Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDunn-Lardeau, Brenda
dc.date.accessioned2015-11-22T12:30:46Z
dc.date.available2015-11-22T12:30:46Z
dc.date.issued1997
dc.identifier.issn0208-6085
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/14102
dc.description.abstractWyszedłszy od przypomnienia ważniejszych opinii krytycznych o Miroir (P. Jourda, L. Febvre, P. Sommers, E. Berriot, M. Lazard), przechodzi autorka do omówienia jego zawartości, ujmując ją w aspekcie archaicznych i nowych elementów obrazu grzesznicy i pokutnicy. Wypływając z osobistych przeżyć poetki, obraz ten kształtuje się pod wpływem modelu biblijnej Sunamitki, ale pewne rysy zawdzięcza średniowiecznej hagiografii, a zwłaszcza Złotej legendzie Jakuba de Voragine. W ten sposób źródłem inspiracji był temat błądzącej po drogach świata grzesznicy i temat boskiego przebaczenia, a poszczególnych rysów obrazu dostarczało życie Marii Magdaleny, Marii Egipcjanki, historia Taïs i apokryf o Pelagii z Antiochii. Temat Marii Magdaleny powróci w Heptameronie, by służyć podkreśleniu roli skruchy grzesznicy i jej miłości dla Chrystusa. Taïs, która pędziła lata całe w zamknięciu, mogła inspirować wstręt poetki do cielesności widzianej jako świadcząca o nędzy człowieka zgnilizna. Rozmiłowana w strojach, Pelagia starała się podobać „ziemskim przyjaciołom”, poetka była również, jak pisze, pogrążona w światowej próżności. Przemiana wewnętrzna dokonuje się pod wpływem lektury Biblii i osobistej medytacji prowadzącej do bezpośredniej łączności z Bogiem. Odwołując się do Biblii, oddala się poetka od wzoru średniowiecznej religijności.pl_PL
dc.description.sponsorshipZadanie pt. „Digitalizacja i udostępnienie w Cyfrowym Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego kolekcji czasopism naukowych wydawanych przez Uniwersytet Łódzki” nr 885/P-DUN/2014 dofinansowane zostało ze środków MNiSW w ramach działalności upowszechniającej naukępl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria;38
dc.titleArchaisme et modernité de la figure de la pécheresse et de la pénitente dans Le miroir de l'âme pécheresse de Marguerite de Navarrepl_PL
dc.title.alternativeArchaiczność i nowoczesność postaci grzesznicy i pokutnicy w Zwierciadle grzesznej duszy Małgorzaty z Nawarrypl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number[21]-34pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniversité du Québecpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord