pl_PL |
dc.subject | podręcznik do nauczania języka polskiego jako obcego | pl_PL |
dc.subject | glottodydaktyka | pl_PL |
dc.subject | Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | stereotype | pl_PL |
dc.subject | textbooks in Polish as a foreign language | pl_PL |
dc.subject | glottodidactics | pl_PL |
dc.title | Polak i Polska w wybranych podręcznikach do nauki języka polskiego jako obcego w konfrontacji z postrzeganiem tychże przez Słoweńców | pl_PL |
dc.title.alternative | Poles and Poland in selected Polish as a foreign language textbooks in comparison with their perception by the Slovenes | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 141-148 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Dąbrowska A., 1998, Czy istnieje w podręcznikach języka polskiego dla cudzoziemców wyraźny
obraz Polski i Polaka? (Próba znalezienia stereotypów), [w:] Język a kultura, t. 12: Stereotyp
jako przedmiot lingwistyki. Teoria, metodologia, analizy empiryczne, red. J. Anusiewicz,
J. Bartmński, Wrocław, s. 278–295. | pl |
dc.references | Gałyga D., 2006, Ach ten język polski. Ćwiczenia komunikacyjne dla początkujących, Kraków. | pl |
dc.references | Janowska A., Pastuchowa M., 1999, Dzień dobry. Podręcznik do nauki języka polskiego dla początkujących,
Katowice. | pl |
dc.references | Kowalewski J., 2008, Sześciu pijaków szukało budki z piwem. Analiza treści kulturowych w wybranych
podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego, „Języki Obce w Szkole”,
nr 1, s. 21–32. | pl |
dc.references | Małolepszy M., Szymkiewicz A., 2010, Hurra!!! Po polsku 1, Kraków. | pl |
dc.references | Piekot T., Żurek A., 2007, Ideologie w podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego,
[w:] I. Kamińska-Szmaj, T. Piekot, M., Poprawa, Ideologie w słowach i obrazach, Wrocław
2008, s. 206–219. | pl |
dc.references | Serafin B., Achtelik A., 2005, Miło mi panią poznać. Język polski w sytuacjach komunikacyjnych,
Katowice. | pl |
dc.references | Stankiewicz K., Żurek A., 2010, Obraz Polki/Polaka w serii podręczników do nauczania języka
polskiego jako obcego „Hurra!!! Po polsku”, [w:] Teksty i podteksty w nauczaniu języka polskiego
jako obcego – 2, Jubileusz 50-lecia Studium Języka Polskiego dla Cudzoziemców UŁ,
red. G. Zarzycka, G. Rudziński, Łódź, s. 495–505. | pl |
dc.references | Szelc-Mays, M., 2011 (i wcześniejsze), Coś wam powiem, Kraków. | pl |