Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzarnek, Paulina
dc.date.accessioned2014-05-20T07:12:08Z
dc.date.available2014-05-20T07:12:08Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.issn0860-6587
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/4547
dc.description.abstractReportaż radiowy to gatunek ksenochtoniczny, przeniesiony z gruntu literatury, przystosowany do możliwości medium audialnego. Wielokrotnie szereg dyskusji budziła kwestia jego statusu i pogranicznego charakteru. Badacze próbowali rozstrzygnąć, czy reportaż jest tworem czysto dziennikarskim, publicystycznym, czy też należałoby go zaliczyć do dzieł sztuki. Podejmuje on bowiem najczęściej ważne społecznie kwestie, ale niejednokrotnie przedstawia je z wykorzystaniem środków artystycznego wyrazu. Artykuł stanowi próbę zabrania głosu w tej sprawie ‒ uwzględnia nie tylko stanowiska badaczy, lecz także opinie odbiorców. Pokazuje historyczne, społeczne i kulturowe aspekty ewolucji tego gatunku, a także wyniki badań ankietowych, przeprowadzonych na reprezentatywnej grupie słuchaczy, dotyczące procesu percepcji reportaży radiowych – jego przebiegu i skutków oraz wpływu na kształtowanie kompetencji kulturowych, społecznych czy komunikacyjnych.pl_PL
dc.description.abstractThe documentary is originally a literary genre. It has been adapted to the possibilities and the specificity of the acoustic media. Frequently, it has evocated discussions connected with its status and the character of its boundaries. Researchers tried to decide if it is a typically journalistic or artistic creation. The documentary usually takes up socially important issues but often shows them using artistic ways of presentation. This article points at different aspects of this case using researchers‟ opinions and radio listeners as well as the historic, social and cultural background of the development of this genre. The perception of radio documentaries is also mentioned in order to show its influence on cultural, social and communicative competence.
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;20
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rightsUznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/pl/*
dc.subjectradiopl_PL
dc.subjectreportażpl_PL
dc.subjectpercepcjapl_PL
dc.subjectdziennikarstwopl_PL
dc.subjectsztukapl_PL
dc.subjectdocumentarypl_PL
dc.subjectperceptionpl_PL
dc.subjectjournalismpl_PL
dc.subjectartpl_PL
dc.titlePercepcja reportażu radiowegopl_PL
dc.title.alternativeThe perception of radio documentarypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number229-238pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.referencesIngarden R., 1967, Z teorii dzieła literackiego, [w:] Problemy teorii literatury, red. H. Markiewicz, Wrocław, s. 7–54.pl
dc.referencesJankowska J., 2009, Radiowa Karafka La Fontaine’a, „Media – Społeczeństwo – Kultura”, nr 1 (2), s. 12–13.pl
dc.referencesKlimczak K., 2008a, O estetyce i etyce w reportażach Janiny Jankowskiej, [w:] Media Studies. Refleksja nad stanem obecnym, red. K. Stępnik, M. Rajewski, Lublin, s. 377–384.pl
dc.referencesKlimczak K., 2008b, Reportaż radiowy, [w:] B. Bogołębska, A. Kudra, Wypowiedź dziennikarska. Teoria i praktyka, Łódź, s. 199–216.pl
dc.referencesKwiatkowski M. J., 1965, Reporterskie formy radiowe i szkolenie reporterów i sprawozdawców radiowych, Warszawa.pl
dc.referencesMaziarski J., 1966, Anatomia reportażu, Kraków.pl
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., 2004, O reportażu radiowym, [w:] Reportaż w dwudziestoleciu międzywojennym, red. K. Stępnik, M. Piechota, Lublin, s. 115–125.pl
dc.referencesPleszkun-Olejniczakowa E., Klimczak K., 2011, Poznawanie, przetwarzanie i kreowanie rzeczywistości na podstawie wybranych artystycznych dzieł audialnych, [w:] Wielokodowość komunikacji, red. A. Barańska, Łódź, s. 48–56.pl
dc.referencesRustin S., 2012, Turned on, turned in: the rise and rise of radio, „Guardian” [online], www.guardian.co.uk/tv-and-radio/2012/feb/04/tuned-in-the-rise-of-radio?fb=native&CMP=FBCNETTXT9038, [18.04.2012].pl
dc.referencesSłownik terminologii medialnej, 2006, red. W. Pisarek, Kraków.pl
dc.referencesWojnar I., 1984, Sztuka jako „podręcznik życia”, Warszawa.pl


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Bez utworów zależnych 3.0 Polska