Zamieszkując inne ciała – zwierzęce postaci i awatary
Abstract
This article explores the significance of phenomenological perspectives for animal games, as defined by Gunnar Eggertsson, in which the player’s character is meant to signal an animal. Using examples from games like Stray, Shelter 2, and Endling – Extinction is Forever, which treat animals as fully-fledged protagonists, I demonstrate how animal characters and avatars affect the gaming experience and broader human-animal relations outside of gameplay. The goal of this inquiry is to understand whether games can bring us closer to a better understanding of the animal Other by simulating its experiences and perspectives. This study utilizes the perspectives of critical animal studies and phenomenological philosophy to provide a deeper description and understanding of human players’ interactions with animal characters. It emphasizes the role of embodiment in shaping a transformative gameplay experience. Poniższy artykuł dotyczy istotności perspektyw fenomenologicznych dla gier zwierzęcych, definiowanych w rozumieniu Gunnara Eggertsson’a, w których postać osoby grającej ma sygnalizować zwierzę. Przy użyciu przykładów gier takich jak Stray, Shelter 2 i Endling – Extinction is forever, traktujących zwierzęta jako pełnoprawnych protagonistów, wykazuję jak zwierzęce postaci i awatary oddziałują na doświadczenie grania, a także pozagrowe relacje ludzko-zwierzęce. Rozważania te mają na celu zrozumienie czy gry mogą zbliżać nas do lepszego rozumienia zwierzęcego Innego poprzez symulację jego doświadczeń i perspektyw. Niniejsze badanie wykorzystuje perspektywę krytycznych studiów nad zwierzętami i filozofii fenomenologicznej w celu głębszego opisu i zrozumienia interakcji ludzkich graczy ze zwierzęcymi postaciami. Podkreśla rolę ucieleśnienia w kształtowaniu transformatywnego doświadczenia rozgrywki.
Collections