dc.contributor.author | Czarnek, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2014-05-20T07:12:08Z | |
dc.date.available | 2014-05-20T07:12:08Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/4547 | |
dc.description.abstract | Reportaż radiowy to gatunek ksenochtoniczny, przeniesiony z gruntu literatury,
przystosowany do możliwości medium audialnego. Wielokrotnie szereg dyskusji budziła kwestia
jego statusu i pogranicznego charakteru. Badacze próbowali rozstrzygnąć, czy reportaż jest tworem
czysto dziennikarskim, publicystycznym, czy też należałoby go zaliczyć do dzieł sztuki. Podejmuje
on bowiem najczęściej ważne społecznie kwestie, ale niejednokrotnie przedstawia je z wykorzystaniem
środków artystycznego wyrazu. Artykuł stanowi próbę zabrania głosu w tej sprawie
‒ uwzględnia nie tylko stanowiska badaczy, lecz także opinie odbiorców. Pokazuje historyczne,
społeczne i kulturowe aspekty ewolucji tego gatunku, a także wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych
na reprezentatywnej grupie słuchaczy, dotyczące procesu percepcji reportaży radiowych
– jego przebiegu i skutków oraz wpływu na kształtowanie kompetencji kulturowych, społecznych
czy komunikacyjnych. | pl_PL |
dc.description.abstract | The documentary is originally a literary genre. It has been adapted to the possibilities and the
specificity of the acoustic media. Frequently, it has evocated discussions connected with its
status and the character of its boundaries. Researchers tried to decide if it is a typically
journalistic or artistic creation. The documentary usually takes up socially important issues
but often shows them using artistic ways of presentation. This article points at different
aspects of this case using researchers‟ opinions and radio listeners as well as the historic,
social and cultural background of the development of this genre. The perception of radio
documentaries is also mentioned in order to show its influence on cultural, social and
communicative competence. | |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20 | |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights | Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/ | * |
dc.subject | radio | pl_PL |
dc.subject | reportaż | pl_PL |
dc.subject | percepcja | pl_PL |
dc.subject | dziennikarstwo | pl_PL |
dc.subject | sztuka | pl_PL |
dc.subject | documentary | pl_PL |
dc.subject | perception | pl_PL |
dc.subject | journalism | pl_PL |
dc.subject | art | pl_PL |
dc.title | Percepcja reportażu radiowego | pl_PL |
dc.title.alternative | The perception of radio documentary | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 229-238 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.references | Ingarden R., 1967, Z teorii dzieła literackiego, [w:] Problemy teorii literatury, red. H. Markiewicz,
Wrocław, s. 7–54. | pl |
dc.references | Jankowska J., 2009, Radiowa Karafka La Fontaine’a, „Media – Społeczeństwo – Kultura”, nr 1 (2),
s. 12–13. | pl |
dc.references | Klimczak K., 2008a, O estetyce i etyce w reportażach Janiny Jankowskiej, [w:] Media Studies.
Refleksja nad stanem obecnym, red. K. Stępnik, M. Rajewski, Lublin, s. 377–384. | pl |
dc.references | Klimczak K., 2008b, Reportaż radiowy, [w:] B. Bogołębska, A. Kudra, Wypowiedź dziennikarska.
Teoria i praktyka, Łódź, s. 199–216. | pl |
dc.references | Kwiatkowski M. J., 1965, Reporterskie formy radiowe i szkolenie reporterów i sprawozdawców
radiowych, Warszawa. | pl |
dc.references | Maziarski J., 1966, Anatomia reportażu, Kraków. | pl |
dc.references | Pleszkun-Olejniczakowa E., 2004, O reportażu radiowym, [w:] Reportaż w dwudziestoleciu międzywojennym,
red. K. Stępnik, M. Piechota, Lublin, s. 115–125. | pl |
dc.references | Pleszkun-Olejniczakowa E., Klimczak K., 2011, Poznawanie, przetwarzanie i kreowanie rzeczywistości
na podstawie wybranych artystycznych dzieł audialnych, [w:] Wielokodowość komunikacji,
red. A. Barańska, Łódź, s. 48–56. | pl |
dc.references | Rustin S., 2012, Turned on, turned in: the rise and rise of radio, „Guardian” [online], www.guardian.co.uk/tv-and-radio/2012/feb/04/tuned-in-the-rise-of-radio?fb=native&CMP=FBCNETTXT9038,
[18.04.2012]. | pl |
dc.references | Słownik terminologii medialnej, 2006, red. W. Pisarek, Kraków. | pl |
dc.references | Wojnar I., 1984, Sztuka jako „podręcznik życia”, Warszawa. | pl |