Od A do C – problemy z metodą komunikacyjną w nauczaniu języka polskiego jako obcego poza Polską. Program kulturowy jako alternatywa dla podejścia zadaniowego
Streszczenie
W artykule autor przedstawia problemy metody komunikacyjnej i zadaniowej
w nauczaniu jpjo, które definiuje na podstawie własnych badań (m.in. zawartości podręczników
komunikacyjnych do jpjo, testów komunikacyjnych uczniów szkół sobotnich na Ukrainie) i obserwacji
dydaktycznych oraz analizy książki I. Janowskiej Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia
się języków obcych. Wskazuje na niedoskonałość tej metody. W drugiej części artykułu wykazuje, że
realizacja programu kulturowego w nauczaniu jpjo spełnia kryteria podejścia zadaniowego i metody
zadaniowej. Czyni to na przykładzie zadań kulturowych, zrealizowanych przez studentów polonistyki
lwowskiej w roku 2011. In the article, the author presents the problems of communicative language teaching and of a
task-based method of teaching Polish as a foreign language (jpjo). He defines the problems
basing on his own research (including the content of communicative textbooks for jpjo,
communication tests completed by the students of Saturday‟s schools in the Ukraine) as well
as based on observation of teaching and on the analysis of I. Janowska‟s book Task-based
approach towards teaching and learning foreign languages. The author indicates the defects
of the method. In the second part of the article he demonstrates that the implementation
of the cultural programme in jpjo teaching meets the criteria of the task-based approach and
of task-based method. He proves this based on the example of cultural tasks completed by the
students of Polish studies in Lviv in 2011.
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: