Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMazurek, Emilia
dc.contributor.authorMartinec, Renata
dc.contributor.authorVilč, Brigita
dc.date.accessioned2025-12-19T12:36:44Z
dc.date.available2025-12-19T12:36:44Z
dc.date.issued2025-12-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/57085
dc.description.abstractThe aim of this study was to reconstruct online health information seeking behaviors during oncological treatment. The qualitative research, in the interpretive paradigm, was conducted in Poland and Croatia. Purposive sampling was used. The participants were breast cancer patients after the oncological diagnosis obtained no more than 5 years before the study. A total of 24 participants aged 34 to 76 were enrolled in the study. In-depth interviews were conducted. Reflexive thematic analysis was used. Five strategies of involvement or non-involvement in online information-seeking required by health crisis used by research participants were identified: overly active/obsessive online information-seeking, active online information-seeking, withdrawing from online information-seeking, avoidance, non-involvement. The strategies are also ways of coping with illness and learning during a health crisis. They are associated with many burdens. That is why some cancer patients become confused learners.en
dc.description.abstractCelem badania było zrekonstruowanie strategii poszukiwania w internecie informacji dotyczących zdrowia podczas udziału w leczeniu onkologicznym. Badania jakościowe, w paradygmacie interpretatywnym, zostały przeprowadzone w Polsce i Chorwacji. Zastosowano celowy dobór próby. W badaniu wzięły udział 24 kobiety w wieku od 34 do 76 lat, u których zdiagnozowano raka piersi. Przeprowadzono wywiady pogłębione. Dokonano refleksyjnej analizy tematycznej transkrypcji wywiadów. Zidentyfikowano pięć strategii (nie)angażowania się w poszukiwanie informacji i/lub wiedzy w internecie podczas trajektorii choroby stosowanych przez uczestniczki badania: nadmierne/obsesyjne wyszukiwanie, aktywne wyszukiwanie, wycofanie się z wyszukiwania, unikanie, nieangażowanie się. Są one sposobami radzenia sobie z chorobą i uczenia się w sytuacji utraty zdrowia. Jednocześnie wiążą się z licznymi trudnościami i obciążeniami. Dlatego niektóre chorujące kobiety stają się zdezorientowanymi uczącymi się.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesNauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0
dc.subjecthealthen
dc.subjectonline information-seekingen
dc.subjectinterneten
dc.subjectadult learningen
dc.subjectconfusionen
dc.subjectzdrowiepl
dc.subjectwyszukiwanie informacji onlinepl
dc.subjectinternetpl
dc.subjectuczenie się dorosłychpl
dc.subjectdezorientacjapl
dc.titleConfused Learner. Online Health Information Seeking by Breast Cancer Patientsen
dc.title.alternativeZdezorientowana osoba ucząca się. Poszukiwanie informacji dotyczących zdrowia w internecie przez pacjentki z rakiem piersipl
dc.typeArticle
dc.page.number88-105
dc.contributor.authorAffiliationMazurek, Emilia - University of Lodzen
dc.contributor.authorAffiliationMartinec, Renata - University of Zagreben
dc.contributor.authorAffiliationVilč, Brigita - University of Zagreben
dc.identifier.eissn2450-4491
dc.referencesAdekunle T. A., Knowles J. M., Hantzmon S. V., DasGupta M. N., Pollak K. I., Gaither S. E. (2023) A Qualitative Analysis of Trust and Distrust within Patient-Clinician Interactions, “PEC Innovation”, no. 3: 100187, https://doi.org/10.1016/j.pecinn.2023.100187.en
dc.referencesArora N. K., Johnson P., Gustafson D. H., McTavish F., Hawkins R. P., Pingree S. (2002) Barriers to Information Access, Perceived Health Competence, and Psychosocial Health Outcomes: Test of a Mediation Model in a Breast Cancer Sample, “Patient Education and Counseling”, no. 7(1), pp. 37–46, https://doi.org/10.1016/S0738-3991(01)00170-7.en
dc.referencesBontempo A. C. (2023) Patient Attitudes Toward Clinicians’ Communication of Diagnostic Uncertainty and its Impact on Patient Trust, “Qualitative Research in Health”, no. 3: 100214, https://doi.org/10.1016/j.ssmqr.2022.100214.en
dc.referencesBraun V., Clarke V. (2022) Thematic Analysis. A Practical Guide, London, Sage Publications, https://doi.org/10.53841/bpsqmip.2022.1.33.46.en
dc.referencesChandra S., Mohammadnezhad M., Ward P. (2018) Trust and Communication in a Doctor-Patient Relationship: A Literature Review, “Journal of Healthcare Communications”, no. 3(3:36), https://doi.org/10.4172/2472-1654.100146.en
dc.referencesConrad P., Bandini J., Vasquez A. (2016) Illness and the Internet: From Private to Public Experience, “Health”, no. 20(1), pp. 22–32, https://doi.org/10.1177/1363459315611941.en
dc.referencesConrad P., Stults C. (2010) The Internet and the Experience of Illness in: Handbook of Medical Sociology, 6th ed., C. E. Bird, P. Conrad, A. M. Fremont, S. Timmermans (eds.), Nashville, TN, Vanderbilt University Press, pp. 179–191, https://doi.org/10.2307/j.ctv16h2n9s.14.en
dc.referencesCzerwińska M. (2015) Specyfika zachowań e-pacjentów w Internecie, ”Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych”, no. 38, pp. 343–351.en
dc.referencesDiaz J. A., Sciamanna C. N., Evangelou E., Stamp M. J., Ferguson T. (2005) Brief Report: What Types of Internet Guidance do Patients Want from their Physicians?, “Journal of General Internal Medicine”, no. 20, pp. 683–685, https://doi.org/10.1111/j.1525-1497.2005.0115.x.en
dc.referencesEmanuel E. J., Emanuel L. L. (1992) Four Models of the Physician-Patient Relationship, “JAMA – Journal of the American Medical Association”, no. 267(16), pp. 1–9, https://doi.org/10.1001/jama.1992.03480160079038.en
dc.referencesGhahramani F., Wang J. (2020) Impact of Smartphones on Quality of Life: A Health Information Behavior Perspective, “Information Systems Frontiers”, no. 22, pp. 1275–1290, https://doi.org/10.1007/s10796-019-09931-z.en
dc.referencesGroen W. G., Kuijpers W., Oldenburg H. S., Wouters M. W., Aaronson N. K., van Harten W. H. (2015) Empowerment of Cancer Survivors Through Information Technology: An Integrative Review, “Journal of Medical Internet Research”, no. 17(11): e270, https://doi.org/10.2196/jmir.4818.en
dc.referencesJia X., Pang Y., Liu L. S. (2021) Online Health Information Seeking Behavior: A Systematic Review, “Healthcare”, no. 9(12): 1740, https://doi.org/10.3390/healthcare9121740.en
dc.referencesKargulowa A. (2017) Pacjent, klient, homo consultans – perspektywa andragogiczna, “Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, no. 20/3(79), pp. 7–20.en
dc.referencesKrot K. (2019) Zaufanie w relacji lekarz-pacjent. Implikacje dla zarządzania zakładem opieki zdrowotnej, Warszawa, Wydawnictwo CeDeWu.en
dc.referencesŁuków P. (2005) Granice zgody. Autonomia zasad i dobro pacjenta, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe Scholar.en
dc.referencesMalewski M. (2023) Społeczeństwo wiedzy – nieobecna kategoria andragogiki, “Edukacja Dorosłych”, no. 87(2), pp. 11–22, https://doi.org/10.12775/ED.2022.011.en
dc.referencesMayer D. K., Terrin N. C., Kreps G. L., Menon U., McCance K., Parsons S. K., Mooney K. H. (2007) Cancer Survivors Information Seeking Behaviors: A Comparison of Survivors who Do and Do Not Seek Information about Cancer, “Patient Education and Counseling”, no. 65(3), pp. 342–350, https://doi.org/10.1016/j.pec.2006.08.015.en
dc.referencesMazurek E. (2018) Wstydliwy brak? Negocjowanie znaczeń raka piersi, “Problemy Edukacji, Rehabilitacji i Socjalizacji Osób Niepełnosprawnych”, no. 4, pp. 77–90 https://doi.org/10.31261/PERiSON.2018.27.05.en
dc.referencesMazurek E., Martinec R., Vilč B. (2025a) It’s Normal. Untrustworthy Memorable Messages in Formal Caregiving for Breast Cancer Patients, “Psycho-Oncology”, no. 34(10): e70279, https://doi.org/10.1002/pon.70279.en
dc.referencesMazurek E., Martinec R., Vilč B., Mayer L., Kirac I., Herman I. (2025b) We will Get Through This Together. Trustworthy Memorable Messages in Formal Caregiving for Breast Cancer Patients, “Patient Education and Counseling”, no. 139: 109257, https://doi.org/10.1016/j.pec.2025.109257.en
dc.referencesMelhem S. J., Nabhani-Gebara S., Kayyali R. (2023) Digital Trends, Digital Literacy, and E-Health Engagement Predictors of Breast and Colorectal Cancer Survivors: A Population-Based Cross-Sectional Survey, “International Journal of Environmental Research and Public Health”, no. 20(2): 1472, https://doi.org/10.3390/ijerph20021472.en
dc.referencesMelhem S. J., Nabhani-Gebara S., Kayyali R. (2024) Evaluating Online Health Information Utilisation and its Psychosocial Implications Among Breast Cancer Survivors: Qualitative Explorations, “Health Promotion Perspectives”, no. 14(1), pp. 61–69, https://doi.org/10.34172/hpp.42682.en
dc.referencesMuijsenberg A. J., Houben-Wilke S., Zeng Y., Spruit M. A., Janssen D. J. (2023) Methods to Assess Adults’ Learning Styles and Factors Affecting Learning in Health Education: A Scoping Review, “Patient Education and Counseling”, no. 107: 107588, https://doi.org/10.1016/j.pec.2022.107588.en
dc.referencesShutzberg M. (2021) The Doctor as Parent, Partner, Provider… or Comrade? Distribution of Power in Past and Present Models of the Doctor-Patient Relationship, “Health Care Analysis. Journal of Health Philosophy and Policy”, no. 29(3), pp. 231–248, https://doi.org/10.1007/s10728-021-00432-2.en
dc.referencesSoboń M. (2021) Relacja lekarz–pacjent w warunkach dostępu do internetowej informacji o zdrowiu, Szczecin, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, https://doi.org/10.18276/978-83-7972-748-3.en
dc.referencesSzpunar M. (2014) Doktor Google. Internet jako źródło informacji o zdrowiu in: Komunikowanie w ochronie zdrowia – interpersonalne, organizacyjne i medialne, Goban-Klas T. (red.), Warszawa, ABC Wolters Kluwer Business.en
dc.referencesTagliacozzo D. M., Ima K. (1970) Knowledge of Illness as a Predictor of Patient Behavior, “Journal of Chronic Diseases”, no. 22, pp. 765–775, https://doi.org/10.1016/0021-9681(70)90052-4.en
dc.referencesWilliams S., Weinmen J., Dale J. (1998) Doctor-Patient Communication and Patient Satisfaction: A Review, “Family Practice”, no. 15(5), pp. 480–492, https://doi.org/10.1093/fampra/15.5.480.en
dc.referencesWoynarowska B. (2017) Modele zdrowia in: Edukacja zdrowotna. Podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, B. Woynarowska (red.), Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN, pp. 21–26.en
dc.referencesWroński K., Cywiński J., Bocian R., Dziki A. (2008) Paternalizm w medycynie / Paternalism in Medicine, “Kardiochirurgia i Torakochirurgia Polska”, no. 5(3), pp. 349–352.en
dc.referencesWroński K., Bocian R., Depta A., Cywiński J., Dzik A. (2009) Opinie pacjentów na temat modelu paternalistycznego w relacji lekarz–pacjent. Prawne aspekty autonomii pacjenta w opiece zdrowotnej, “Nowotwory. Journal of Oncology”, no. 59(4), pp. 266–273.en
dc.referencesZembala A. (2015) Modele komunikacyjne w relacjach lekarz–pacjent, “Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Ścisłe”, no. 2(11), pp. 35–50.en
dc.referencesEurostat (2025) Individuals Using the Internet for Seeking Health-Related Information, https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/tin00101/default/table?lang=en (accessed: 27.02.2025).en
dc.referencesGlobal Cancer Observatory (2022) International Agency for Research on Cancer, Cancer Today, Croatia, https://gco.iarc.who.int/media/globocan/factsheets/populations/191-croatia-fact-sheet.pdf (accesed: 6.06.2025).en
dc.contributor.authorEmailMazurek, Emilia - emilia.mazurek@now.uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailMartinec, Renata - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailVilč, Brigita - czasopismo.naukiowychowaniu@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2450-4491.21.07
dc.relation.volume21


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by/4.0