dc.contributor.author | Pałuszyńska, Edyta | |
dc.date.accessioned | 2015-05-13T08:53:29Z | |
dc.date.available | 2015-05-13T08:53:29Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.issn | 0860-6587 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/8770 | |
dc.description.abstract | The author discusses a multiaspectual model of context, which will become a tool in
media text interpretation. It includes three independent criteria: the level of reference, the quality of
context, and the level of generality. In the article, she presents an exemplary analysis of an interview,
along with some preparatory exercises. The outcome of these exercises is to learn how to interpret
a text form various perspectives, include the context in the analysis and prepare for a discussion. | en |
dc.description.abstract | Celem artykułu jest zaproponowanie wieloaspektowego modelu kontekstu, który
stanie się narzędziem interpretacji tekstu medialnego. Wzięto w nim pod uwagę trzy niezależne
kryteria: poziom odniesienia wypowiedzi, jakość kontekstu i poziom ogólności. Tekst zawiera przykładową
analizę wywiadu, poprzedzoną zadaniami przygotowującymi. Efektem realizacji zadania
ma być nabycie umiejętności interpretacji tekstu z różnych perspektyw, uwzględnienie kontekstu
w analizie i przygotowanie do dyskusji. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Publikacja wydana dzięki wsparciu finansowemu Urzędu Miasta Łodzi | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Kształcenie Polonistyczne Cudzoziemców;21 | |
dc.subject | znaczenie | pl_PL |
dc.subject | dyskurs | pl_PL |
dc.subject | kompetencja komunikacyjna | pl_PL |
dc.subject | rola społeczna | pl_PL |
dc.subject | kontekst | pl_PL |
dc.subject | meaning | en |
dc.subject | discourse | en |
dc.subject | communicative competence | en |
dc.subject | social role | en |
dc.subject | context | en |
dc.title | Kształtowanie kompetencji komunikacyjnej w zakresie rozumienia tekstów (negocjowanie znaczeń a proces dydaktyczny) | pl_PL |
dc.title.alternative | Developing reading skills as an element of the communicative competence (the negotiation of meaning and the didactic process) | en |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 299-308 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Katedra Lingwistyki Stosowanej i Kulturowej, Instytut Filologii Polskiej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Łódzki, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódź | pl_PL |
dc.references | Czechowska A., 2004, Kompetencja komunikacyjna w glottodydaktyce, [w:] Wrocławska dyskusja o języku polskim, red. A. Dąbrowska, Wrocław, s. 13–19. | pl_PL |
dc.references | Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie, 2003, Centralny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gajda S., 1982, Podstawy badań stylistycznych nad językiem naukowym, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Hymes D., 1971, On Communicative Competence, Philadelphia. | pl_PL |
dc.references | Karwat M., 2006, O złośliwej dyskredytacji. Manipulowanie wizerunkiem przeciwnika, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Karwat M., 2007, Teoria prowokacji. Analiza politologiczna, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Piotrowski A., 1980, O pojęciu kompetencji komunikatywnej, [w:] Zagadnienia socjo- i psycholingwistyki, red. A. Schaff, Wrocław, s. 91–109. | pl_PL |
dc.references | Zając J., 2004, Kompetencja komunikacyjna w nauczaniu języków obcych – retrospekcje, introspekcje i prognozy, „Języki Obce w Szkole”, nr 2, s. 3–9. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | edyta.paluszynska@gmail.com | pl_PL |