Wyświetlanie pozycji 21-40 z 984

    • Książka obrazkowa Iwony Chmielewskiej jako źródło edukacji estetycznej dziecka 

      Ludwiczak, Joanna Stanisława (2024)
      The subject of the considerations undertaken in this work is a picturebook by Iwona Chmielewska, understood as an authentic work of art addressed to a potential audience - a child. Among other cultural texts, the picturebook ...
    • Identyfikacja i wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Perspektywa nauczycieli wczesnej edukacji 

      Kruszyńska, Ewa (2024)
      The presented dissertation is situated in the field of social sciences in the discipline of pedagogy. It explores teachers' implicit theories regarding the conceptualization of giftedness, the identification of gifted ...
    • Transformacja w coachingu: Doświadczenia uczenia się dorosłych 

      Chmielecka, Monika (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-02-05)
      Autorka traktuje coaching jako jedną z metod edukacji dorosłych i osadza swój wywód teoretyczny na andragogicznych koncepcjach uczenia się. Zaprezentowane badania sytuuje w kontekście teorii transformatywnego uczenia się ...
    • Rodzina jako wartość: Analiza psychologiczna wartości rodzinnych 

      Walęcka-Matyja, Katarzyna ORCID; Janicka, Iwona (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-04-12)
      Rodzina zajmuje centralne miejsce w każdym społeczeństwie.  Integralnym wymiarem rodziny jest wspólnotowość, którego źródłem i efektem jest wsparcie rodzinne gwarantujące zaspokajanie wielu niezbędnych, dla zdrowia, potrzeb. ...
    • Jakość życia przedsiębiorców: Między dobrobytem a dobrostanem 

      Biegańska, Katarzyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2019-11-27)
      Autorka rozszerza badania nad przedsiębiorczością o dobrostan i zdrowie przedsiębiorców. Dowodzi, że wyznaczniki sukcesu zależą nie tylko od ekonomii podejmowanych działań, lecz także od psychologii w aspekcie doświadczania ...
    • Ocenianie wspierające w budowaniu jakości praktyki edukacyjnej szkoły 

      Kowalewski, Michał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-12-27)
      Niniejsza monografia poświęcona jest zagadnieniu szkolnego oceniania uczniów w perspektywie wspierania ich rozwoju, a także orientowania działalności edukacyjnej z właściwym wykorzystaniem uczniowskich możliwości i potencjału, ...
    • Popularyzacja dziedzictwa historycznego i kulturowego Kijowsko-Peczerskiego Narodowego Rezerwatu Historyczno- -Kulturalnego (z doświadczenia realizacji programu „Muzealne rozrywki dla dzieci i dorosłych”) 

      Topylko, Oleh (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Autor artykułu odnosi się do dorobku pedagogiki muzealnej, podkreślając znaczenie interaktywnych form pracy. Odwołuje się do projektów edukacyjnych i kulturowych propagowanych w Kijowsko-Peczerskim Rezerwacie Historyczno- ...
    • Arteterapia jako działanie wspomagające proces otwierania się na Innego 

      Majewska-Owczarek, Anna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Celem artykułu jest spojrzenie na działania arteterapeutycze z nowej perspektywy i przedstawienie ich jako obszaru, w którym oprócz zmiany posiadanego obrazu rzeczywistości oraz kształtowania nowego sposobu rozumienia ...
    • Problemy tolerancji w działalności edukatora muzealnego 

      Pawlak, Magdalena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Celem artykułu jest ukazanie złożoności ról edukatora muzealnego. Obecnie oprócz wiedzy eksperckiej wymaga się od tej grupy szeregu kompetencji i umiejętności – także interpersonalnych. To edukator spotyka się z publicznością ...
    • Technologia informacyjno-komunikacyjna jako przedmiot tolerancji nauczyciela 

      Soszyński, Piotr (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Artykuł dotyczy tolerancji w relacji nauczyciel–technologia w kontekście zapisów prawa oświatowego, obligującego go do stosowania technologii informacyjno- komunikacyjnej w dydaktyce własnego przedmiotu. Rozpatrywane są ...
    • Artystyczne wybory miłośników muzyki poważnej probierzem tolerancji wobec innych kultur i narodowości 

      Sasin, Magdalena ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      W niniejszym artykule autorka dokonuje analizy artystycznych wyborów miłośników muzyki w kontekście ich poglądów na temat innych grup narodowościowych czy kulturowych. Ponieważ muzyka stanowi rodzaj niewerbalnego komunikatu, ...
    • Godność jako wartość graniczna tolerancji 

      Zalewska-Pawlak, Mirosława ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Celem podjętych rozważań jest ukazanie istniejących współzależności między godnością i tolerancją w kontekstach edukacyjnych. Godność osoby jest zbyt często naruszana, a tolerancja nadinterpretowywana dla własnych egoistycznych ...
    • Wolność wobec tolerancji. Tolerancja wobec wolności 

      Sztobryn, Sławomir ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Tolerancja i wolność są pojęciami sprzężonymi. Wolność to odwaga życia według porządku wartości. Tylko człowiek wolny jest zdolny do tolerancji, bowiem oznacza ona uznanie wolności innego i uznanie jego prawa do odmienności. ...
    • Łamanie tabu a ideologiczny obraz dzieciństwa we współczesnej książce adresowanej do dziecka 

      Sieczych-Kukawska, Aleksandra (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Autorka przedstawia książkę jako medium kulturowe, dzięki któremu dziecko zyskuje dostęp do zasobów wiedzy i systemu szerzonych wartości. Książka adresowana do dziecka stale i konsekwentnie wpisuje się w obraz swoich czasów, ...
    • Graffiti i street art – od „teorii rozbitych szyb” do aukcji w domu Sotheby’s 

      Gralińska-Toborek, Agnieszka (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Street art jest dziś jednym z najbardziej atrakcyjnych zjawisk w sztuce współczesnej. Co ciekawe, w dużej mierze wywodzi się on z nielegalnej twórczości graffiti, która przez długi czas uważana za wandalizm, nie była ...
    • Tabu w sztuce. Refleksje pedagogiczne 

      Kwiatkowska-Tybulewicz, Barbara (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      W artykule podjęto zagadnienie przełamywania tabu w sztuce. Wychodząc od samego pojęcia tabu i zmienności jego rozumienia, ukazano projekty artystyczne, w których artyści dokonali prób złamania tabu. Opierając się na ...
    • O granicach i ich przesuwaniu w przestrzeniach sztuki współczesnej 

      Pankowska, Krystyna (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Od dawna artyści przesuwali estetyczne i etyczne granice, dzięki czemu wyprzedzali swoje epoki i stanowili ich czuły sejsmograf. Skoro sztuka jest wyrazem swoich czasów, nasuwa się pytanie, co i jak wyraża sztuka współczesna, ...
    • Dylematy tolerancji w sztuce współczesnej 

      Sztabiński, Grzegorz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Autor artykułu rozróżnia „tolerancję wobec sztuki” i „tolerancję w sztuce”. Pierwsze zagadnienie dotyczy niewystępowania indywidualnej lub zbiorowej ingerencji w sprawy twórczości i rozpowszechniania jej rezultatów. Drugie ...
    • Wstęp 

      Zalewska-Pawlak, Mirosława ORCID (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
    • Granice tolerancji w sztuce i w wychowaniu 

      Zalewska-Pawlak, Mirosława; Sieczych-Kukawska, Aleksandra; Zalewska-Pawlak, Mirosława - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości; Sieczych-Kukawska, Aleksandra - Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Katedra Edukacji Artystycznej i Pedagogiki Twórczości (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2020-12-30)
      Podjęta problematyka w monografii jest trudna, ponieważ dotyczy treści z obszaru filozofii, aksjologii edukacji, sztuki, wychowania oraz psychologii. Przedstawione treści poszczególnych artykułów są trafnie podzielone na ...