Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica 13/1999
Browse by
Hrabia August Cieszkowski.
W kręgu niemieckiej i polskiej tradycji filozoficznej
Redakcja naukowo-dydaktyczna Folia Philosophica
Ryszard Panasiuk, Grzegorz Malinowski, Marek Rosiak
Recenzent
Kazimierz Szewczyk
Redaktor Wydawnictwa UŁ
Bożena Tkacz
Redaktor techniczny
Teresa Guzek
Korektor
Urszula Dzieciątkowska
Okładkę projektowała
Barbara Grzejszczak
Wersją pierwotną zeszytu jest publikacja drukowana
CONTENT
1. Cieszkowski on the Mission of the Slavic Peoples
Justyna Kurczak
2. Does Dialectic Retain Its Cognitive Validity also beyond the Realm of Philosophy? Some Remarks Concerning Cieszkowski's Contribution to Correction of Hegel's Philosophy of History
Marek Kozłowski
3. Cieszkowski und Hegelsche Linke
Ryszard Panasiuk
4. Philosophische Welt-Interpretation oder Veränderung der Welt durch Philosophie? August Cieszkowski spekulativer Entwurf der Weltgeschichte und die Philosophie der Tat
Ursula Reitemeyer
5. Die vergessene Zukunft. Anmerkungen zur Hegel-Rezeption in August von Cieszkowskis "Prolegomena zur Historiosophie" (1838)
Heinz Eidam
6. Über das soziale Wesen des Menschen in der Historiosophie von August Cieszkowski
Kazimierz Wojnowski
7. Philosophie und Politik in der polnischen Romantik
Zbigniew Kuderowicz
8. Der mysteriöse Cieszkowski
Jan Garewicz
9. Katholizismus und Cieszkowski. Pseudophilosophische Kontroverse
Stanisław Borzym
10. Cieszkowski und Hess: Zwei Auffassungen der Geschichte
Marek N. Jakubowski
11. August von Cieszkowski und die Anfänge der "Philosophische Gesellschaft" zu Berlin 1843-1850
Steffen Dietzsch
12. Das Problem des Übergangs von der Theorie zur Praxis. Einige Überlegungen am Beispiel Cieszkowski's Philosophie der Tat
Maciej Potępa
Depozytariusz oświadcza, że udziela Uniwersytetowi Łódzkiemu nieodpłatnej licencji niewyłącznej do korzystania z pracy bez ograniczeń czasowych i terytorialnych w zakresie zwielokrotniania utworu i jego rozpowszechniania w formie elektronicznej w Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego oraz poświadcza oryginalność pracy.
Recent Submissions
-
August von Cieszkowski und die Anfänge der "Philosophische Gesellschaft" zu Berlin 1843-1850
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Autor omawia po raz pierwszy w literaturze przedmiotu działalność współzałożonego przez Cieszkowskiego, w latach 1843-1850, Towarzystwa Filozoficznego w Berlinie. Autor wprowadza nas w tematykę pierwszych posiedzeń Towarzystwa ... -
Cieszkowski und Hess: Zwei Auffassungen der Geschichte
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Autor stawia w centrum rozważań koncepcję historii Cieszkowskiego i Hessa. "Prolegomena…" Cieszkowskiego wywarły silne wrażenie na Hessie. Autor "Heiligen Geschichte" przejął koncepcję filozofii czynu Cieszkowskiego, która ... -
Katholizismus und Cieszkowski. Pseudophilosophische Kontroverse
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Stosunek polskiej filozofii katolickiej do Augusta Cieszkowskiego był ambiwalentny. Z jednej strony, uważano go za wybitnego filozofa polskiego, żarliwie religijnego i inspirowanego tradycją chrześcijańską, z drugiej strony, ... -
Der mysteriöse Cieszkowski
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Autor rozprawia się z mitami na temat Cieszkowskiego: po pierwsze z opinią, że Cieszkowski był wielkim filozofem, który nie tylko wpłynął na polskie, ale także na europejskie myślenie filozoficzne. Po drugie z mitem, że ... -
Philosophie und Politik in der polnischen Romantik
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Myśliciele polskiego romantyzmu, tworzący tzw. Filozofię czynu (A. Cieszkowski, B. Trentowski i J. M. Hoene-Wroński), powrócili de facto do koncepcji polityki wypracowanej już przez Arystotelesa, który sądził, że polityka ... -
Über das soziale Wesen des Menschen in der Historiosophie von August Cieszkowski
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Społeczny charakter istoty osobowej człowieka wyrażony w antropologicznych wątkach historiozofii A. Cieszkowskiego wyznaczają dwa czynniki o charakterze normatywnym – prawo i moralność. Normatywność prawna reguluje zachowania ... -
Die vergessene Zukunft. Anmerkungen zur Hegel-Rezeption in August von Cieszkowskis "Prolegomena zur Historiosophie" (1838)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Autor analizuje sens alternatywy, przed którą Cieszkowski postawił filozofię Hegla, mianowicie: albo prawa dialektyki są "ogólne i nienaruszalne", a wtedy muszą mieć zastosowanie w filozofii realnej, tj. w historii, albo ... -
Philosophische Welt-Interpretation oder Veränderung der Welt durch Philosophie? August Cieszkowskis spekulativer Entwurf der Weltgeschiclite und die Philosophie der Tat
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Cieszkowski, podejmując próbę przerzucenia pomostu między spekulatywnym, heglowskim ujęciem historii a historią rzeczywistą, zachował, zdaniem autorki, wśród "młodoheglistów" pozycję myśliciela w pełni oryginalnego i ... -
Cieszkowski und Hegelsche Linke
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Analizując porównawczo poglądy Cieszkowskiego i młodoheglistów, autor zwraca uwagę zarówno na istniejące między nimi podobieństwa, jak i różnice. Mimo wspólnego źródła, którym była krytycznie asymilowana filozofia Hegla, ... -
Does Dialectic Retain Its Cognitive Validity also beyond the Realm of Philosophy? Some Remarks Concerning Cieszkowski's Contribution to Correction of Hegel's Philosophy of History
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Zarówno w dokonanej przez Cieszkowskiego immanentnej krytyce filozofii Hegla, jak i w jego próbie wykroczenia poza ograniczenia całej dotychczasowej filozofii rolę niekwestionowanego układu odniesienia spełnia dialektyka. ... -
Cieszkowski on the Mission of the Slavic Peoples
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)August Cieszkowski nie był typowym narodowym mesjanistą czy polskim słowianofilem. Niemniej w zapowiadanej w "Ojcze nasz" trzeciej epoce dziejów wyznaczył Słowianom szczególną, przywódczą rolę, z racji ich licznych zalet, ... -
Das Problem des Übergangs von der Theorie zur Praxis. Einige Überlegungen am Beispiel Cieszkowski's Philosophie der Tat
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1999)Autor omawiając koncepcję filozofii Cieszkowskiego wskazuje na różnice w stosunku do jej ujęcia u młodoheglistów. Proces krytyki przeprowadzony przez młodoheglistów nie jest konstruktywny, ponieważ rzeczywista historia ...