| dc.contributor.author | Jęczeń, Urszula | |
| dc.contributor.author | Żuber , Weronika | |
| dc.date.accessioned | 2025-12-12T10:52:09Z | |
| dc.date.available | 2025-12-12T10:52:09Z | |
| dc.date.issued | 2025-12-12 | |
| dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
| dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/56948 | |
| dc.description.abstract | Apert syndrome is a rare genetic disorder characterized by congenital, premature fusion of cranial sutures (craniosynostosis) and syndactyly (fusion of fingers and/or toes). Research presented in the literature indicates that developmental disorders in this syndrome are complex and affect all aspects of a child’s functioning, including cognitive, linguistic, emotional, social, and educational domains. In this syndrome, we are dealing with a multifactorial pathogenesis of speech and communication disorders. Treating children with Apert syndrome poses a significant diagnostic and therapeutic challenge. As it results from the literature and speech therapy practice, in the therapy of children with Apert syndrome, a multi-profile and individualized approach is necessary in relation to the needs of a specific patient.This article presents the case of a five-year-old boy who underwent a speech-language assessment covering the structure and function of the speech apparatus, articulation, phonemic hearing, expressive vocabulary, word-formation skills, and narrative abilities. Information from available medical documentation as well as data obtained from an interview with the boy’s mother was also used to provide a comprehensive characterization of various areas of the child’s functioning. | en |
| dc.description.abstract | Zespół Aperta jest rzadką chorobą genetyczną, która charakteryzuje się wrodzonym, przedwczesnym zrośnięciem szwów czaszkowych (kraniostenoza) oraz palcozrostem (syndaktylia). Z przedstawionych w literaturze badań wynika, że zaburzenia rozwoju w tym zespole mają złożony charakter i obejmują wszystkie aspekty funkcjonowania dziecka w sferach: poznawczej, językowej, emocjonalnej, społecznej i edukacyjnej. W omawianym zespole mam do czynienia z wieloprofilową patogenezą zaburzeń mowy i komunikacji. Leczenie dzieci z zespołem Aperta stanowi ogromne wyzwanie zarówno diagnostyczne, jak i terapeutyczne. Jak wynika z literatury i praktyki logopedycznej, w terapii dzieci z zespołem Aperta konieczne jest wieloprofilowe i zindywidualizowane podejście w odniesieniu do potrzeb konkretnego pacjenta.W artykule zaprezentowano przypadek pięcioletniego chłopca, u którego dokonano oceny logopedycznej w zakresie: budowy i funkcjonowania aparatu mowy, artykulacji, słuchu fonematycznego, słownictwa czynnego, sprawności słowotwórczej i narracyjnej. Wykorzystano też informacje zawarte w dostępnej dokumentacji medycznej, a także uzyskane w wywiadzie przeprowadzonym z mamą chłopca – w celu pełnej charakterystyki różnych sfer jego funkcjonowania. | pl |
| dc.language.iso | pl | |
| dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
| dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;11 | pl |
| dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
| dc.subject | Apert syndrome | en |
| dc.subject | acrocephalosyndactyly | en |
| dc.subject | neurodevelopmental disorders | en |
| dc.subject | speech-language assessment | en |
| dc.subject | zespół Aperta | pl |
| dc.subject | akrocefalosyndaktylia | pl |
| dc.subject | zaburzenia neurorozwojowe | pl |
| dc.subject | ocena logopedyczna | pl |
| dc.title | Rozwój mowy i komunikacji w zespole Aperta. Studium przypadku | pl |
| dc.title.alternative | Speech and Communication Development in Apert Syndrome. A Case Study | en |
| dc.type | Article | |
| dc.page.number | 83-98 | |
| dc.contributor.authorAffiliation | Jęczeń, Urszula - Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Filologiczny, Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego | pl |
| dc.contributor.authorAffiliation | Żuber , Weronika - Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „Lilium” | pl |
| dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
| dc.references | Antoszewski B., Marciszewska J., Świech B.W., 2006, Cechy fenotypowe pacjentów z zespołem Aperta w materiale własnym, „Przegląd Pediatryczny”, nr 3, s. 218–222. | pl |
| dc.references | Banaszkiewicz A., 2015, Studium przypadku (case study) jako metoda badań logopedycznych, [w:] S. Milewski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 364–380. | pl |
| dc.references | Bigos K., Panasiuk J., Popiołek-Janiec A., 2021, Afazja a dyzartria. Problemy diagnozy różnicowej w przebiegu powikłanych schorzeń neurologicznych, „Logopedia”, t. 50(2), s. 201–226, https://doi. org/10.243 35/m2gj-3e31 | pl |
| dc.references | Bokus B., 1991, Tworzenie opowiadań przez dzieci. O linii i polu narracji, Kielce: Wydawnictwo Energeia. | pl |
| dc.references | Chen H., 2005, Apert Syndrome, [w:] H. Chen (red.), Atlas of Genetic Diagnosis and Counseling, Totowa: Humana Press, s. 61–69, https://doi.org/10.1007/978-1-60327-161-5_12 | pl |
| dc.references | Choroby Rzadkie, b.r., Zespół Aperta, https://chorobyrzadkie.gov.pl/pl/choroby-rzadkie/87 (dostęp: 29.06.2025). | pl |
| dc.references | Dzięgielewska M., Skarżyński H., 2024, Niedosłuch w zespole Aperta, „Nowa Audiofonologia”, t. 13(1), s. 77–82. | pl |
| dc.references | Fundacja SMA, b.r., Jak częste jest SMA?, https://www.fsma.pl/rdzeniowy-zanik-miesni/jak-czeste-jest-sma/ (dostęp: 26.09.2025). | pl |
| dc.references | Hankus A., Larysz D., 2014, Zaburzenia neurologopedyczne i neurorozwojowe w dyskraniach syndromicznych na przykładzie zespołu Aperta. Przegląd literatury i opis trzech przypadków, „Logopedia Silesiana”, t. 3, s. 166–181. | pl |
| dc.references | Jakubiuk-Tomaszuk A., Boćkowski L., Sobaniec W., Sendrowski K., Artemowicz B., 2012, Padaczka w zespole Aperta – opis przypadku, „Neurologia Dziecięca”, t. 21, nr 42, s. 73–77. | pl |
| dc.references | Juszczak A., 2006, Obraz jamy ustnej w zespole Aperta – opis przypadku, „Poradnik Stomatologiczny”, nr 1, s. 13–16. | pl |
| dc.references | Kamyk-Wawryszuk A., 2022, Choroby rzadkie jako obszar zainteresowań logopedów – kilka wstępnych refleksji, [w:] A. Kamyk-Wawryszuk (red.), Zaburzenia mowy i komunikacji dziecka z chorobą rzadką. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 16–32. | pl |
| dc.references | Kamyk-Wawryszuk A., 2023, Dziecko chore przewlekle i terminalnie, [w:] A. Kamyk-Wawryszuk (red.), Dzieci z rzadkimi chorobami neurologicznymi. Zasoby oraz potrzeby edukacyjne i komunikacyjne, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 17–84. | pl |
| dc.references | Libura M., Władusiuk M., Małowicka M., Grabowska E., Gałązka-Sobotka M., Gryglewicz J., 2016, Choroby rzadkie w Polsce. Stan obecny i perspektywy, Warszawa: Uczelnia Łazarskiego. | pl |
| dc.references | Łuszczuk M., 2022, Ocena motoryki narządów mowy. Wskazówki dla logopedów, „Logopedia”, nr 51(2), s. 315–334, https://doi.org/10.24335/zshp-b012 | pl |
| dc.references | Marciniak-Firadza R., 2016, Kilka uwag o potrzebie badań kompetencji słowotwórczych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, t. 16, s. 29–51. | pl |
| dc.references | Muzyka-Furtak E., 2009, Głuchota i niedosłuch – mechanizmy nabywania wyrazów pochodnych, „Logopedia”, t. 38, s. 149–172. | pl |
| dc.references | Muzyka-Furtak E., 2010, Konstrukcje słowotwórcze w świadomości językowej dzieci niesłyszących, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | pl |
| dc.references | Pluta-Wojciechowska D., 2019, Dyslalia obwodowa. Diagnoza i terapia logopedyczna wybranych form zaburzeń, Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum. | pl |
| dc.references | Skotnicka B., 2022, Sytuacje trudne w komunikacji dziecka z zespołem Aperta, [w:] A. Kamyk- -Wawryszuk (red.), Zaburzenia mowy i komunikacji dziecka z chorobą rzadką. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, s. 177–195. | pl |
| dc.references | Smoczyńska M., Krajewski G., Łuniewska M., Haman E., Bulkowski K., Kochańska M., 2015, Inwentarz rozwoju mowy i komunikacji. Słowa i zdania, Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych. | pl |
| dc.references | Szczepkowska A., Osica P., Janas-Naze A., 2016, Leczenie chirurgiczne pacjentki z zespołem Aperta – opis przypadku, „Journal of Education, Health and Sport”, vol. 6(10), s. 289–298, http://doi. org/10.5281/zenodo .162187 | pl |
| dc.references | Szczupał B., 2013, Dziecko z zespołem Aperta, [w:] B. Cytowska, B. Winczura, A. Stawarski (red.), Dzieci chore, niepełnosprawne i z utrudnieniami w rozwoju, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 83–93. | pl |
| dc.references | Śmigiel R., Łaczmańska I., 2012, Podstawowa wiedza potrzebna do zrozumienia chorób genetycznych, [w:] T. Kaczan, R. Śmigiel (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju u dzieci z chorobami genetycznymi, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, s. 11–34. | pl |
| dc.references | Tolarova M.M., Harris J.A., Ordway D.E., Vargervik K., 1997, Birth Prevalence, Mutation Rate, Sex Ratio, Parents’ Age, and Ethnicity in Apert Syndrome, „American Journal of Medical Genetics”, vol. 72(4), s. 394–398, https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1002/%28SICI%291096-8628%2819971112%2972%3A4%3C394%3A%3AAID-AJMG4%3E3.0.CO%3B2-R (dostęp: 26.09.2025). | pl |
| dc.references | Wiedza o chorobach rzadkich i lekach sierocych, b.r., https://www.orpha.net/pl (dostęp: 26.09.2015). | pl |
| dc.references | Załącznik do uchwały nr 88 RM 2024 Plan dla Chorób Rzadkich, 2024, https://www.gov.pl/web/zdrowie/uchwala-rady-ministrow-z-13-sierpnia-2024-r-w-sprawie-przyjecia-dokumentu-plan-dla-chorob-rzadkich-na-lata-2024-2025 (dostęp: 26.09.2025). | pl |
| dc.contributor.authorEmail | Jęczeń, Urszula - urszula.jeczen@mail.umcs.pl | |
| dc.contributor.authorEmail | Żuber , Weronika - weronika.zuber12@gmail.com | |
| dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.11.06 | |