dc.contributor.author | Kowalewski, Jerzy | |
dc.date.accessioned | 2014-05-19T08:26:12Z | |
dc.date.available | 2014-05-19T08:26:12Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4529 | |
dc.description.abstract | W artykule autor przedstawia problemy metody komunikacyjnej i zadaniowej
w nauczaniu jpjo, które definiuje na podstawie własnych badań (m.in. zawartości podręczników
komunikacyjnych do jpjo, testów komunikacyjnych uczniów szkół sobotnich na Ukrainie) i obserwacji
dydaktycznych oraz analizy książki I. Janowskiej Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia
się języków obcych. Wskazuje na niedoskonałość tej metody. W drugiej części artykułu wykazuje, że
realizacja programu kulturowego w nauczaniu jpjo spełnia kryteria podejścia zadaniowego i metody
zadaniowej. Czyni to na przykładzie zadań kulturowych, zrealizowanych przez studentów polonistyki
lwowskiej w roku 2011. | pl_PL |
dc.description.abstract | In the article, the author presents the problems of communicative language teaching and of a
task-based method of teaching Polish as a foreign language (jpjo). He defines the problems
basing on his own research (including the content of communicative textbooks for jpjo,
communication tests completed by the students of Saturday‟s schools in the Ukraine) as well
as based on observation of teaching and on the analysis of I. Janowska‟s book Task-based
approach towards teaching and learning foreign languages. The author indicates the defects
of the method. In the second part of the article he demonstrates that the implementation
of the cultural programme in jpjo teaching meets the criteria of the task-based approach and
of task-based method. He proves this based on the example of cultural tasks completed by the
students of Polish studies in Lviv in 2011. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | metoda komunikacyjna | pl_PL |
dc.subject | metoda zadaniowa | pl_PL |
dc.subject | język polski jako obcy (jpjo) | pl_PL |
dc.subject | program kulturowy | pl_PL |
dc.subject | communicative competence | pl_PL |
dc.subject | lexical competence | pl_PL |
dc.subject | semantic competence | pl_PL |
dc.subject | false friends | pl_PL |
dc.subject | minimum vocabulary | pl_PL |
dc.title | Od A do C – problemy z metodą komunikacyjną w nauczaniu języka polskiego jako obcego poza Polską. Program kulturowy jako alternatywa dla podejścia zadaniowego | pl_PL |
dc.title.alternative | From A To C – problems with the communicative language teaching method in teaching Polish as a foreign language outside of Poland the Cultural programme as an alternative to the task-based approach | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 261-270 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Narodowy Uniwersytet Lwowski im. Iwana Franki | pl_PL |
dc.references | Janowska I., 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie
języka polskiego jako obcego, Kraków. | pl |
dc.references | Kowalewski J., 2006, Idea programów kulturowych a nauczanie języka polskiego jako obcego,
„Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 81–88. | pl |
dc.references | Kowalewski J., 2011a, Dżerełoznawcza praktyka. Zawdania dla studentiw napriamu pidgotowki
„Fiłołogia” („Pol`s`ka mowa ta literatura”), Lwiw. | pl |
dc.references | Kowalewski J., 2011b, Kultura polska jako obca?, Kraków. | pl |
dc.references | Lipińska E., Seretny A., 2012, Między językiem ojczystym a obcym. Nauczanie i uczenie się języka
odziedziczonego na przykładzie chicagowskiej diaspory polonijnej, Kraków. | pl |
dc.references | Machowska J., 1999, Kto i dlaczego uczy się języka polskiego?, [w:] Oswajanie chrząszcza w trzcinie,
red. W. Miodunka, J. Rokicki, Kraków, s. 62–68. | pl |
dc.references | Majewska M., 1987, Projekt badań nad sprawnością mówienia w języku polskim przez cudzoziemców,
„Przegląd Glottodydaktyczny”, t. IX, s. 187–210. | pl |
dc.references | Pasieka A., 1999, Kto i dlaczego kształci się na kursach długoterminowych..., [w:] Oswajanie chrząszcza w trzcinie, red. W. Miodunka, J. Rokicki, Kraków, s. 69–73. | pl |
dc.references | Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1–C2, 2011, Kraków. | pl |
dc.references | Sałęga-Bielowicz B., Bucko D., Rogala D., Kultura popularna w podejściu zadaniowym – realizacja
projektu Subiektywna mapa Krakowa studentów Szkoły Letniej 2010, [w:] Kultura popularna
w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Materiały z konferencji naukowej, red. P. Garncarek,
P. Kajak, Warszawa 2012, s. 41–55. | pl |
dc.references | Spyt A., 1999, Z dziejów nauczania cudzoziemców języka polskiego, [w:] Oswajanie chrząszcza
w trzcinie, red. W. Miodunka, J. Rokicki, Kraków, s. 24–31. | pl |
dc.references | Szelc-Mays M., 2011, Praktyczne zastosowanie metod: projektowej i interaktywnej w nauczaniu
języka polskiego jako obcego, [w:] Polonistyka bez granic, t. 2, red. R. Nycz, W. Miodunka,
T. Kunz, Kraków, s. 159–164. | pl |
dc.references | Tambor J., Granice potoczności w nauczaniu języka polskiego jako obcego. Przemiany leksykalne,
fonetyczne, fleksyjne i słowotwórcze we współczesnej polszczyźnie, [w:] Polonistyka bez granic,
t. 2, red. R. Nycz, W. Miodunka, T. Kunz, Kraków, s. 311–320. | pl |
dc.references | Żylińska M., 2003, Podejście interkulturowe, czyli o konieczności zmian w nauczaniu języków
obcych, „Języki Obce w Szkole”, nr 6, s. 48–53. | pl |