Miasta zbyt małe na handel z dyskontem
Abstract
Jednym z najdynamiczniej rozwijających się formatów handlu są współcześnie sklepy dyskontowe, wykorzystujące w procesie zdobywania rynku strategię niskich cen. Na skutek szybkiego rozwoju o charakterze organicznym oraz fuzji i przejęć na obecnym etapie rozwoju rynku mamy do czynienia z istnieniem kilku sieci sklepów dyskontowych o zasięgu ogólnokrajowym. Placówki te rozmieszczone są w wielu miastach Polski, jednak dosyć nierównomiernie. Wychodząc od analizy wielkości i zasięgu przestrzennego sieci sklepów dyskontowych w Polsce, autor podejmuje się analizy rozwoju tego sektora usług w małych miastach poprzez ukazanie dynamiki tego zjawiska, wskazania czynników lokalizacji oraz porównania pod względem położenia i struktury społeczno-gospodarczej małych miast ze sklepami dyskontowymi i tych bez dyskontów. One of the most dynamic retail branches today
is that of discount stores, which have
been increasing their market share through a strategy of offering low prices. As the result
of a number of mergers, takeovers, and rapid organic growth, several major discount
chains have developed nationwide sales ne
tworks in Poland. They all have stores in
many Polish cities, although the distribution of them is somewhat uneven. In this paper,
the author attempts to analyze the growth patterns in this sector in small cities in Poland.
Using an analysis of the size an
d distribution of discount store chains in Poland as
a
starting point, the author examines the dynamics of this phenomenon, indicates the
geographical factors affecting it, and compares small cities with and without discount
stores in terms of their locati
on and socioeconomic structure.