Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria nr 008/1982
Browse by
CONTENT
-
Słowo wstępne
Kazimierz Kupisz
-
Montaigne et le devoir d'être heureux
Robert Aulotte
-
La problématique morale dans les "Essais" de Montaigne
Zbigniew Gierczyński
-
Montaigne et le conformisme
Krystyna Kasprzyk
-
Aspect personnel de l'idée de la liberté dans les "Essais" de Montaigne
Anna Wojtasik
-
Figures et jeux de langage chez Montaigne
Jean-Claude Margolin
-
La lettre sur la mort de La Boetie et la première conception des "Essais"
Gabriel Pórouse
-
Montaigne et l'italie
Enzo Giudici
-
Montaigne et l'éducation des femmes
Kazimierz Kupisz
-
Actualité des idées pédagogiques de Montaigne
Władysława Roszczynowa
-
Traductions polonaises des "Essais" (essai d'analyse de la phrase et de quelques variantes affectives de signification dans les traductions polonaises de Montaigne)
Anna Śpiewak
-
Procèdes narratifs dans l'essai "De l'exегоitation"
Maciej Abramowicz
-
Erasme de Rotterdam et Michel de Montaigne - contribution aux idées pédagogiques au XVIe siecle
Ewa Janiszewska-Kozłowska
-
L'aspect social du mal chez Montaigne
Krystyna Osmańska
Zadanie pt. Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki nr 885/P-DUN/2014 zostało dofinansowane ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukę.
Recent Submissions
-
L' aspect social du mal chez Montaigne
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Życie człowieka w społeczeństwie ukazane jest przez Montaigne'a w "Próbach" jako sytuacja konfliktowa, dramatyczna. Człowiek nie może żyć poza społeczeństwem ; życie społeczne wywiera jednak na niego negatywna presję, ... -
Erasme de Rotterdam et Michel de Montaigne - contribution aux idées pédagogiques au XVIe siecle
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Celem powyższego komunikatu było przedstawienie zbieżności w poglądach pedagogicznych Erazma z Rotterdamu i Michała de Montaigne. Obaj humaniści akcentują konieczność takiego wychowania młodego pokolenia, by zapewniło ... -
Procèdes narratifs dans l'essai "De l'exегоitation"
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Dzięki zastosowaniu wyodrębnionych przez E. Benveniste'a wyznaczników formalnych w eseju "De l exercitation" dają się wyodrębnić dwie partie tekstu: refleksyjna, o charakterze subiektywnym, i narracyjna, o charakterze ... -
Traductions polonaises des "Essais" (essai d'analyse de la phrase et de quelques variantes affectives de signification dans les traductions polonaises de Montaigne)
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Praca dotyczy wybranych problemów stylistyki porównawczej: długości zdania, jego objętości i ilości zdań tworzących semantyczną całość oraz siły efektywnej i ekspresyjnej słów należących do tego samego pola semantycznego ... -
Actualité des idées pédagogiques de Montaigne
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Montaigne pragnął szkoły demokratycznej i radosnej, w której uczniowie czuliby się szczęśliwi ucząc się i bawiąc. Ten postulat spełnił się dla generacji naszych czasów. Autor "Prób" oddzielał kształcenie od wychowania, ... -
Montaigne et l'éducation des femmes
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Tak w ogólnych poglądach pedagogicznych, jak i w uwagach o wychowaniu kobiet, - Montaigne kładzie głównie nacisk na wychowanie moralne. Nie broniąc kobietom pewnego minimum wiedzy, przestrzega je autor "Prób" przed zbytnią ... -
Aspect personnel de l'idée de la liberté dans les "Essais" de Montaigne
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Artykuł przedstawia w ogólnym zarysie pojęcie i realizację wolności w odniesieniu do samej osoby autora "Prób". Wolność Montaigne'a, identyfikowana z pojęciem wolności, skuteczności czy też woli tworzenia, wyraża się w ... -
La problématique morale dans les "Essais" de Montaigne
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Autor "Prób" ukazuje się w swym dziele jako sceptyk i moralista. Między tymi dwoma .роаълйаяА istnieje ścisłe powiązanie, gdyż to właśnie sceptycyzm czyni go wolnym i pozwala au obrać własną drogę postępowania. Jest ... -
Montaigne et l'italie
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Zdaniem autora systematyczne badania na powyższy temat winny by obejmować: 1) wspomnienia historyczne włoskie w dziele Montaigne a .oraz omówienie włoskich autorów, o których pisał lub którzy byli źródłem jego ... -
La lettre sur la mort de La Boetie et la première conception des "Essais"
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Estienne de La Boétie, przyjaciel Montaigne'a, zmarł w 1563 г., siedem lat przed napisaniem pierwszych stronic "Prób". Podczas swej choroby poruszał, a nawet szkicował on wszystkie większe tematy, które miały być ... -
Figures et jeux de langage chez Montaigne
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Montaigne, będąc praktykiem i teoretykiem języka, napotyka w swym tworzeniu na figury retoryczne i gry słowne. Wprawdzie potępiał zawsze nadmierną ozdobność i sztuczną retorykę, ale był zwolennikiem sztuki przekonywania ... -
Montaigne et le conformisme
(Uniwersytet Łódzki, 1982)Wyszedłszy od wypowiedzi studentów, którzy widzą w Montaigne konformistę, autorka zastanawia się najpierw nad ich źródłem (podręczniki?, rygoryzm młodości?), a następnie przechodzi do ustalenia własnego stanowiska w tej ... -
Montaigne et le devoir d'être heureux
(Uniwersytet ŁódzkiWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 1982)Spośród wielu oryginalnych myśli, jakie zawierają "Próby" pragnienie szczęścia, mimo niespokojnych czasów, w jakich powstawały , nie schodzi na dalszy plan. Natura, jak twierdzi Montaigne, jest dobra i nawet w tych nieszczęsnych ... -
Słowo wstępne
(Uniwersytet Łódzki, 1982)