dc.contributor.author | Lewandowska, Maria | |
dc.date.accessioned | 2015-05-04T10:24:09Z | |
dc.date.available | 2015-05-04T10:24:09Z | |
dc.date.issued | 1985 | |
dc.identifier.issn | 0208-6107 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8608 | |
dc.description.abstract | Artykuł zawiera rozważania natury metodologicznej dotyczące
tworzenia teorii w pedagogice. Pedagogika należy do nauk praktycznych,
tj. do nauk, których głównym celem jest projektowanie.
Funkcja teorii w naukach praktycznych polega na określaniu sposobów
realizacji postulowanych stanów rzeczy. Funkcja ta wyznacza
sposób postępowania badawczego zmierzającego do konstrukcji
teorii. Procedura tworzenia teorii w naukach praktycznych została
przedstawiona jako proces tworzenia tzw. modelu optymalizacyjnego i
Budując model optymalizacyjny przyjmuje się tzw. kryteria efektywności, czyli postulaty określające optymalne stany rzeczy. W pedagogice rolę takiego kryterium pełni cel wychowania. Określenie
możliwości realizacji celu wymaga przyjściu pewnych założeń dotyczących
wyboru metod stosowanych w procesie wychowania.
Problemy stanowiące punkt wyjścia przy tworzeniu teorii optymalizacyjnej
(modelu optymalizacyjnego) ogólnie można scharakteryzować
jako problemy określenia relacji miedzy postulowanymi stanami
rzeczy a czynnikami, od których zależy realizacja takich
stanów rzeczy, Rozwiązania tych zagadnień zawarte są w twierdzeniach optymalizacyjnych; w pedagogice są to twierdzenia opisujące relacje między celem wychowania i środkami prowadzącymi do jego osiągnięcia. Twierdzenia optymalizacyjne poddane są instrumentalizacji, polegającej na określeniu sposobów postępowania w procesie wychowania, zmierzających do osiągnięcia celu.
W artykule omówiona została procedura tworzenia modelu optymalizacyjnego. Następnie na podstawie analizy wybranych prac w teorii wychowania dokonano rekonstrukcji procesu postępowania badawczego, którego rezultat stanowi teoria. Przedstawiono przykłady
twierdzeń z teorii wychowania sformułowanych w postaci
twierdzeń optymalizacyjnych, a także przedstawiono ich instrumentalizację. Przeprowadzona charakterystyka tworzenie teorii jest traktowana jako punkt wyjścia do dalszych badań nad modelem
tworzenia teorii pedagogicznych. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Zadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Philosophica;3 | |
dc.title | Le modele de la formation de la tháorie dans la pedagogie | pl_PL |
dc.title.alternative | Model tworzenia teorii w pedagogice | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 89-99 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Universite de Łódź, Section de la logique | pl_PL |