Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły
Streszczenie
Niniejsza monografia poświęcona jest zagadnieniu szkolnego oceniania uczniów w perspektywie wspierania ich rozwoju, a także orientowania działalności edukacyjnej z właściwym wykorzystaniem uczniowskich możliwości i potencjału, co pozostaje jednym z wyznaczników jakości praktyki edukacyjnej realizowanej przez współczesną szkołę. Opracowanie ma charakter teoretyczno-empiryczny i jest adresowane zarówno do nauczycieli, jak również studentów kierunków pedagogicznych, a także do czytelników, którzy wspieranie edukacyjnego rozwoju uczniów oraz jakość praktyki edukacyjnej realizowanej przez szkołę postrzegają jako zagadnienia istotne, warte namysłu i refleksji. W teoretycznej części pracy podjęta została próba wyjaśnienia pojęcia jakości w kontekście praktyki edukacyjnej realizowanej w szkole, a także próba zdefiniowania pojęcia oceny szkolnej i procesu wartościowania osiągnięć uczniów z uwzględnieniem różnych modeli oceniania obecnych we współczesnych systemach oświatowych. Wyjaśnione zostały także elementarne zagadnienia związane ze wspierającym ocenianiem edukacyjnych osiągnięć uczniów, a także rolą oceniania wpierającego w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły. W części empirycznej przedstawiona została autorska koncepcja badań ilościowych wraz z analizą uzyskanych wyników dotyczących procesu oceniania, jaki w kontekście modelowych założeń oceniania wspierającego, obecny jest w szkolnej praktyce edukacyjnej. Wspomniane zagadnienia rozszerzone zostały o elementy metodologicznej komparatystyki (porównanie wyników badań przeprowadzonych w szkołach, w których jakość realizowanej praktyki edukacyjnej jest zróżnicowana), omówiono także wyniki procedury badawczej dotyczące modelu oceniania wspierającego i różnicowania poziomu jego realizacji przez dziedziny kształcenia. The monography is devoted to school assessment in supporting pupils' development and orienting educational activities to properly use pupils' abilities and potential, which remains a determinant of the quality of the school's educational practice. The theoretical and empirical study is addressed to teachers and students of pedagogical faculties and readers who perceive supporting pupils' educational development and the quality of school's educational practice as important and worth a reflection. The theoretical part of the study discussed the concept of quality in the context of school's educational practice, as well as an the concept of school assessment and the process of evaluating pupils' achievements (taking into account various assessment models present in modern educational systems). The author explains the fundamental issues related to the supportive assessment of pupils' educational achievements and the role of supportive assessment in building up the school's educational practice quality. The empirical part of the study presents the author's concept of quantitative research and an analysis of the obtained results concerning the assessment process, which in the context of the model assumptions of supportive assessment are present in school’s educational practice. The issues mentioned above were extended by comparative methodological studies (comparison of the research results in schools where the quality of the implemented educational practice is varied). The study also describes the discrepancies in the realization of the supportive assessment model diversified by different subjects of school education.
Collections